Foder till gammal ponny..

Z

Zijadah

Jag har nu sett att min gamla shettis har magrat av betydligt.

Han är en pigg och glad shettis på 31 år med jättefina tänder för sin ålder. Han har inget problem att tugga foder, heller att ta upp näringen.

Jag ger han nu Fibergi men det verkar inte till att räcka för hans del.

Jag funderar på att ge han korn och lusern. Vad tror ni om det? Vilka mängder bör han få utav det?

Han är inte känslig för mat! Han har alltid gått på samma bete som de stora hästarna, dvs. på stort och kraftigt bete. Aldrig varit sjuk, skadad eller halt.

Tacksam för svar!

Sv: Foder till gammal ponny..

vad kul att din shettis är så gammal och ändå pigg. vår är 11 men vi har henne gärna minst 20 år till. tror du inte det är säkrast att kolla med veterinären innan du gör foderbyte på en så gammal häst? vill du inte det tycker jag korn funkat sisådär för att få dem i hull. musli och soja har varit bättre, men soja får man inte överdosera. lycka till.

Finns tänderna i behåll? Krafft Rehab vet jag flera som gillar till hästar som behöver runda till sig lite, verkar fungera bra enligt vad jag sett, både till gamlingar och andra smalisar

Hej kraft rehab är inte bra om hästar ska upp i hull utan är mer till för att hålla de nere vid konvalecent och för att de inte ska bli piggare. Dodson och horell har ett bra foder som är korn i ringar som är behandlade så att de ska tillgogogöra sig allt. korn är med bra och ett foder som heter greenpower innehåller blandannat lucern och mycket mer är som halmhack. Så hör med din foderhandlare

Dodson&Horrell har ett jättebra foder för äldre hästar, Sixteen Plus heter det! :)

Din ponny skulle inte vara tunn om den inte hade problem med att tillgodogöra sej fodret.Se över tänder ,avmaskning och foderstat en gång till.

Jag låter en tandläkare regelbundet se över mina hästars tänder och för cirka ett halvår sedan när hon kollade hans tänder senast så sa hon att hans tänder var minst lika fina som en 10 årig hästs tänder. Det är inga som helst fel på hans tänder och han äter allt som man ger honom.

Problemet är att inte Fibergi verkar till att ge honom det hullet som han behöver. Han har fått korn förut och då gick han upp i hull. Tänkte komplettera kornet med lusern. Kan det vara en komplett foderstat eller behöver han kanske något mer? Mineraler eller så?

Du kan tillsätta olja, ca en halv deciliter per dag (kallpressad linfröolja, rapsolja el majsolja t ex) för att få honom att bättre ta upp näringen. Även foderjäst kan hjälpa till (eller bryggerijäst).

Du kan tillsätta olja, ca en halv deciliter per dag (kallpressad linfröolja, rapsolja el majsolja t ex) för att få honom att bättre ta upp näringen. Även foderjäst kan hjälpa till (eller bryggerijäst).

Tack för tipset! :)

Så lite så. Glömde säga att gamla hästar lättare tar upp näring från havre än korn. Föreslår blandkross t ex om du gärna vill prova korn.

Eggerman har ett Muslie foder som heter Senior/vital de är speciellt för hästar som tappat hull och innehåller de extra ämnena som en äldre häst behöver. Provade detta foder på mitt 19 åriga varmblod som föll ur lite i våras, med gott resultat. Lycka till :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 699
Senast: Miamamman
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 809
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 005
Senast: Masse
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka