Flugor, hur blir jag av med dem???

cutty

Trådstartare
har tyvärr en gödselhög 15 meter från altanen. Något tips på hur jag blir av med flugorna?

Sv: Flugor, hur blir jag av med dem???

Om det är din egen gödselhög så kan man vattna den med gift som gör att inte äggen/larverna utvecklas till flugor.
Ett annat alternativ som det är lite för sent för nu är att trycka ut gödseln så att den färska kommer underst. Vilket då gör att det inte blir någon bra miljö för flugor. Ja också kräver det förstås en ganska dyr anläggning för att de ska fungera.

Det är min egen stack.

Vilken typ av gift? Hur vattnar man? Kanna??

Senast ändrad:

Tack för snabbt svar.
Kollar på tisdag då de öppnar igen.

har du egen erfarenhet av detta medel?

ja det blev mycket färre flugor, massor låg i behållaren.

Det är min egen stack.

Vilken typ av gift? Hur vattnar man? Kanna??
Vet inte om något inlägg blivit bort plockat.
Men kolla på ställen som Granngården eller Lantmännen och det går bra att späda ut det i en vattenkanna eller spruta. Om jag kommer ihåg rätt gjorde jag en snik variant ett år och strödde ut över gödselhögen och sedan vattnade jag den. Om jag kommer ihåg rätt funkade det lika bra.

Stalosan ska ju göra att flugäggen inte kläcks.
Jag har det i botten på boxarna, strör även över på gödselstacken och vattnar med det där giftet från grann******.

Sedan kan du hänga upp sådana där flugfångare vid utsidan på altanen, de luktar inte med flugorna ger sig dit och drunknar.

Det bäst är att tömma stacken på våren så slipper man både flugor och gift....

Det finns ytterligare ett miljövänligt, och väldigt trevligt, alternativ: Skaffa en flock hönor! Om de får få på gödselstan och i hagarna plockar de effektivt i sig larver och ägg.

Själv har jag en flock med en tupp och fem hönor, och hittills i år är flugorna lätträknade. Brukar annars vara ett problem här. Ska se vad de kan göra åt bromsinvasionen som brukar starta efter midsommar ....

Det absolut bästa är att flytta på gödselstacken, bortsett från flugorna så är det inte så skoj att sitta och titta på en hög med hästskit när man ska äta på altanen. Sen säger jag som en tidigare - töm stacken på våren. Ju mer skit desto mer flugor sa en bonde en gång och det stämmer till stor del.

Medlet du fått tips om fungerar annars bra och komplettera gärna med tagetes i krukor/blomlådor för flugorna tycker inte om deras lukt.

Kan bara hålla med dig om tagetesen. Har alltid blomkrukor vid stallet och lådor under fönstrena med tagetes. Har nästan inga flugor överhuvud taget i stallet eller utanför. Trots att gödselstacken ligger ca 5 m från stallknuten.
Ett ekologiskt alternativ om man inte vill använda gifter.

Håller med om att det är idiotiskt att lägga gödselstacken så nära, men vi köpte gården som den ser ut.

Naturligtvis tömdes stacken i början av maj, men det kommer ju till mer kontinuerligt även sommartid.

Har provat att vattna med gift, får se om det ger resultat. Har ännu ej testat tagetes, men det kommer.

Hönor uteslutet, tyvärr. Vi har fågelhundar...

Liknande trådar

Anläggning Har en bekant som befinner sig i en situation där x delar hyr in sig i ett inackorderingsstall med andra, och det händer återkommande...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 413
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 714
Senast: Alexandra_W
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
702
Hundträning Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter. Vilken längd har ni...
2
Svar
28
· Visningar
1 879
Senast: Tibialis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar