Fixa fjädring = byta axel????

boccia

Trådstartare
Har varit inne på besiktning med mitt släp för några veckor sedan, och fick då ett par anmärkningar som måste åtgärdas. Bland dessa en anmärkning om att fjädring på främre axeln är stum på båda sidor.

Har haft släpet iväg för kontroll/genomgång hos en verkstad (inget åtgärdat ännu, bara kontrollerat vad som behöver göras). Fick idag höra att det troligtvis kommer bli nödvändigt med ett axelbyte för att få ordning på fjädringen :confused:, och att mitt släp behöver specialbeställas axel till "eftersom släpet är special och extrabrett" (har ett brenderup från -86, med "äkta" boggie). Mannen på verkstaden hade varit i kontakt med någon som hade sagt att "om du inte byter hela axeln så kommer du aldrig lyckas få hjulvinklarna rätt igen", och en ny axel skulle kosta uppåt 10' (exkl arbetet) :crazy:

Nu är ju jag ganska så nollad när det gäller mekande, men förstår inte riktigt hur det ska vara nödvändigt med axelbyte för att fixa fjädringen..... (även min man och ett par av hans arbetskamrater ställer sig frågande till detta)

Någon insatt som kan förklara???

Just nu funderar jag på ifall det är värt att lägga ner pengar på mitt släp (om det nu är så att axeln behöver bytas så kommer kostnaden ju skena iväg, jag hade räknat med en räkning på ca 6-8000kr för allt som skulle åtgärdas, nu kommer det ju bli mer än det dubbla), eller om jag ska se mig om efter ett nytt släp istället. Men jag och hästen gillar ju vårt ljusa, rymliga släp :(, och dessutom så kommer det ju vara värt nästan noll och ingenting ifall det inte åtgärdas innan en eventuell försäljning

Sv: Fixa fjädring = byta axel????

Nu vet jag inte exakt hur fjädringen ser ut på ditt släp, men det låter som att den är likadan/väldigt lik den som sitter på gamla Boj släp.

Min kompis fick iaf samma fel som du har och på hennes släp går det att byta ut som gummibussningar som går genom axeln, min sambo och hennes kille har hållt på kämpat med det till förbannelse, det går att byta ut dem utan att byta axeln.
Men både min och hennes karl som är händiga och jobbar/jobbat på verkstad med liknande grejer säger aldirg mer och det är absolut inte värt helvetet att byta dem + att jag tror det gick på 7-8000kr att byta det för dem och en ny axel hade kostat ca 10 000kr så om det behöver åtgärdas på den andra axeln så småning om ja då byter dem hela axeln, visst det är dyrt men helt klart värt besväret. Och de som kan jobbet gör det ju på ett kick.

Men jag lider med dig, det svider ju när man får sånna besked :( Hoppas ni kan komma fram till någon vettig lösning.

Om inte annat så om du byter det, ja då får du ju ett "nytt" släp för det är ju i axlarna och golvet som värdet på transporten sitter och det lär ju rulla måååååånga mil till då :)
Kan ju vara värt det eftersom ni gillar det i övrigt och värdet utan reparationen är typ obefintligt :(

Vad jag har förstått av vad killarna på besiktningen sa så har mitt släp inte gummibussningar i axeln, utan problemet är att själva leden från axeln ner till hjulet har kärvat fast. (men som sagt, jag är långt ifrån expert på området ;))

Just nu leker vi med tanken att sälja släpet som det är till högstbjudande,och sedan köpa mina föräldrars släp som de tänkte lämna iväg till försäljning (det ska bara bytas golv + tak på det först, taket gav vika under vinterns snö). Ett fräscht, stabilt och bra släp (har själv haft ett identiskt tidigare), och dessutom 15 år nyare än mitt... Lockande alternativ just nu.

Vafasiken en led som kärvat fast kan ju inte vara omöjligt att fixa, och defenitivt inte för det priset du sa tidigare, låter helt galet.
Det måste ju gå att få loss den och smörja upp så den löper som det ska.
Planka, gummibit och storslägga brukar lösa det mesta som kärvar....

Är det vanlig standard släpvagnsfjädring som finns i olika färger beroende på totalvikt du har?

Har du bilder så man kan se vad du menar?

Det låter som ett äldre släp du har. Då kan det vara all idé att byta hela axeln, av flera anledningar. Dels att inget är självklart när det gäller släp, också de som är väldigt, väldigt duktiga bilmeckare går bet på vissa detaljer vad gäller släp. Jag har faktiskt mycket stort förtroende för de besiktningsmän vi har till släpen (lastbilssidan), de har hittills inte haft fel i sina bedömningar. Vilket jag måste säga att c a 10 verkstäder har haft.

Din idé att sälja iväg det och byta till ett nyare tycker jag nog kan vara värt en andra fundering faktiskt.

Stämmer att det är ett äldre släp (-86), men enligt besiktningskillarna så var axlar osv i mkt gott skick, det var fjädringen de slog ner på (främre axeln helt stum på båda sidor). Hade de däremot påpekat att axlarna också såg risiga ut hade jag självklart bytt dem, men nu fick jag intrycket av dem att det "bara" var lite uppsmörjning av fjädringen i leden som skulle behövas, därför ställer jag mig frågande till bilmekens besked att det är nödvändigt att byta axel för att få ordning på fjädringen.

Surfade runt bland begagnade släp på nätet igår, och hittade iaf 3 st kandidater i lämpligt pris som jag är sugen på (2 st Boj 216S, ett Böckmann Master), och dessutom har som sagt mina föräldrar ett släp som de ska sälja som även det är ett intressant alternativ.

Har för mig att problemet är att dämparna, gummibussningar blir stela och att dessa är ett helvete att få loss och byta så det blir ett helt axelbyte istället.

Såg nu att du verkar ha andra axlar....

Jag är ju inte så insatt i exakt hur axlar ser ut, vet dock att dessa skiljer sig från "vanliga" boggieaxlar utseendemässigt (jämför med mitt förra boggiesläp jag hade, med "stel" boggie).

Besiktningskillarna pratade som sagt om att "trycka in lite fett i nippeln och se till att få allt ordentligt uppsmörjt igen", och nämnde även att det vanligaste var att släp hade gummidämpning, men att mitt var "den andra sorten"

Typ, halvgrekiska för mig, förstod knappt hälften av vad de sa :angel:

Prova att smörja upp dem då, och åk in igen för kontroll. Går det inte, kanske det är bra att fundera på om det är lönt att byta axlar/åtgärda på annat sätt eller om du ska köpa annat släp. Du verkar ju lite sugen ;)

ett 25 år gammalt släp skulle jag inte lägga så mycket pengar på om de priser du sagt (10+7 tusen), du får en hyffsad transport som är felfri för de pengarna.

Jag är ju inte så insatt i exakt hur axlar ser ut, vet dock att dessa skiljer sig från "vanliga" boggieaxlar utseendemässigt (jämför med mitt förra boggiesläp jag hade, med "stel" boggie).

Besiktningskillarna pratade som sagt om att "trycka in lite fett i nippeln och se till att få allt ordentligt uppsmörjt igen", och nämnde även att det vanligaste var att släp hade gummidämpning, men att mitt var "den andra sorten"

Typ, halvgrekiska för mig, förstod knappt hälften av vad de sa :angel:

Då är mitt tips att trycka i ett par tuber fett i nipplarna på båda sidor så det är ordentligt uppsmörjt. Det mesta går faktiskt att lösa med ett par tuber fett om det bara sitter fast ;)

Sen ut och åk på de guppigaste vägarna du vet med ganska hög fart, ha görna något tungt i, alternativt stooor tung häst som står allt annat än stilla i transporten så att fjädringen måste börja jobba igen, fungerar inte det kan du behöva ta bort hjulen från den fungerande axeln så man tvingar den "trasiga" att arbeta :)

Kan du inte ta en bild på hur stötdämparna ser ut? Så är det mycket enklare att kunna ge dig råd och tips :)

För oss hade en av de där bussningarna fastnat, och de sa att vi måste byta hela axeln..:( En dyr historia. Nu gjorde min karl ett litet expriment som lyckades..han lyckades få ner nån smörja (vad vet inte jag) genom att borra ett litet hål i själva järnet som bussningen sitter i, och i det trycka in smorningen. Sen tog de hjälp av en traktor som tryckte med lastarmen inuti själva släpet några gånger, och bussningen lossnade. Så nu slipper vi byta hela axeln..Har förvisso under tiden köpt ett nytt släp, men nu kan vi renovera det gamla mkt billigare och eventuellt sälja. Men är bussningarna helt slut, kanske det är bättre att byta axeln, eller eventuellt börja fundera på att köpa ett annat släp.

Prova att smörja upp dem då, och åk in igen för kontroll. Går det inte, kanske det är bra att fundera på om det är lönt att byta axlar/åtgärda på annat sätt eller om du ska köpa annat släp. Du verkar ju lite sugen ;)

Japp, lite (okej, mycket....) sugen är jag allt. Har disskuterat släpbyte tidigare, men då har det legat ca 1-2 år framåt i tiden. Men å andra sidan så gillar jag ju mitt släp, särskilt detaljen med "äkta" boggie.... Har ju dessutom gjort iordning det rejält sedan vi köpte det för 2½ år sedan och fått det precis som jag vill ha det.

Maken pratade med verkstadskillen idag, och meddelade att vi inte kommer kosta på ett axelbyte på släpet. Antingen får verkstaden lösa det genom att smörja och ta fram storsläggan, eller så säljer vi släpet som det är till någon händig person. De skulle testa med fett och slägga :D

ett 25 år gammalt släp skulle jag inte lägga så mycket pengar på om de priser du sagt (10+7 tusen), du får en hyffsad transport som är felfri för de pengarna.

De släp jag tittat på nu ligger i prisspannet 30-40', så visst kommer jag kunna få en riktigt vettig transport för de pengarna. :)

Kravet är att det är ett boggiesläp, och inget VV
övrigt på önskelistan är:

*Sadelkammare (som man kommer åt utifrån, dvs inte Star-varianten där man bara når den från släpets insida)
*Säkerhetsutlösning på bommarna (näst intill krav, mina föräldrars har det inte, men det är däremot går det att mot en låg kostnad fixa det)

Senast ändrad:

Kan du inte ta en bild på hur stötdämparna ser ut? Så är det mycket enklare att kunna ge dig råd och tips :)

Skulle jag kunna fixa, ska bara komma ihåg att ta med mig kameran när jag åker förbi verkstaden. Tror inte det hinns med förrän tidigast på lördag däremot.

Japp, lite (okej, mycket....) sugen är jag allt. Har disskuterat släpbyte tidigare, men då har det legat ca 1-2 år framåt i tiden. Men å andra sidan så gillar jag ju mitt släp, särskilt detaljen med "äkta" boggie.... Har ju dessutom gjort iordning det rejält sedan vi köpte det för 2½ år sedan och fått det precis som jag vill ha det.

Maken pratade med verkstadskillen idag, och meddelade att vi inte kommer kosta på ett axelbyte på släpet. Antingen får verkstaden lösa det genom att smörja och ta fram storsläggan, eller så säljer vi släpet som det är till någon händig person. De skulle testa med fett och slägga :D

Som det skrivits innan så smörja en massa och slägga eller som någon annan skrev last tungt kör på ojämn väg, allt för att provocera fram rörelse i axeln.
Det är den enda lösningen på problemet om man inte vill byta axel.

Titta på axeln och se om du kan hitta en lite skylt på den, skriv upp vad det står på den och antingen posta det här eller skicka ett PM till mig så ska jag se vad jag kan ta fram för åtgärdsplan som förhoppningsvis inte ruinerar dig :)

Vid en kontroll av bilderna och vad jag kan bedömma av dom i synnerhet den tredje bilden så tror jag inte du har ett annat val än att byta axel.
På bilden ser man att den är sliten i överkant.
Axlarna som du har är inte lätta att få tag på därav det höga priset för en axel.

Skall man smörja och tvinga loss fjädringen är det inte på denna typ av axel man gör det på. Utan det är på de axlarna där fjädringen består av 4 gummistavar instuckna i axeln.

Men som en annan skrev se om du hittar en typskylt på axlarna och posta det här eller skicka ett PM så skall vi kolla detta.

Har fixat bilder på fjädringen:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II