Flughuva, hur gör jag??!!

M

midnight Rags

Har nu införskaffat mig nya flughuvor till sommaren och även nu till våren då flugorna är många redan nu.

Min nya häst (köptes i Nov) satte jag på flughuvan igår, gick jättefint och han stod helt still. Såg även ut att trivas bra och den satt bra på hans huvud. Idag på förmiddagen skulle jag sätta på honom den igen, då fick han panik och började springa som en galning i hagen. Lyckades till slut få tag på honom och tog in han i stallet för att testa då, helt omöjligt. Försökte "smeka" honom med den över kroppen men han ryckte bara till och såg allmänt panikslagen ut.

Hur får jag honom att klara av att ha på sig flughuvan och hur beter jag mig? Jag var lugn nu idag men inget hjälpte.

Är det ngn som vart med om samma sak möjligtvis och hur lyckades du/ni?

Mkt tacksam för svar!!

Sv: Flughuva, hur gör jag??!!

Konstigt att han inte reagerade så första gången:crazy:

Konstigt att han inte reagerade så första gången:crazy:

Precis det tycker jag också. Jag blev ju helt paff när han blir helt panikslagen och börjar spralla loss i hagen. Vad kan det bero på?
Kan han ha haft ångest igår i hagen när han hade på sig den och jag missade det?

Hade du den lös när du skulle ta på den? :confused:

Försök imorgon igen, i stallet (!) och gärna med lite godis. Är den fortfarande osäker, så låt den vänja sig ordentligt och ta på den en stund varje dag och låt den stå inne med det en stund.

Det kan ju bara vara något som du missade som inträffade i hagen samtidigt som du tog på den, vilket gjorde att det även blev obehagligt sen?

När du skriver flughuva, så antar jag att du menar en hel mask.
Som gör så att hästen ser ut som en bauta-insekt. :D

Any how, många hästar reagerar på dessa då de ser dåligt genom dem, och din häst kan ha blivit skrämd av någon som den inte kunde se ordentlig, prova en fly-veil istället och se om det går bättre.

Ibörjan när jag skulle ta på flughuvan på mina två fullblodsdamer så var de mycket skeptiska.
Speciellt min ena som är väldigt rädd om sina öron. Jag löste det genom att ställa henne i boxen och hålla henne med grimskaftet i min högra hand. Den enda vägen hon kunde ta då var bakåt och där stoppades hon utav väggen. Med vänsterhanden tog jag tag i örat på huvan och kunde på så trä över huvan på hennes högra öra samtidigt som jag höll i grimmskaftet. När detta är gjort så bytade jag bara sida och kunde lätt dra över huvan på andra örat.

Efter en tre fyra dagar så gick det hur bra som helst , och nu kan jag gå in i hagen och ta på den där i stället när den behövs.

Jag tror att det är bäst att inte göra så stor affär utav det utan "bara göra det", även om det tar ett tag första gången. Man får vara lite envis och övertyga att det faktiskt inte är så farligt.

Hoppas det löser sig.

Hade du den lös när du skulle ta på den? :confused:

Försök imorgon igen, i stallet (!) och gärna med lite godis. Är den fortfarande osäker, så låt den vänja sig ordentligt och ta på den en stund varje dag och låt den stå inne med det en stund.

Det kan ju bara vara något som du missade som inträffade i hagen samtidigt som du tog på den, vilket gjorde att det även blev obehagligt sen?

Jag försökte först ute i hagen men eftersom han var helt loss så tog jag in honom i stallet och försökte. Men det fungerade inte heller. Ska försöka inom, lika försiktigt som jag gjort innan

När du skriver flughuva, så antar jag att du menar en hel mask.
Som gör så att hästen ser ut som en bauta-insekt. :D

Any how, många hästar reagerar på dessa då de ser dåligt genom dem, och din häst kan ha blivit skrämd av någon som den inte kunde se ordentlig, prova en fly-veil istället och se om det går bättre.

Ser de så dåligt igenom dessa då? Jag tyckte att han betedde sig som vanligt när han hade den i hagen. Men vem vet, han kanske hade värsta ångesten.

Ibörjan när jag skulle ta på flughuvan på mina två fullblodsdamer så var de mycket skeptiska.
Speciellt min ena som är väldigt rädd om sina öron. Jag löste det genom att ställa henne i boxen och hålla henne med grimskaftet i min högra hand. Den enda vägen hon kunde ta då var bakåt och där stoppades hon utav väggen. Med vänsterhanden tog jag tag i örat på huvan och kunde på så trä över huvan på hennes högra öra samtidigt som jag höll i grimmskaftet. När detta är gjort så bytade jag bara sida och kunde lätt dra över huvan på andra örat.

Efter en tre fyra dagar så gick det hur bra som helst , och nu kan jag gå in i hagen och ta på den där i stället när den behövs.

Jag tror att det är bäst att inte göra så stor affär utav det utan "bara göra det", även om det tar ett tag första gången. Man får vara lite envis och övertyga att det faktiskt inte är så farligt.

Hoppas det löser sig.

Jag var lugn och envis men det funkade helt enkelt inte. Höll honom i grimskaftet och hängde den först på ena örat men då snurrade han bara runt i boxen. Ska försöka imon igen.

Flughuvor gör att hästen inte kan medela sig genom synen med andra hästar hästspråket fungerar ej! Det finns grimmfria alternativ,fråga på hästsportaffärer. En del hästar förlorar totaltorgenteringen av masken. Inte undra på att han fick spader.

Flughuvor gör att hästen inte kan medela sig genom synen med andra hästar hästspråket fungerar ej! Det finns grimmfria alternativ,fråga på hästsportaffärer. En del hästar förlorar totaltorgenteringen av masken. Inte undra på att han fick spader.

Konstigt. Alla mina hästar jag har nu
och haft innan har det aldrig vart ngt problem med med flulghuvan. Att den är ett väldigt bra hjälpmedel gör att jag vill använda på mina hästar så de slipper alla flugor i ansiktet och i och runt ögon mm.
Jag ska kolla vidare efter andra alt men ngn slags flughuva vill jag att han ska ha.

Att tänka på om det finns mycket sand/lera i hagen!
Förra sommaren hade grannens häst flughuva. Då hade den rullat sig i lera en dag, så de små hålen i huvan täppts igen. Vilket ju medförde att hästen knappt kunde se något alls, den var i stort sett blind med huvan på. Tror det var en sån med lite större hål, inte en sån jättetät. Så rengör huvan ofta :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: kma
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 044
Senast: Icfafn
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar