Foder innan ridning?

P

Panter

Hur mycket gör dt om hästen äter 1 kg havre ca en halvtimme innan ridning? Ibland när jag kommer till stallet har hästarna precis fått havren.. Kan jag rida iaf? Har hört någonstans att det är jättefarligt?:confused:

Sv: Foder innan ridning?

Jätte farligt kanske det inte är men hästen blir enormt pigg av havre kan du inte göra så att du ger din häst i stället efter rid passet bättre för hästen och en liten belöning det gillar dom :idea:

jag kan inte svara på om det är bra eller ej. men jag skulle inte tro att det är bra, så jag försöker att vänta en timme iaf innan jag rider.

men å andra sidan fick ridskolehästarna ibland mat precis före lektionerna, och inte dog de av det......

Se till att hästen har ätit ordentligt med grovfoder tillsammans med havren innn du rider, eller ge havren själv efter ridningen.

Panter skrev:
Hur mycket gör dt om hästen äter 1 kg havre ca en halvtimme innan ridning? Ibland när jag kommer till stallet har hästarna precis fått havren.. Kan jag rida iaf? Har hört någonstans att det är jättefarligt?:confused:

Havre har kolhydrater som är snabbare än de i grovfodret. Det innebär att det smälts redan i magsäck/tunntarm till stor del. Däremed är magen i mycket aktivt arbete efter att havre har ätits. Rider man lite lugnt så är det väl ingen större fara, skall man däremot ägna sig åt hårt arbete så kan kroppens flyktrespons kicka in. Det är en nedärvd respons som går ut på att hästar vid behov av flykt från fara riktar om allt syresatt blod till de muskler som behövs aktiveras vid flykt. Därmed kan faktiskt magens arbete helt avstanna och magen blir tyst. Det är ju inte det allra bästa när magen behöver arbeta för fullt. Så det är bättre att vänta i några timmar innan man tränar efter kraftfoderintag.

När det gäller grovfodret så smälts det även till stor del i grovtarm och en del inte alls. Detta arbete för mage och tarmar är något som ständigt pågår. En häst skall ha sina tarmar lagom fyllda av grovfoder (fiber och växttråd) - långsamma kolhydrater. Det binder även vätska i tarmen och ger ett vätskeförråd. Detta är inte lika känsligt för att avstannas tillfälligt som än nypackad magsäck. Hästar som får kontinuerlig tillförsel (fri tillgång) på grovfoder äter långsamt och har inga tomma platser i tarmarna, utan de är lagom fyllda. Skulle man däremot ge grovfodergivor sällan och då en stor mängd åt gången. Det gör ju att hästarna då är väldigt hungriga och äter glupskt och mycket. Det leder ju också till en riktigt full magsäck. Så är det ju heller inte bra att utfodra grovfoder på detta vis strax före arbete.

Skulle magens arbete avstanna helt under arbete och magen bli helt tyst (inget kurrande), så är det viktigt att hästen inte bara står still. Den skall skrittas raskt fram och ges tillfälle att ta en och annan tugga mat under tiden. Fast det säkraste är ju att inte rida på några timmar efter att stora mängder foder intagits. Håller man på och laborera ändå så bör man lära sig hur tarmljud låter, hur man lyssnar och därmed även hur man gör för att få igång en avstannad mage. Det kan leda till kolik om man inte får igång den.

Som distansryttare så är det viktigt att lära sig detta. Då ju hästen under distans är igång hela dagen och äter mellan slingorna av arbete. Därför är distansryttare ofta insatta. Vid vanlig ridning så räcker det att man vet att man inte skall rida på en timme eller två efter stort intag av foder.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV