Foder efter träningspass?

B

Blomman

Jag funderar på om hästar behöver fylla på deras muskler med energi efter träning precis som vi människor? :confused:

Vi människor bör ju äta en ordentlig måltid inom en timme efter ett hårt träningspass. Man ska inte jämföra människa med häst, men rimligtvis borde våra muskler fungera på samma sätt som hästens muskler. Jag vet dock många som inte ger hästen kraftfoder på flera timmar efter hårt jobb/tävling pga risken för fodersrupsförstoppning mm.

Själv ger jag alltid min häst kraftfoder när vi kommer tillbaka efter träning för att jag inbillar mig att hon får mer ut av träningen då (musklerna återhämtar sig fortare och kan bli starkare).

Vad tror ni? Fodrar ni eran häst efter träningspass? Varför/ varför inte?
 
Sv: Foder efter träningspass?

jag fodrar efter ridning, men jag har llatid gjort det för jag har haft glupska hästar som ser det som världens belöning att få något efter sin prestation. Har precis fått hem en ny häst och funderar på om jag ska göra likadant med den. Rent logiskt sett så har du ju rätt, om hästens kropp fungerar någorlunda likt vår så bör man väl ge dem en måltid efter ridningen och att de får sina tillskott då, av protein och kanske e vitamin eller vad man nu vill ge. Jag letar frenetiskt efter något jättegott och nyttigt som hästan kan få efter ridningen har funderat på det mästa, kanske en dynavena brick? Lusernpellets? men det känns inte som en hit..... någon som har något förslag?
 
Sv: Foder efter träningspass?

Med hänsyn till att utfodring direkt efter ett hårt träningspass är en vanlig orsak till tarmvred hos hästar, skulle jag inte utmana ödet!
 
Sv: Foder efter träningspass?

Vad anses som "direkt efter" ett hårt träningspass? Hur lång tid ska det gå för att minska risken för tarmvred vid utfodring efter ett träningspass?
 
Sv: Foder efter träningspass?

Ja det kan man ju undra. Enligt min erfarenhet så är det ingen fara så länge man skrittat av dem ordentligt.
 
Sv: Foder efter träningspass?

jag ger alltid min häst betfor o lte havre efter ridning, skrittar alltid av i minst 20 minuter.
 
Sv: Foder efter träningspass?

samma här - minst 20 min plus att man pysslar med dem efteråt också.
 
Sv: Foder efter träningspass?

Jag brukar göra som såhär, att alltid efter ridpass (om jag inte bara skrittat) så ser jag till så hästen går ner i varv och skrittar då av 20 min (oftast leder jag min häst då). Har hästen ansträngt sig väldigt hårt (min går dock inte så jätte hårt) så anser jag dessutom att man ska ta sig ännu längre tid på att skritta av hästen.

Sedan är det ju in i stallet som gäller och då ska man ju göra i ordning henne då med, av med utrustningen, borsta/svampa, ibland linda ben, på med täcke, detta brukar ta mig minst 10 min i alla fall, men oftast tar jag längre tid en så på mig (runt 30 min).

Sedan brukar jag se till så att hon har färskt vatten, ordentligt med vatten dessutom. Och så får hon komma in och dricka och ta det lugnt nån minut först. Sedan får hon en hötuss alltid om det är så att hon kommer in i boxen (vissa dagar går hon ut i hagen direkt), i regel rider jag på eftermiddagar/kvällar. Men sedan låter jag henne i största mån jag kan alltid låta henne äta GROVFODER först ett tag och sedan ger jag kraftfoder (även fast hon har halm inne). Har dessutom en väldigt glupsk häst.


Men ja, jag tycker det är viktigast att hästen först får varva ner ordentligt efter ridning och sedan så gör man ju ändå i ordning den efteråt (tar ett tag) och sedan tycker jag att det är okej att ge den foder, men helst grovfodret först. Speciellt om du har en glupsk häst.
 
Sv: Foder efter träningspass?

Jag ger alltid lite havre efter ridningen. Blir en belöning. De skulle bli väldigt besvikna om de inte fick det. Ibland får de äpplen istället. De går iofs inte superhårt.
 
Sv: Foder efter träningspass?

Vi människor bör ju äta en ordentlig måltid inom en timme efter ett hårt träningspass. Man ska inte jämföra människa med häst, men rimligtvis borde våra muskler fungera på samma sätt som hästens muskler.
Jag kan inte låta bli att jämföra med min styvson som är väldigt kroppsfixerad. Kör hårda träningspass på gymet varje kväll. Han dricker ett jätteglas Proteindryck före och efter, lassvis med bananer :confused: och middag i anslutning till passet...Ja, det är iallafall en hel vetenskap om vad man ska äta vid "rätt" tidpunkter för att bli så stor o biffig som möjligt :crazy:
Rent biokemiskt bör hästen fungera som människan. Men deras tarmsystem är helt annorlunda....

En bekant till mig råkade nyligen ut för att hennes häst fick tarmvred. Tillståndet försämrades akut på djursjukhuset och hon fick snabbt ge operationstillstånd till veterinären. Och i samma mening informerades hon om att kostnaden kan bli 120 000kr :eek:
 
Sv: Foder efter träningspass?

Jag ser det inte som någon större fara om man ser till att hästen har fått skritta av ordentligt, fått i sig vatten, och kanske tuggat 1-2 kilo grovfoder innan kraftfodret.

Men jag förundras inte över att hästarna får tarmvred/foderstrupsförstoppning om man skrittar av dem i 5 minuter, sliter av grejerna, in i boxen och äta kraftfoder å en gång.

Min häst får kraftfoder efter ridningen, men jag gör som jag beskrivit överst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 058
Senast: Rie
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp