Fjädring?

-Catherine-

Trådstartare
Jag grunnar på olika metoder att sätta fjädring på min rockard.

Modellen är sådan att man "trär på" sitsen bakifrån, på rör i samma höjd som skaklarna. Plättlätt, sitsen monteras på tre sekunder och fixeras i läge med en skruv på var sida.

Men nu vill jag ha ditt ngn form av fjädring på vagnen. Byta vagn är inte ett alternativ i nuläget, vagnen är toppen om man bortser från avsaknaden av komfort.

En idé jag hade var att flytta fram fästet som man skjuter på vagnen (det på sitsen) till i framkant och i bakkant montera vanliga fjädring (för MTB), men den idén föll när jag noterade prislappen på MTB-fjärdrarna.

Då tänkte jag, kan man inte använda vanliga stötdämpare? Eller är de för stumma? Skall man kanske hellre sätta dit vanliga tryckfjädrar? Bladfjädring?

Bollplank ngn? :confused:

Sv: Fjädring?

Ah, såna hade jag inte tänkt på, de var en bra idé :)

På era vagnar, är dämparen monterad mot sitsen eller mot hjulen? (vilken luddigt beskriven fråga, men du kanske förstår mig ändå?)

Sv: Fjädring?

Nuuuuu lyckades jag hitta ett kort på ditt ekipage - då blev det lättare att tänka ju!

Det enklaste vore ju helt klart att göra bara sitsen fjädrande. Endera montera fjädring under sitsen eller så ha en fjädrande sits ovanpå den vanliga sitsen? Jag har funderat en del kring det sistnämnda och tänkt på de där små "madrass i genomskärning " som brukar finnas på möbelvaruhus. Om man fick köpa en sådan madrassbit (brukar väl vara kanske 40x40 cm stora eller något) så borde det ju i vart fall ge viss fjädring åt kusken?

Så som din vagn är byggd så lär det ju inte vara en nackdel med en liten höjning av kuskens säte direkt och därför känns det enklast att göra så.

Eller kolla med körfirmorna om det går att köpa en fjädrande maratonsits eller liknande? Vet inte om det finns men man kan ju alltid fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka