Foder till föl

F

Frodo

Vad ska man ge ett föl för foder? Alltså nu till hösten när de blivit avvanda och inte bor med sin mamma längre? Vad ska man tänka på? Och hur mycket ska man ge? Någon som har erfarenhet? :confused:
 
Havre/korn, betfor, groove, breed (=plus), vetekli, luzern, mineral, kalk, vitaminer, hö/hösilage.

Mängden får ju anpassas successivt och på vilket värde ditt hö har.

Men det var bara ett överslag över vilka olika kraftfoder som vi använder till våra hästar, unghästar och föl.
 
Det absolut vktigaste du ska tänka på när det gäller fodring av föl/unghästar är att de kräver stora mängder protein. Men oxå att de har en bra kvot mellan Ca/P, gärna runt 1,8
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
499
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
938
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp