fjolårs hösilage

F

fröken

jag har köpt fjolårshösilage till min häst, då det hade mycket bättre värden än årets. Det ser ut och luktar helt ok och bonden säger att det inte är någon fara att fodra med fjolårets balar.
Jag undrar ändå om det är något jag borde tänka på?
har hösilage, lixom mat, ett bäst föredatum även om det ligger i en helt försluten förpackning?
vad tror/vet ni?
 
Sv: fjolårs hösilage

Inte en aning faktiskt, hara bara HÖRT att man inte skall fodra med fjolårets hösilage, anledningen vet jag inte. Men det är en intressant fråga, då många tar in mer hösilage än dom gör av med.
 
Sv: fjolårs hösilage

Här får man vara extra observant. Ensilage som är överlagrat behöver inte alls vara några problem MEN det KAN vara en fälla som man inte vill hamna i. ett överlagrat ensilage har utsatts för värmestress under våren och sommaren. Har paketen inte varit täta så drar man öronen åt sig direkt. Innan du öppnar balarna så syna av plasten MYCKET noggrant så att där inte finns några skador. Hålen är ofta väldigt små, kan vara så små som ett knappnålshuvud. Ett annat problem KAN vara att du har en ansamling av regnvatten mellan plastlagren som KAN ha trängt ända in till ensilaget, då i botten. Detta lär du märka då du öppnar den. Är det så att ensilaget luktar gott, inte luktar jäst eller etanol, inte ser några vita prickar eller inslag av mögel mellan de olika lagren, kakorna, eller att ensilagefärgen skiftar så är det ingen fara att fodra med detta. Jag har sett 2 år gamla balar som fodrats och dessa har jag inte sett nån skillnad på dessa jämfört med "nya". Detta förutsätter ju att allt har gått korrekt till under hela lagringstiden. Vad du kan göra är att ta en hygienprov för att lämna in på analys men märk väl att varje bal är en bal som kanske inte överensstämmer med alla balarna i partiet.
 
Sv: fjolårs hösilage

Tack gammeln, du är min favvo gubbe, vet du det? Då vet vi hur vi skall kolla våra hösilage balar nu
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 250
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp