Foder till dräktigt sto...

L

Lilltufsan

Är det något man ABSOLUT ska undvika att ge? :confused: Får analys på nya hösilaget om nån vecka och då blir det till att räkna igen (hon går in i månad 8 nu). Hittills har hon fått en väldigt simpel foderstat helt utan konstigheter, fritt hösilage (BRA sådant) lite havre betfor & mineraler men jag vet ju inte hur värdena blir på nya hösilaget, om jag behöver ge tillskott av något slag.

Så vad ska man undvika?

Har hört att det inte är bra att de tuggar på granris :eek: stämmer det eller är det nys? Inte för att jag tänkt ge det men en eller annan grankvist kan ju dyka upp framåt jul... :D
 
vitlök bör undvikas, vet jag.

Jag är inte hemma på dräktiga ston :smirk:
 
Jag är inte heller så hemma på det. Men varför undvika vitlök? Jag har hört att man kan ge det utan problem. Bara det att man ger det hela tiden så att fölet direkt dricker "vitlöksmjölk". Alltså att man inte börjar ge vitlök till stoet när fölet kommit och hunnit börja dia "ren" mjölk. Vad jag har hört.
Däremot skall man vara aktsam på morötter. Friska, fräscha är inga problem men om moroten är dålig av något slag, mögel osv. skall man INTE ge. Kan resultera i att stoet kastar. Nu ger man väl inte dåliga morötter överhuvudtaget.
 
Du kan gott o väl ge en grankvist.. eller flera, OCH även vitlök.. det enda du skall vara försiktig med är mediciner.. men då frågar du ju veterinären innan han skriver ut nåt olämpligt :)!!!

Lycka till med 'bebben'!
 
Inte granris :confused:
Hm...hoppas jag får klarhet i det till jul , för jag brukar alltid pynta med det runt boxarna vid jul och en o annan lär ju slinka ner.. :smirk:
 
Det är nåt med granriset som händer när man tar in det. Dvs FÄRSKT granris ska vara ok, men inte sånt som hängt som pynt.
 
Det färska granriset vi sätter upp på boxdörrarna dagen innan julafton.. är borta helt och hållet på juldagens morgon, bara att mocka ut ÄR det röda bandet :D!!!

Sen har vi efter nyår slängt in julgranen (torr o barrig) i hagen.. stona knaprar glatt i sig resterna..

Inget fel på något föl under alla år!!!
 
Jag har också hört om att granris det ska man inte ge till dräktigt sto. Sedan finns det ju lite örter o sånt, t.ex. djävulsklo som man absolut inte ska ge.

Sedan kan grovfoder med för mkt mögelsvamp i(detta ser man inte med ögat) också orsaka att stoet kastar.

Se till att ge tillräckligt med framförallt protein, kalcium och vitaminer så ska det nog gå prima. :)
 
Vad är för mycket mögelsvamp? Finns det en acceptabel gräns menar du?

A pro pos mögel...är det alltid mögel det beror på om ett hö är dammigt? Kan det inte vara just damm??? Beroende på hur det varit lagrat? Vill ju inte påstå att dammet vi har inomhus tex är mögelsvampar! Bara för att hårddra det lite... :D
 
Inomhus har vi ju tyg, hudrester mm som skapar damm. I en höbal ska det ju inte tillkomma några nya småpartiklar.

Det KAN vara så att det kommit in jord i höt när det slagits och damma för det, men då är det också ofta fukt och blir till slut mögel.
 
Ok, men vad anser DU vara en acceptabel nivå av mögel i grovfodret? Eller finns det officiella gränsvärden?
 
Jag har aldrig haft hygienisk analys, utan håller mig till foder som jag tål (jag är allergisk). Minsta jag inte klarar av höt så duger det inte åt hästarna. När jag hade en häst som var känslig fodrade jag med silage för att vara säker.
 
Det står på analysen om grovfodret är tjänligt eller inte. Står även vilka gränser det är, så ser du ju hur nära den gränsen du ligger.
 
Jo, så klart. Men jag blev nyfiken när Magdalena skrev att grovfodret inte fick innehålla för mycket mögelsvamp! Trodde nämligen inte att det fick innehålla några mögelsvampar alls för att duga som hästfoder...men det kanske är så att en lägre nivå är ofarligt/oskadligt? :confused:
 
Snarare så att dräktiga ston är känsligare (eller fostret då). Och du skulle bara veta vilka mörkerhö som folk fodrar med!! Bara priset är det rätta...
 
OK tack... mediciner hoppas jag att vi slipper :crazy: likaså mögelhö & mögelmorötter :smirk: Vitlök & granris kan man väl lika gärna hoppa över... örter brukar jag inte ge...

Så det är nog lugnt. :D Får se vad det blir när analysen kommer... :)
 
Jaså? Hmm, ja du har i alla fall överygat mig om att kryssa i hygien-rutan nu när jag skickar in för analys!!!

Jag har nämligen bokat ett antal storbalar (rundbalar) hö men inte betalat ännu, har bara fått hem några stycken. Första balen var jättebra! Men den andra vi öppnade tyckte jag var lite väl dammig, har iofs sett betydligare dammigare men i alla fall. Har sparat lite av det höet för att ta med i analysen... Öppnade nyss tredje balen och den verkar bra, som den första!

Han sa iofs att två av balarna stått ute, under en presenning...kan ju ha varit en av dem. Har två balar till hemma och sju kvar att hämta. Vill som sagt göra en analys först, ska faktist skicka in den idag! Tror du man får hem resultatet innan helgen??
 
Jag har faktiskt inte varit med om att rundbalat hö nånsin varit helt ok... Så vill du vara noga med hygienen välj småbalar.

Ett av de få höpartierna min hosthäst klarade var ett som skulltorkats löst och sen pressat i småbalar precis innan jag hämtade.
 

Liknande trådar

Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
7 253
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 623
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp