Foder för gammal häst med dåliga tänder?

diabla

Trådstartare
Vad skulle ni rekomendera för foder till en gammal häst som bara står i hagen och har börjat få väldigt dåliga tänder?

Hästen är runt 25 år och bor i Australien så han har gräs och blad att äta året runt. Han är i bra hull för att vara så gammal.

Ägaren till hästen vet inget om hästar men han gillar att ge hästen något gott när han kommer och hälsar på hästen, det är lite rutin och ägaren känner sig som en bonde med sin häst. Ni förstår säkert

han har tidigare fått någon sorts musli med melass i. Den ser ut att innehålla mycket sockar och nu när hästen har fått dåliga tänder så tänke jag att det kanske är bättre att byta till något annat.

Vad finns det för foder som är bra för gammla hästar och som är lätt tuggat?

Tusen tack för eran expert hjälp!
 
Sv: Foder för gammal häst med dåliga tänder?

Beteor, uppblött lusern, olja. Men om hästen har bra hull, så finns ju ingen anledning till ändring.
 
Sv: Foder för gammal häst med dåliga tänder?

du menar betfor va? har inte det för mycket energi för en häst som bara står?

jo jag tänker att det behövs en ändring, för jag tror att sötheten i melassen bara bidrar till att hästen tänder blir dåliga.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 463
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 588
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 901
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 343
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp