Foder till -11....

MliD

Trådstartare
Har en Nordsvensk född -11, valack. Har fått en analys på hösilaget men är inte så insatt i foder. Vill ju att han ska få i sig allt han behöver för att växa som han ska =)
Han står i box om nätterna.
Här är analysen:

Per Kg foder:
ts 78g
rp 83g
mj 7,4
smältbart RP/omsättningsbar energi 7,2 kvot
Ca 2,8
fosfor 1,9
mg 1,1
K 14,5
ca/p 1,5 kvot

Per Kg Ts

RP 107
MJ 9,5
Ca 3,6
fosfor 2,4
Mg 1,4
Klaium 16,7

Vad säger ni med foderkunskap om de värderna?
Finns ett ännu bättre hösilage i stallet med som är för gamlingarna och även unghästarna, har inte fått analysen till det ännu. Nyligen inflyttad i stallet.
Tacksam för hjälp. :)
 
Sv: Foder till -11....

Gratulerar till ett grovfoder med bra värden även om det är för torrt för att vara perfekt.

Som jag ser det så det enda du behöver komplettera med är selen. Se gärna till att han får 2 kg TS / 100 kg häst.
 
Sv: Foder till -11....

Detta är inte direkt svar på TS fråga mer än jag vill lära mig själv.
Eftersom proteinet är 83 g/kg foder och högt. Kan det ge proteinknölar av för högt protein?
En diskussion vi hade i helgen ang högt protein i hö.
Jag tycker det bara är bra med högt värde på protein.

Vad tycker andra?
 
Sv: Foder till -11....

Det är väl en gammal skröna att hästar skulle få proteinknölar av för mycket protein. Det man tror nu för tiden är att det beror på hastig foderomställning.

Jag tycker att lagom mycket protein är bäst :)
 
Sv: Foder till -11....

Har en Nordsvensk född -11, valack. Har fått en analys på hösilaget men är inte så insatt i foder. Vill ju att han ska få i sig allt han behöver för att växa som han ska =)
Han står i box om nätterna.
Här är analysen:

Per Kg foder:
ts 78g
rp 83g
mj 7,4
smältbart RP/omsättningsbar energi 7,2 kvot
Ca 2,8
fosfor 1,9
mg 1,1
K 14,5
ca/p 1,5 kvot

Per Kg Ts

RP 107
MJ 9,5
Ca 3,6
fosfor 2,4
Mg 1,4
Klaium 16,7

Vad säger ni med foderkunskap om de värderna?
Finns ett ännu bättre hösilage i stallet med som är för gamlingarna och även unghästarna, har inte fått analysen till det ännu. Nyligen inflyttad i stallet.
Tacksam för hjälp. :)

jag skulle nog välja det som fanns för unghästar då din är unghäst...;)
 
Sv: Foder till -11....

Krävs det inte bra mycket mer protein för att ge reaktion utav grovfoder protein?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till -11....

Jag har ingen aning.
Det var en kompis som sa att hennes häst fick proteinknölar av höt, då tror jag det var ca 70 g protein/kg. Den åt ca 7 kg.
Jag ifrågasatt om det verkligen var höt vilket hon sa att det var för andra
hästen hade också fått utslag.
Men det kan ju varit någon växt i höt som gett utslag.
 
Sv: Foder till -11....

Detta är inte direkt svar på TS fråga mer än jag vill lära mig själv.
Eftersom proteinet är 83 g/kg foder och högt. Kan det ge proteinknölar av för högt protein?
En diskussion vi hade i helgen ang högt protein i hö.
Jag tycker det bara är bra med högt värde på protein.

Vad tycker andra?

Det är råproteinet som är 83g/kg foder. Det är det smältbara som räknas och det borde ju vara mellan 50-55 g. Det är ju en kvot på drygt 7 och det är ju bra.Jag har haft 9 i kvot och aldrig haft proteinknölar av hö, däremot av spannmål. Jag tror det iallafall för det försvann när jag slutade med ren havre.Bara gissning.....
 
Sv: Foder till -11....

jag har en kvot runt 10 (kan ibland ligga strax under och strax över) och inga knölar till min 08a :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 169
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 211
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 368
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp