Flugmask orsakar geggiga ögon?

phie

Trådstartare
Lite tveksam om det är hästvård eller utrustning detta inlägg gäller, moderatorn får rätta min felpost vid behov :)

Min häst tappade bort sin flugmask i hagen för någon vecka sedan. Köpte en ny, klädde på honom den i söndags och när jag kommer ut till beteshagen för att kolla till honom och hans kompisar såg hans ögon för hemska ut :eek:

foggy_97.jpg

Ringde veterinären som rådde mig att badda bort gunket med ljummet vatten. Jag ska fortsätta att tvätta och avvakta för att se om ögonen fortsätter att snuska sig efter några dagar, och om de gör det blir det behandling.

Kan denna nya flugmask ha orsakat klegget? Den sitter mycket bättre än den gamla och lämnar bra med utrymme för båda ögonen, men kanske är den för tät ändå? Kan de flugor som haft kontakt med ögonen innan flugmasken åkte på hunnit göra något otrevligt?

Någon som haft en liknande upplevelse får mer än gärna berätta hur allt förlöpte :bow:

Sv: Flugmask orsakar geggiga ögon?

Det ser lite märkligt ut. Vid konjunktivit brukar hästen bli "simmig" i ögonen, röd i konjunktivan, få ökat tårflöde och vitt till gult gegg under ögonen. Ofta kisar de.

Din häst ser frisk ut i ögonen på bilden, gegget sitter runt om hela ögat?

Gegget var torkat och var spritt från ögonfransarna runt och nedanför ögat. Sedan fanns det lite spår från ett eventuellt flöde ned på nosryggen som också var torrt. Det högra ögat såg inte lika vidrigt ut, men lite torkat gegg fanns även där.

Han hade lite färskt ljusgult gegg i "tårkanalen" eller vad man ska säga i vänster öga. Ögat var klart och det syntes inget i övrigt. Möjligt att han var lite puffig under ögat, men han var inte öm.

Vet inget om vad som kan orsakat klegget :crazy:, men ett tips för att torka ögat är babyolja på runda bomulls"plattor" (kan inte komma på vad de heter). Verkar rengöra mer och "skava" och ludda och rinna mindre än vatten på vanlig bomull. Lycka till!

Det är otroliga skillnader mellan de flugmasker som finns på marknaden. Köp dom amerikanska, dom kostar lite mer men det är det värt.

Vad kännetecknar en amerikansk flugmask :confused:

Hippokondriker: Tack för tipset! Har även fått tips om "fysiologiskt ögonvatten" som finns på Apoteket. Tror att jag ska prova det eller "ögon- och linsskölj" för att slippa ha vanligt vatten direkt i ögonen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka