Fjording avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare grodan21
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 964

grodan21

Trådstartare
Hej! har en fråga angånde hingstar. när dom är visade och godkända så får dom ju fem siffror mellan 0 och 10. där tio är bäst, vad står dom siffrorna för? sedan detta med hingst linije hur vet dom vilken hingstlinijen en fjording är? /anna

Sv: Fjording avel

De olika delpoängen står för
  • Typ (rastyp, brukstyp etc)
  • Huvud, hals och bål
  • extremiteter och dess korrekthet
  • Rörelser i skritt
  • Rörelser i trav
Hingstlinje är helt enkelt hingstens far, farfar, farfarsfar, farfars farfar etc...

Sv: Fjording avel

Inom fjordhästrasen finns det fyra hingstlinjer. Håkon, Håkon Jarl, Öyarblakken och Bergfast. Det är de hingstar som räknas som stamhingstar och de följer raka fädernelinjen precis som Ameo beskrev.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
511
Senast: Wenniz
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka