Foder till fånghäst?

L

lilla_maaliiin

Min ponnykille, Pre-korsning, hade i slutet på augusti fångkänning. Hade ute vet morgonen efter att det upptäckts och alla symtom var väldigt svaga och diffusa, så vet tror att vi hann stoppa det innan det i princip bröt ut.

Nu är han ju konvalecent (först boxvila 10 dagar, sedan bara promenader till slutet på sept) och klarar sig således bra på hö och halm, men sen då?

Vet sa att jag skulle försöka med havre, funkar inte det så får jag gå tillbaka till krafft grund men ytterst lite. Absolut INGEN müsli som han tidigare fått, och ska han ha betfor så max 1 dl om dagen.

Min fråga då - hur mkt havre är "ok". Vilken havre är bäst? (fick höra av en tjej i stallet att det fanns röd och svart havre?)

Och hur gör man med saltsten, b-vitaminer och sånt? Antar att han även behöver mineraler och lite sånt också?

Känner att jag är skrämmande dålig på foder... har alltid haft helfoder, och en jobbarkompis som är utbildad har gjort foderstater åt mig, så har lixom inte behövt "bry" mig så mkt... dumt inser jag nu... men men...

Så snälla berätta för en okunnig - vad är OK och vad är big no no?
Även gärna tips på böcker och annat läsvärt inom ämnet foder och fånghästar!:)

Sv: Foder till fånghäst?

Om man vill vara riktigt säker så bör inte fånghästar äta spannmål alls.
Betfor däremot är bra för tarmarna och därmed bra för fånghästar, fattar inte verför du bara fick ge 1 dl, helknasigt. Om man misstänker att hästen är insulinresistent bör man hälla av vattnet tlll betforen.

Så betfor är bra energitillskott, olja eller andra fettprodukter är också bra. När det gäller proteiner så är lusern bra, vill man ge mer så är soja ett alternativ.

Saltsten kan de ha som vanligt. Mineraler är viktiga precis som proteinerna.

det finns väldigt många trådar här på fodersidan om foder till fånghästar, börja med att kika lite i dem :idea:

Jag resonerar såhär:

Bort med ALLT socker och stärkelse som är möjligt, dvs allt spannmål ryker. Inkl havre/korn. Samtidigt ryker då också all musli och färdigkraftfoder.

Silage/hö/halm i botten, melassfri lucern som första kraftfoderval, blandat med olja om man vill ha mer energi.

Lite bekymrad för om det kommer räcka till för fbl, och vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska lösa det då, antagligen kika mot riskli och liknande. Men får se när vi kommer dit. Men kommer - tyvärr - stryka både muslin och kornet även fast han mest troligt fick mer 'förgiftningsfång' än foderfång.

Betfor går ju bra om den är melassfri eller man lakar ur vattnet, men räcker ju inte så långt dessvärre för de svårfödda.

är rödklöver hö ok för en fånghäst?
min häst har fått fång nu, och har lätt för att tunna ur

Ang. betforen så fick jag rekommendation av vet att ge 1 dl om dagen för att hålla igång magen under rehabperioden. Men då blev hon sämre! Fick då rådet att ge 1 st morot istället som ger precis samma goda effekt på magen, och det klarade hon. Så jag skulle om jag var du absolut inte ge mer än 1 dl och ffa hålla koll på så att den inte blir sämre.

I övrigt så kan jag tillägga att det tog ganska lång tid innan jag började ge kraftfoder igen (behövde även bantas). När jag sedan började ge igen så fick hon krafft grund vilket hon även får fortfarande. Och det har hon fungerat bra på.

Tack för bra och snabba svar!

Har ingen aning om varför han sa max 1 dl betfor, har hört flera som ifrågasatt detta, men även fått höra att betfor är rent socker (?) och egentligen inte bör ges till hästar.

Problemet är att min pålle gärna äter fort - måste blötlägga maten för att undvika foderstrupsförstoppning, men blötlagd mat utan betfor är han inte så intresserad av.

Ska ringa vet imorgon och be om tips på fler fodersorter, har även slängt iväg ett mail till en foderrådgivare (?). Ska bli intressant att se vad man får för svar :)

när jag ändå håller på... vad är det för skillnad på korn och vetehalm, spelar det någon roll vilket man ger en fånghäst?
:)

Har ingen aning om varför han sa max 1 dl betfor, har hört flera som ifrågasatt detta, men även fått höra att betfor är rent socker (?) och egentligen inte bör ges till hästar.

I och med att fånggåtan inte är helt löst och man inte med säkerhet vet utöver fruktanhalten vad som utlöser det så är man försiktig i rekommendationerna.

Att det är just 1 dl som man rekom. är just för att det räcker med den lilla mängden för att uppnå de goda effekterna för magen. All mäng utöver det ges för andra anledningar än att hålla igång magen. Och som jag sa innan, så är 1 morot likvärdigt med 1 dl betfor.

Och det jag vet med säkerhet är att mitt sto blev sämre när hon fick betfor. Så fort betforen togs bort så blev hon bättre igen.

Jag tror nog att man är så pass säker på vad som utlöser ett fånganfall så man kan påstå att betforfibrer (utan den tillsatta melassen) inte kan sätta igång ett fånganfall. Det finns en del hästar som reagerar på melass. Det var kanske därför din häst blev dålig?

Däremot så kan för mkt stärkelse sätta igång fånganfall. Morötter innehåller stärkelse. Nu tror jag inte att en morot är farligt men att det skulle vara lika bra som betfor för en fånghäst kan man kanske diskutera. Det är möjligt att morötter innehåller samma slags lättsmälta fibrer men i moroten finns ju de andra kolhydraterna kvar. I betfor har man gjort socker av dem.

Jag förstår inte hur man kan tro att betfor mest består av socker. Det är ju en restprodukt vid sockerframställningen dvs det som blir över när man tagit bort sockret.

till ts
Som ägare till en fånghäst måste man lära sig att sålla ganska hårt bland de råd man får.

Senast ändrad:

nån som kan råda lite?

Det är uppenbarligen ingen som vill svara...

Klöver lagrar socker som stärkelse medan gräsen gör det som fruktan. Gräsen lagrar fruktan hela tiden medan klöver lagrar stärkelse mest på hösten.
(Sedan kan man ju diskutera vilket som är farligast. Hästen kan ta hand om en viss mängd stärkelse men kanske inte fruktan på samma sätt eller i alla fall inte alla hästar och då kanske inte fånghästar).

Så ett klöverrikt hö som inte är skördat sent på höstem bör man mkt väl kunna ge till en fånghäst.

Sedan har jag fått för mig att stora mängder rödklöver kan vara lite olämpligt av andra anledningar. Det innehåller en del ämnen som kan påverka vissa hormoner i kroppen. Men detta är jag alldeles för osäker på.

Jag antar att höet inte bara innehåller rödklöver.

Jag har alltså förstått det som att det egentligen borde vara bra för en fånghäst med ett sådant hö.

Men det finns många som fortfarande är rädda för klöver och fånghästar. de lever kvar i tron att det är proteinerna som orsakar fång.

Testa att söka på klöver och HelenaHandberg. Jag tror att hon har skrivit en del om det i trådarna.

Jag tror nog att man är så pass säker på vad som utlöser ett fånganfall så man kan påstå att betforfibrer (utan den tillsatta melassen) inte kan sätta igång ett fånganfall. Det finns en del hästar som reagerar på melass. Det var kanske därför din häst blev dålig?

Däremot så kan för mkt stärkelse sätta igång fånganfall. Morötter innehåller stärkelse. Nu tror jag inte att en morot är farligt men att det skulle vara lika bra som betfor för en fånghäst kan man kanske diskutera. Det är möjligt att morötter innehåller samma slags lättsmälta fibrer men i moroten finns ju de andra kolhydraterna kvar. I betfor har man gjort socker av dem.

Jag förstår inte hur man kan tro att betfor mest består av socker. Det är ju en restprodukt vid sockerframställningen dvs det som blir över när man tagit bort sockret.

till ts
Som ägare till en fånghäst måste man lära sig att sålla ganska hårt bland de råd man får.

Nej, kanske inte enbart betforfibrern men man undgår ju inte melassen. Med tanke på att flertalet fånghästar har reagerat på betfor så är det väldigt vanskligt att inte inta försiktighet till en början.

Borde jag kanske ha förtydligat, men man bör vara väldigt restriktiv med morötterna också. Så 1 dl betfor eller 1 morot är absolut rekom. att börja med. Märker man att hästen klarar betforen så kan man ju öka på men att redan från början ge klartecken till betforen är vanskligt (vilket det ju iof inte var du som gjorde)

tack :bow:
funderar på att ge klöver höet plus lite halm (han står på vetehalm)
i höet är det rödklöver och nått gräs

Fördelen med klöver är att de inte lagrar in fruktan, så för en svårfödd tackare med fång så innebär klöver ett hö med lite mindre socker. Beror givetvis på vad det är i det för övrigt.

Min herre gick på rödklövervall utan minsta problem, sen på gräs fick han fång..

Åt een lättfödd blir ju lätt klöver för bra drag i dock, rent näringsvärdesmässigt.

Å då är det nog sista meningen som avses för oss. Plus eksemhästar, har hört att det kan trigga lite.
.

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: orcide
·
T
Foder & Strö Ja det är svårt det här med foder. Jag har hört så mycket om allting så man vet inte VAD som är OK att ge?? :confused: Pellets:inte...
Svar
9
· Visningar
989
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur