Flyinges nya villkor

Fiorano

Trådstartare
Blev lite förvånad över Flyinges nya betalningsvillkor till denna säsongen. Numera är det språngavgift+16dgr+90dgr. De har ett samarbete med ett kreditbolag så att man kan betala 90dagarsavgiften när fölet fötts istället. Men omfölet dör får man ju vackert betala ändå..

Men alltså varför har de gjort så här?? Jo, att det är för att tjäna mer pengar kan jag förstå, men borde de inte förlora kunder på detta sätt? Jag tror knappast att jag är den enda som har valt bort annan hingst och velat använda Flyingehingst just för de bra villkoren.

Finns det hingsthållare som kommer att att kvar levandefölavgiften?

*Fiorano-fattig och uppgiven*

Ps; moderator-detta borde väl vara okej att diskutera, pris och villkor är en ganska stor del av avelsbiten...

Sv: Flyinges nya villkor

Flyinge ger ju dig i princip en levande fölavgift om du tecknar en föl och fosterförsäkring. För då blir ju innebörden att du för mer kostnaden av försäkringspremien bara har avgiften att betala om du får ett levande föl annars faller försäkringen ut och betalar krediten. Men det blir ju som får stå risken så att säga, istället för Flyinge genom att du får utlägget för försäkringspremien.

En gissning är att när man inte har någon eller mycket låg språngavgift, lockar man till sej ston som är svåra att få dräktiga. Bra för stoägaren som vanligtvis betalar massvis med pengar för sitt krångelsto, att åtminstone slippa betala något för hingsten om hon ej blir dräktig. Blir ju dyrt nog ändå. Men för hingsthållaren blir det ju brakförlust om man får flera tomma ston än dräktiga...
Personligen tycker jag det verkar rörigt med båda språng+16+90 (eller lev.föl då). Varför inte köra det gamla goda språng + 90 alt. lev.föl?

Då måste jag vara lite efter (eller före :angel:) som slopade språngavgiften på araben, och enbart kör levandefölavgift.
På travhingstrna har vi alltid bara haft levandefölavgift.

Flyinge ger ju dig i princip en levande fölavgift om du tecknar en föl och fosterförsäkring. För då blir ju innebörden att du för mer kostnaden av försäkringspremien bara har avgiften att betala om du får ett levande föl annars faller försäkringen ut och betalar krediten. Men det blir ju som får stå risken så att säga, istället för Flyinge genom att du får utlägget för försäkringspremien.

En bra mkt dyrare levande föl avgift än tidigare, tidigare har det ju skillt 1000:- mellan att välja 90 dagar jämfört med levande föl. En foster föl försäkring kostar mer än den 1000 lappen dessutom tillkommer naturligtvis uppläggningskostnad o dyl, inte heller brukar det vara möjligt att få en sådan kredit om du inte har fast inkomst, eller för den delen de som har betalningsanmärkningar.
Ytterligare en sak som jag reagerade på är att den förfaller till betalning exakt 11 månader efter semineringen = om stoet går över skall den betalas innan fölet är fött ?

Tycker att det har passerat gränsen när man skall börja blanda in snabbkrediter i betäckningskostnader, själv skulle jag aldrig drömma om att ta dylika kreditlån för en sådan sak utan rätt och slätt ser jag det nu som att flyinge helt enkelt enbart har 90 dagar som alternativ vilket är en klar försämring.

*alla*

Jo visst går hingstägaren med förlust om folk kommer med sin krångelston. Men jag tror att många har valt Flyinges goda villkor till sina förstagångsston också, och det är inte säkert att de egentligen är svåra att få dräktiga.

Jag tycker också att de avgifterna är plottriga och det är liksom för mycket! Har dessutom för mig att det tidigare inte utgått någon stationsavgift när man använt Flyingehingst på Flyinge. Men i år är det 500+moms.

90-dygnsavgift kan jag väl köpa, men heder åt de hingsthållare som inkluderar foster och fölförsäkring!

*KL*

Jag tycker De la gardie har bra villkor. Visserligen har han 90 dagar men å andra sidan är det inga avgifter innan dess.

Har alla ändrat föresten? Jag minns att nästan alla hade levande föl men det är nästan tio år sedan. :o

*Kl*

Läste Flyinges villkor igår och regerade också lite negativt på att jag som stoägare skall ta ett kreditlån om jag inte vill chansa och betala 90 dygns avgift och ta egen foster och fölförsäkring som fö är väldigt dyr... Jag bet 4000kr på min försäkring på 45 dygn i höstas och då är fostret försäkrat för 20 tusen...(Ca 10 tusen mindre än vad det kostat att göra fram till dess att förs skulle betalas...)

Jag betalar gärna vid levande föl om det är möjligt, känns roligare iaf.

Men min fråga är, Kan det bero på att många inte betalar sina betäckningsavgifter och levande föl avgifter så att det är därför Flyinge provar en ny variant för att säkerställa sina intäkter året därpå? vad tror ni?

Jag skall iaf ringa och fråga om upplägget eftersom jag i år är intresserad av att betäcka med Odermus R.

Men min fråga är, Kan det bero på att många inte betalar sina betäckningsavgifter och levande föl avgifter så att det är därför Flyinge provar en ny variant för att säkerställa sina intäkter året därpå? vad tror ni?

Detta funderade jag också över.

Både flyinge och tullstorp körde ifjor med ingen eller en väldigt låg, men har nu återgått till att ha språngavgift igen. Frågan är om det helt plötsligt blev fler ston som inte blev dräktiga, för alla försökte med krångelstona som dom inte annars ens hade försökt med då dom annars tyckt det blev för dyrt?

/Camilla

Fast de har väl ganska hög dräktighetsprocent på dom som står på AI och TAI?

Allmänt;
Jag använde en av deras nygodkända hingstar förra året, tyckte han var ganska dyr för att vara just nygodkänd, men eftersom jag kunde välja att betala vid levande föl som jag föredrar så tyckte jag att det var ok ändå. Med nuvarande villkor hade jag valt en annan, mer beprövad hingst.

Jag tror att Flyinge kommer att förlora på systemet. Vet att många valt deras hingstar för att de vill betala för levande föl istället för dräktighet inklusive mig själv. Jag har inget krångelsto men jag betalar gärna mer för ett levande föl än för en dräktighet som kan sluta hur som helst. Har hört om situationer där fosterförsäkringen inte fallit ut trots att det inte blivit föl så det räcker inte som kompensation.
Att gå ihop med en kreditgivare tycker jag är olustigt och jag är glad över att jag inte är intresserad av någon av Flyinges hingstar.

Jag betalar gärna en språngavgift så att hingsthållaren får något för sitt jobb och därefter för levande föl.

Fast de har väl ganska hög dräktighetsprocent på dom som står på AI och TAI?

Kan inte vara så att det det blir mer jobb per sto och mer slitage på hingstarna eftersom det är fler ston som behöver fler skick än vanligt, även om dom lyckas få dom svåra stona dräktiga också? Visserligen får dom betalt för varje skick som dom skickar men dom lär det inte vara många kronors förtjänst på tyvärr.

/Camilla

Fast hingstarna töms tre dagar i veckan i vilket fall. Så jag tror inte att det är ökat slitage på hingstarna som är problemet. Slitage kommer när hingstarna betäcker en 200-300 ston/år och det är inte så många hingstar som är uppe i de sifrorna.

*kl*

Jag tycker att det nya villkoren är sämre. Jag använde Flyingehingst -07, första betäckningen med egen häst. Kändes tryggt med levandeföl avgift och det var helt ok priser.

Nu tycker jag de höjt väl mycket + att de satt dit stationsavgift. Tror som många andra att de kommer förlora en del ston på det här. Hade de dock haft en hingst som jag verkligen trodde på och ville ha, då hade jag använt dem iaf. Skulle dock aldrig ta ett sånt där kredit lån. Lånar gör jag till ett hus, inte för en betäckning...

*kl'

Om jag nu fattat detta rätt efter att ha läst på 100 ggr... så kan man välja mellan att betala direkt på 90 dygn eller att betala 90-dygnsavgiften räntefritt 11 månader efter betäckning via Wasa Kredit, då ingår också en foster och fölförsäkring som bekostas av stoägaren. Detta för att Wasa kredit betalar till Flyinge 90-dygns avgiften så att Flyinge får in sina pengar, sen betalar vi som kund till Wasa kredit efter 11 månader. Om man tittar på det så uppfattar jag det Inte som att det blir dyrare på något sätt för mig som kund utan det fungerar precis som att betala vanlig levande föl avgift som tidigare, (möjligtvis att jag inte brukar ta en foster och föl-försäkring varje år.), så den kostnaden tillkommer ju i så fall.

Men jag tror att Flyinge får in sina 90-dygns pengar samma år som betäckning sker, Wasa kredit får in sina pengar året därpå om fölet föds och överlever, om inte, faller försäkringen ut och Wasa får in sina pengar den vägen.

Detta betalnings sätt verkar vara en garanti för att alla skall få in sina pengar...Antagligen är det som jag skrev tidigare att Flyinge haft kunder som inte har betalat för sig och detta sätt kan vara en lösning på problemet. jag skall ringa i morgon och fråga mera...

Stationsavgiften är jag inte så brydd i, det är 500kr, hakar man upp sig på den, då kanske man inte skall betäcka sitt sto för det kostar betydligt mera...

Senast ändrad:

Visst är stationsavgiften inte en jätteutgift. Men 500:- +moms är ändå pengar. Jag har inte plenty med pengar och är fullt medveten om att det kostar att betäcka. Det är därför man försöker spara hundralappar på allt "runtomkring" hingstens avgifter.

Jo, men 500 kr...hade det varit 5000 kr så hade jag också reagerat. Jag hade Tyska spermatransporter förra året på 7500kr förutom de vanliga avgifterna, Det var sura pengar!

Tack för att du benade ut problemen lite. Jag förstod inte riktigt hur dom menade men som du skriver det nu så verkar det vara en ganska bra deal ändå. Det blir ju som levande fölavgift ändå om man tar wasakrediten och fölförsäkringen (om jag nu förstått det rätt) Själv väljer jag nog att betala på 90-dygn för att slippa kreditbolaget om jag nu bestämmer mig för en flyingehingst

Stationsavgiften tycker jag inte heller är mycket att hänga upp sig på. Alla vill ju ha betalt för sitt jobb, naturligt enligt mig. De hingstar jag tittat på (utom Lingh som är lite dyrare) hamnar runt 10.000 kronor + moms och det tycker jag är ett OK pris

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka