Jag har haft häst som reagerat på soja men ingen som reagerat på lusern. Potatisprotein har jag inte heller haft reaktion på. Men jag köper det helt rent som mjöl hos Vipromix gamla Kvarnbyfoder.
Ett tips till den som behöver både protein och energi är solrosfrön. Till hästar med bra tänder kan man ge det med skal. Mina gamlingar som inte har såbra tänder får skalade. Dyrt att köpa men det räcker med några deciliter per dag för att mina gamla travhästar ska se fina ut. Ja dom får givetvis mer foder och fri tillgång på grovfoder också. Men solrosfröna gör att jag kan dra ner mycket på andra tillskott.
Köper också rent potatisprotein från Kvarnbyfoder.
Solrosfrön innehåller mycket bra saker. Några dl om dagen är mindre än vad små fåglarna äter ute
Hittade denna på nätet. % är RDI för oss människor.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Solrosfröns näringsvärden och kalorier
Den här tabellen visar vilka näringsämnen som solrosfrön innehåller och hur mycket av dessa ämnen som de innehåller jämfört med Livsmedelsverket rekommenderade dagliga intag. Siffrorna är tagna från
Hälsosidorna och gäller 100 gram solroskärnor. Det är en rätt stor mängd som i volym motsvarar cirka 1,7 dl solroskärnor eller cirka 5 dl oskalade solrosfrön.
Näringsämne Mängd RDI
Energi 582 kcal
Fett 50 gram
– 5,2 gram mättat fett,
– 9,5 gram enkelmättat fett,
– 32,7 gram fleromättat fett
Protein 23 gram
Kolhydrater 13 gram
Kostfibrer 6 gram
Vitamin B9 (folat) 60 mikrogram 20 %
Vitamin B1 (tiamin) 2,3 milligram 164 %
Vitamin B2 (riboflavin) 0,25 milligram 16 %