Foder hjälp!!

Tuvisen

Trådstartare
Förösker räkna ut en foderstat men blir bara förvirrad... :confused:

Hur mkt vitaminer och mineraler innehåller hösilage ?? och är det farligt med för mkt kalium ? har räknat ut att hästens behov är 25-30 g och han får 195 g. Hästen får oxå ca 200 g SmRp för mkt och 20 MJ för mkt... är det en dålig foderstat då ?
Har då räknat på 500 kg och att han får 15 kg hösilage och mineraler bara, hästen har haft proteinbrist och har nu börjat äta upp sej och om jag räknar på den foderstaten han får nu så äter han nästan dubbla sitt SmRp behov....

Hjälp någon

Sv: Foder hjälp!!

Förösker räkna ut en foderstat men blir bara förvirrad... :confused:

Hur mkt vitaminer och mineraler innehåller hösilage ?? och är det farligt med för mkt kalium ? har räknat ut att hästens behov är 25-30 g och han får 195 g. Hästen får oxå ca 200 g SmRp för mkt och 20 MJ för mkt... är det en dålig foderstat då ?
Har då räknat på 500 kg och att han får 15 kg hösilage och mineraler bara, hästen har haft proteinbrist och har nu börjat äta upp sej och om jag räknar på den foderstaten han får nu så äter han nästan dubbla sitt SmRp behov....

Hjälp någon
Har du någon analys på grovfodret, då i såfall står Ca, P, Mg och selen(?)där. Utan analys går det inte att räkna ut en sanningsenlig foderstat. Är Ca, P och Mg-behoven+kvoter uppfyllda kan man räkna med att övriga mineraler och vitaminer är okej också (selen kan behövas dock).

ja kvoterna är okej.

SmRp: 6.7
Ca/P: 1.7

Men frågan var om det är skadligt att han får typ dubbelt så mkt protein som han behöver enligt foderstatuträkningen.

Någon som har en häst som äter mer protein än den behöver som mår bra och inte blir för fet lr nått ?? Han är 10 år och varmblodsvalack, står just nu pga. hälta så han har gått upp lite pga det.

Svara nån, snälla

Så länge proteinet kommer från grovfodret är det ingen fara med för mkt. Har själv haft min foderhäst på ett hösilage med en srp/MJ kvot på 8,6 och hon fick då i runda slängar 400 g srp mer än behovet och hon mår prima:)
Ska tillägga att hon då inte behövde något kraftfoder.

För mycket kalium är heller inte farligt. Hade det varit skadligt hade inte hästarna kunnat leva på gräs då det innehåller höga halter i förhållande till deras behov:angel:

Okej, men det låter ju bra, jo har tänkt att föröska ta bort kraft fodret om det går bara han får i sig alla vitaminer han behöver :)

för att jga vill att han ska få i sig allt han behöver, han har nyss haft proteinbrist och vill nu inte att han ska få briist på nånting annat istället.... Han får mineralfoder men enligt mina uträkningar så får han förlite vitaminer av tex. A, D, E ja nästan alla vitaminer... :crazy:
Ingen som vet hur mkt vitaminer grovfoder innehåller ?? :confused:

En frisk häst producerar det mesta själv i vitaminväg, förutsatt att foderstaten är korrekt balanserad och hästen har hälsan med sig, Vid infektioner kan det däremot uppstå brister, just för att hästen inte är fullt fungerande i sin kropp.

Vitamin och då i form av selen brukar väl vara det som man behöver ge extra, detta förutsätter att man inte fodrar med mycket färdigfoder för då får man se upp och titta lite på hur mycket selen hästen får i sig. Ofta tillsätts selen i färdigfoder, och behovet av en extra giva av te x Tokosel kanske inte är nödvändig då.

Ingen som vet hur mkt vitaminer grovfoder innehåller ?? :confused:

Det är lika stor variation mellan vitamin- och mineralinnehållet i grovfoder som smrp och mj. Det går inte att räkna med någon schablon.

Är man intesserad av att räkna exakt måste man ta med dessa värden när man beställer sin grovfoderanalys.

okej, så han borde inte behöva några vitaminer då lr ??:confused:
För vill förösöka om det går att han går på hösilage och mineraler och lite lusern att blanda mineralerna i... nu äter han krafftfoder som innehåller lite vitaminer och mineralfodret han äter innehåller oxå vissa mineraler men inte i så stor mängd. Enligt det jag har räknat efter är hans A och D-vitamin ca 20 gånmger större än vad han får nu... :crazy: Såg även nu att det är mer vitaminer i krafftfodret han får än mineralerna....

puttar upp tråden

Ingen mer som har något tips lr kommentar ??
tacksam för all hjälp

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama