Foder till fånghäst?

Tussemaja

Trådstartare
Vad ger ni era fånghästar för foder? Min har nu stått på nästan bara hö sen i somras men nu börjar han tappa hull. Tips?!
 
Sv: Foder till fånghäst?

Min fånghäst får hö + lite betfor (3dl/dag) samt morötter o mineraler.
Står på halm i boxen så hon äter av det oxå.

Hon kan inte äta havre för det utlöser fång direkt, så jag vet inte ännu vad hon ska få mer o äta. Det får höanalysen avgöra. Jag hoppas kunna hitta nått bra foder som hon klarar av utan att det utlöser nya fångattacker.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Hästen kanske har proteinbrist?

Att fodra med enbart hö, fånghäst eller ej, kräver nästan att man har analyserat.
 
Sv: Foder till fånghäst?

pinky skrev:
Hästen kanske har proteinbrist?

Att fodra med enbart hö, fånghäst eller ej, kräver nästan att man har analyserat.

Ja, troligen är det ett lågt proteinvärde kvar i höet. Det är fjolårshö. Ska göra analys på årshöet när jag börjar med det. Vitsen med att hålla sig till fjolårshö ett tag framöver är ju att det inte ska vara så hög proteinhalt pga fångrisken. Till saken hör att det är en gammal häst så det är förödande om han tappar för mycket vikt. Jag är ingen vän av färdigfoder men jag vet att det finns vissa pelletterade- eller muslifoder som lämpar sig väl för konvalecenter, men det behöver ju inte betyda att det passar bra till en fånghäst. Nu har jag satt till lite krossat korn (ca. ½ kg dag) och hoppas att dat ska gå bra. Kan man inte utfodra med för mycket protein, så borde man kunna öka fetthalten. Det är ju ingen ersättning för protein i och för sig, men när det handlar om att behålla hullet borde det funka...?
 
Sv: Foder till fånghäst?

VET du att fjolårshöet hade lågt proteininnehåll? (Proteinhalten ändras inte när höet åldras.)
Och fång kommer tydligen inte av protein, har man konstaterat, utan stärkelsen kan vara boven, och plötsliga foderbyten som stör tarmfloran. Stärkelse finns mycket av i spannmålsfoder, havre t.ex. Vet inte om korn är lika stärkelserikt, men det kan nog vara bra att se upp...

Om hästen har proteinbrist ska du inte tillsätta fett, eftersom fett är energi. Hästar behöver 6 ggr mer protein än energi i fodret. Vad som händer när du tillsätter MER energi är att proteinunderskottet blir ändå större... (OM det nu är proteinunderskott din häst lider av.)
 
Sv: Foder till fånghäst?

Jag skulle undvika allt spannmål pga dess höga stärkelseinnehåll (som man tror är boven i fångdramat).

Lucern är en bra och skonsam proteinkälla så testa att fodra med det men ta det lugnt med tillvänjningen. Behöver du även få upp energin så kan du ge någon bra matolja.

Det är inte protein som ger hästar fång.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Min fånghäst har i princip fri tillgång på hö. Jag har valt att ge henne ett "sämre" hö för att kunna ge mycket. Alltså inte något "stuterihö". Sedan kompletterar jag med kraftfoder. Hon går i full träning och utfodras därefter. Jag är mycket noga med att ge henne kraftfoder med låg andel stärkelse, som är baserat på fibrer och fett. Absolut ingen havre!

Lucern tror jag mycket på när det gäller fånghästar och precis som någon annan skriver här, eventuellt komplettera med olja.
 
Sv: Foder till fånghäst?

min fånghäst får fri tillgång hö/ hösilage, står på halm, äter gräs 8 h om dagen och får 2 kg korn, 1 kg havre och ca 3-4 kg lucern, sen tillkommer betfor, foderjäst, mineraler och vitlök.....
det går alldeles utmärkt, har aldrig varit så fin i hull som nu. fötterna mårbra, inte ett spår av fång varken från mig eller hovslagaren.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Ja, vad som egentligen utlöser fång tvistar ju även de lärde om ;) En del skyller på protein, en del på kolhydrater.
Jag visste faktiskt inte att proteinet i hö inte minskar över tid. Är det verkligen så? I så fall har jag lärt mig nåt nytt idag....
Lucern - tja, kanske kan det vara ett alternativ. Han har fått det förut, innan fånghistorien och det lägger sig verkligen på revbenen. Testar lite försiktigt och ser hur det går. Tack för tipset!
 
Sv: Foder till fånghäst?

foderstaten är baserad på hans outtröttliga energi, hingsttillägg samt att han är en rastlös själ som kan krubbita om det blir oroligt i stallet. hade jag varit en hypernervös hästägare så hade han säkert stått på Luft och Snålkost.

men han behöver hålla igång sin oroliga pojkmage samt få energi då han gör av med så mycket, därav den relativt omfattande foderstaten för en 475kg 150cm-hingst
 
Sv: Foder till fånghäst?

Jo då det är det. Min häst fick fång i våras (maj) samt nu för nån vecka sedan o hon behandlades första gången av distrikt veterinären o nu andra gången av min ordinarie veterinär o båda veterinärerna hävdar att det är proteinet som är boven till dramat.
Då jag har hört mig för bland flera veterinärer vad som orsakar fång blir jag väldigt förvånad att merparten svarar att det är proteinet. Visst kan det vara kolhydraterna som orsakar det, som vissa hävdar, men så länge det inte finns fakta om vad som verkligen orsakra fång så är det endast spekulationer.
 
Sv: Foder till fånghäst?

peter_lundin skrev:
Det är väl ingen insatt människa som idag skyller fång på protein.
PL

Det verkar vara väldigt många veterinärer som gör det... :angel:
 
Sv: Foder till fånghäst?

Har hittat lite på nätet om vad som utlöser fång.

Detta står på hallands djursjukhus sida:

Utlösande faktorer

Överbelastning av kolhydrater.

Den absolut vanligaste faktorn till att hästar får fång. Kolhydraterna påverkar tarmfloran i grovtarmen på ett negativt sätt. Här kan alla hästägare göra en insats för att undvika fång hos sina hästar.

1. Akut överbelastning. Tex då hästen kommit in i foderkammaren och förätit sig på kraftfoder. Vid kraftigt vår- och HÖST -bete då gräset innehåller höga halter av fruktans ( ett vattenlösligt socker).

2. Långvarig överbelastning. Tex överviktiga ponnyer ( övervikten kommer av för högt intag av energi, framförallt kolhydrater, i förhållande till hästens dagliga förbrukning


Detta hittade jag på ATG:

Man känner fortfarande inte till de exakta mekanismerna bakom denna sjukdom.

Man vet att det sannolikt handlar om någon form av allergisk reaktion, ofta pga av ett alltför hastigt foderbyte - dvs även foderbyte som består i att man släpper hästen på ett kraftigt försommarbete. Fång kan också drabba ston i samband med fölning.
Man vet också att besväret är mer vanligt hos vissa typer av hästar, t ex shetlandsponnyer. Man har tidigare ansett att framför allt överutfodring med protein orsakar fång. Numera diskuteras förhöjda givor av kolhydrater som utlösande orsak.

Den allergiska reaktionen påverkar hela kroppen, men ger de allvarligaste symptomen, eller skadorna, i hovarna.


Detta hittade jag på en utländsk sida. Fång
 
Sv: Foder till fånghäst?

Jag skulle också vara intresserad av att få mer information om kraftfoder till fånghästar. Vilket kraftfoder är minst stärkelserikt?
 
Sv: Foder till fånghäst?

Du bör leta efter ett kraftfoder med hög andel fibrer och fett. Dessa foder har en lägre andel stärkelse, tex Krafft Groov.
 
Sv: Foder till fånghäst?

Saxade detta från hallands djursjukhus sida angående foder till fånghästar:

1. Var försiktig med att släppa hästar på kraftigt bete ( framförallt överviktiga och lättfödda ponnyer ). Detta är särskilt viktigt på våren, men också på hösten då gräset växer en andra omgång. Gräset innehåller nämligen höga halter av fruktans vid dessa tider. Fruktans ökar också då gräset blivit "stressat" tex efter en frostig natt. Alltså: BEGRÄNSA TILLGÅNG TILL BETE!!!! Har man en överviktig ponny/häst så är den inte lämpad att släppas på bete mer än korta stunder.

2. Var försiktig med kraftfodergivan. Behöver din häst verkligen kraftfoder? Dodson & Horrell har tagit fram ett kraftfoder för "fånghästar", FIBERGY ( inte att förväxla med fibergi ). Fibergy kan med fördel ges som alternativt kraftfoder då det innehåller väldigt lite kolhydrater. Tycker man att hästen tappar för mycket vikt kan vegetabilisk olja tex rapsolja blandas med fibergy.

3. Alla foderförändringar skall göras gradvis för att inte störa tarmfloran.

4. Har man problem med övervikt trots att hästen bara får hö / hösilage kan grovfibergivan bytas ut mot en del halm.

5. Glöm ej att ge mineraler och vitaminer ( ge extra vitamin E om olja ges ).


Sen kan man säga generellt att ju mer protein det är i fodret, ju mindre kolhydrater. Rent spannmål och melass bör undvikas. Lucern är bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
886
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
498
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Linda_A
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp