Foder med utgått datum

V

Vildvittra

Var och handlade foder härom dagen på min lokala Lantmännenbutik och då hände det givetvis igen - råkade köpa en säck lusernpellets där datumet gått ut. Detta upptäckte jag inte förrän jag öppnat säcken och börjat fodra med den men tänker ialla fall gå tillbaka med den.
Nu till min fråga. Jag vet att det varit uppe här förut men ingen verkade riktigt ha koll på hur det ligger till, nämligen är det förbjudet att sälja utgånget foder? Var ska man fråga? Livsmedelsverket? Jordbruksverket? Inte för att jag måste veta egentligen, men jag blir så :devil: trött på denna butik där de alltid har gammalt foder och man alltid måste kolla och gå ut på lagret och hämta nya säckar och hålla på. Dessutom blir DE sura om man påpekar detta (vilket jag gör jämt, är säkert deras jobbigaste kund). Därför skulle det vara kul att kunna slänga än sådan sak i ansiktet på dem; att det är olagligt att sälja utgånget foder, om det nu är så.

Någon som vet??


Vildvittra
 
Vet ej faktiskt, men i vår butik så har man fodersäckar som datumet gått ut på, lagt på ett speciellt ställe. Så talar man om detta på en lapp och så har man sänkt priset till ca hälften :). Här hamnar även säckar som gått sönder och som det runnit ur en del. Dessa är också prissänkta rejält. Jag brukar handla dessa om det fortfarande luktar gott. Blir ju mycket billigare :)
 
Bäst före datumet på foder är satt så att de kan garantera vitamininnehållert på fodret, alltså är det inte på något sätt farligt att odra med en produkt som nyss passerat detta datum. Inte för att jag vet, men jag kan aldrig tro att det skulle vara förbjudet att sälja något som passerat detta datum, och det är ju upp till dig som kund att kontrollera detta(tycker iaf. jag). Jag gör som gammeln, köper gärna dessa säckar eller de som råttorna provsmakat till halva priset. Vitamïner kompleterar jag ju ändå med nu när höet inte är så färskt längre.
gå till din butik och påpeka detta så får du en prissänkning, och ta som vana att kontrollera bäst före datumet när du handlar i fortsättningen så slipper du detta "problem" igen.
 
jag har jobbat i affär och det är 100% förbjudet att sälja saker som har gått ut i datum. och om affären inte fixar till det när du säger till så tycker jag att du borde anmäla dom till livsmedel verket och om det inte är dom som har hand om djurfodder så borde dom kunna ge dig tips om vart du ska ta å vända dig någonstans.
 
Nja stämmer ju inte riktigt, detta med att det bara är vitamininnehållet (varför har då tex Krafft protein ett bäst-före-datum, innehåller ju inga vitaminer). Sen finns det tex soja som enl flera duktiga fodermänniskor här härsknar om det är för gammalt, därav min fråga om det finns någon regel om detta. En livsmedelsaffär får mig veterligen inte sälja utgångna varor, däremot varor med kort datum och då alltid prissänkta.

Jodå de brukar ha en hylla med trasiga säckar etc, men dessa låg inte där och jag brukar ALLTID kolla datum på allt jag köper då det tyvärr är mer regel än undantag att fodret är gammalt där, men hade väl bråttom denna dag.

Ska gå tillbaka med säcken bara för att vara jobbig. Kanske lär de sig nånting till slut. Men det känns faktiskt jobbigt att det är kundens sak att påpeka för personalen att "detta borde det vara sänkt pris på" som om man vore världens snålaste person. Tycker inte att det borde vara min skyldighet utan snarare en rättighet att få färskt foder faktiskt. Jag har ju givetvis möjlighet att låta bli att handla där men får då åka rätt långt vilket känns onödigt när det faktiskt finns en butik där jag bor.

Vildvittra
 
Sojan får dom sälja fast datumet har gått ut! Det härsknar inte sååå fort. När säcken är oöppnad och den står svalt så håller den sig länge. Även efter öppnad säck.
 
Näh förbjudet är det inte men det är inget att rekommendera, kunderna brukar inte bli så glada...

Ex läsk håller minst två månader efter bäst före-datuom och i min gamla butik sålde vi osten (hårdost) för halva priset i ca en vecka efter utgånget datum, nemas problemas.

Däremot kött och dylikt SKA man ta bort för där är det frågan om bakterier och annat äckligt.

Att försöka dölja eller märka om datummärkningen är olagligt.
 
det är förbjudet å sälja saker som har gåt ut, för fulpris, det var det jag syftade på. har man det på rea så e det en helt annan sak, men människan som hadde skrivit det första inlägget i den här tråden hadde inte köpt sitt foder för ett rabatpris utan det verkade som att hon hadde köpt till fulpris för annars så kollar man altid upp varför det är rea på någonting som foder, å har det då gåt ut så brukar man oftast inte köpa det.
 
"Det är 100% förbjudet att sälja utgångna varor" är nog svårt att tolka på annat sätt än tja som jag tolkade ditt uttalande.

Sen har man som kund ett ansvar att kontrollera datum också, om du har jobbat i butik vet du väl själv att det är lätt att missa även om man går igenom sortimentet regelbundet?
 
jag har aldrig missat någon utav våra varors utgångsdatum däremot så när man kollar upp utgångstdatum som våra plockjälpare så hade dom gått ut med det stod altid bakom färska varor juförsig så att dom hade gåt ut berode på att plockaren aldrig ställde det älsta längst fram som man ska göra utan bara sköt alting bakåt istället å stälde det färskaste längst fram.
jo man har ett visst ansvar som kund, men om man har köpt en vara som hade gått ut som det var normalpris på så får man gå å byta den.
okej det var väll lite fel borde ha skrivit det är 100% förbjudet å sälja utgånga varor till fullpris, har man råkat göra det så har man bytesrätt, mot uppvisande av kvitto.
 
Okej jag fattade inte ett ord av det där...

FIFO kan jag ;)

Ja ska man lämna tillbaka vara gäller det att man har kvitto men det kan ju vara lite lurigt att bevisa att det var just DEN säcken man betalade för :crazy:
 
vad är det du inte förstår?

egentligen ja, men om en kund kommer med en dålig vara och kvittot på just den varan så har man inget val man måste göra ett återköp på det desvärre. det är ju samma sak om en människa köper tre mjölkförpackningar och seddan kommer tillbaka å säger amen jag köpte bara två mjölkförpackningar så nu har ni slagit in fel, då måste man oxå göra ett återköp på mjölkförpackningen.
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Min häst har ätit krafft pluss grön (konsentrat foder) Men så tog det slut så mamma skulle åka till Granng*rden å köpa Krafft blåröd...
Svar
11
· Visningar
4 775
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Brukar ni kolla bäst före datum när ni köper foder? Jag har sett till och ha lite koll tidigare, när jag köpt mycket ifrån...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: Mia_R
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 602
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp