Foder till äldre häst

motvallsen

Trådstartare
Hej!
Allt för ofta får jag höra att äldre ponnier/hästar inte behöver nåt foder, det räcker med (lite) hö, (betfor) och mineraler/vitaminer. Tycker det låter så konstigt i mina öron. En äldre häst har väl snarare behov av något riktigt bra foder som kan hjälpa den när kroppen blir mer och mer skröplig. Hade man diskuterat så om det gällde sin gamla mormor?
Vad ger ni era äldre hästar och ponnier för foder? Hur tänker ni?
 
Min 24-åring är i full kondition och får uträknad foderstat precis som han alltid fått.

Han äter hö, lite Krafft Muskel och mineraler.
 
Tant (25+) får uträknad foderstat med precis samma värden som vi använt de senaste 10 åren. Ibland räcker det med grovfoder, ibland inte.
 
Var har du hört det någonstans, det har jag aldrig hört.

Har en SWB-tant på 26 år som är hälften xx och som alltid behövt mycket mer protein än vad en foderstatsberäkning kommit fram till. På en sådan ser hon ut som ett fall för djurskyddsmyndigheterna. Hon har fri tillgång på hösilage vilket kompletteras med lusern, havre, betfor och hippo alfa grov.
 
Jag har aldrig hört någon säga att en gammal häst behöver mindre mat än en yngre. Alla hästar behöver foder som täcker deras behov, och gamla hästar har ofta ett högre behov.
 
Min pensionärstant på 24 år får hö, halm, lucern och mineraler. Ser ut som en fotboll men tror det kan bero på fjordinggenerna...
 
Var har du hört det? En äldre häst har oftast behov av mer protein och man bör ha noga koll på tänderna så att man genast kan stötta upp/ersätta hö/ensilage med betfiber och/eller lucern om tänderna börjar bli dåliga. Självklart ska en äldre häst ha en bra mineralbalans och få e-vitamintillskott precis som vanligt.
 
Aldrig hört. Jag har två äldre ponnyer, den äldsta har rätt mycket högre behov nu som 30-åring än innan han ens var 20. Den näst äldsta behöver lite mer protein än förr, men i övrigt ingen skillnad (än).
 
hemma hos mig finns två ponnyer som väl anses vara "äldre" - de är 22 respektive 28 år. Båda går på bete den tid på året då gräset räcker till, övrig tid har de fri tillgång till hösilage. De mår bra på det.
 
Jag har en del gamlingar här. Alla klarar sig på bete på sommaren i alla fall fram till september. Sedan är det en 26-åring med riktigt dåliga tänder som har svårt att tugga ensilage och hö, så han får hela sitt TS-behov i gräs- eller lusernpellets och det kompletteras med betfor och proteinpellets. Till det får så mycket ensilage han kan äta men det handlar bara om något kilo per dygn som han får i sig.
24-åringen har hittills (i alla fall) sett ut som en tunna på fri tillgång av lusern och hon har och 50% fullblod i sig. Även 20 och 22-åringarna ser runda ut på fri tillgång men 22-åringen behöver lite mer protein och får komplement.
Men ska väl tilläggas så har vi väldigt höga värden på vårat grovfoder för det är avsett för dräktiga ston och växande unghästar. Jag tror inte att så många av mina gamlingar hade klarat sig på mer vanliga värden. Vi har t ex lusern i vårt ensilage.
 
Hej!
Allt för ofta får jag höra att äldre ponnier/hästar inte behöver nåt foder, det räcker med (lite) hö, (betfor) och mineraler/vitaminer. Tycker det låter så konstigt i mina öron. En äldre häst har väl snarare behov av något riktigt bra foder som kan hjälpa den när kroppen blir mer och mer skröplig. Hade man diskuterat så om det gällde sin gamla mormor?
Vad ger ni era äldre hästar och ponnier för foder? Hur tänker ni?
Min 23-åring får uträknad foderstat men måste ligga på samma MJ som han gjorde som ca 13-14 åring och tränade mkt, för att inte tappa hullet. Får Pavo 18+ nu.
 
Mitt gamla fullblod fick fri tillgång på HS, pavo 18+ ( ett kraftfoder framtaget för hästar över 18) samt nyponpulver, och pavos helth boost. När han senare började falla ur fick han lucern blandat med betfor och linförolja också.
Jag som haft en gammal häst anser att äldre hästar måste tas hand om extra noga både när det gäller rätt foder och rätt motion.
Mvh Linnpan
 
Min gammelman (blev 31 år, kblstravare) hade i närmaste fri tillgång på hö/hösilage. Fri tillgång på lusernpellets och hack. Havre, betfor, vetekli, Edel Avel (för det mesta), Miner, foderjäst, nypon, kiselgur, Flexijoint.
Han åt mera som gammal än yngre.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 486
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
708
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp