Finkänsligt sätt att säga att någon annans häst är fet...

Jag jobbar med hovar, så det blir mitt problem också till slut om hästen går med på tok för många kilo. Jag har varit osäker på om hur mycket jag ska lägga mig i och speciellt på vilket sätt i så fall, men ni har bidragit med bra synpunkter. Nu har jag i alla fall lite vackrare sätt att komma in på ämnet. Jag är mån om att inte stöta mig med folk men har inte riktigt utvecklat talangen för hur man pratar om saker som upprör folk.

Jag har tidigare dragit mig för att säga nåt för att det skulle vara ganska tröttsamt att anlita någon med jämna mellanrum som kommer och klagar på ens hästhållning, men ljuga tänker jag inte heller och hålla med om helt felaktiga uppfattningar. Men som sagt, pedagogisk approach, here we come! :)
 
Och jag som så gärna vill att någon ska svara ärligt och konkret på exakt hur för feta mina hästar är och var det fettet sitter :-).
Folk tror att man ska ta illa upp när man bara är hemmablind och inget hellre önskar än ett professionellt utomstående öga.
Jag har frågat veterinär, massör, hovslagare, andra hästmänniskor. Bara svamliga svar. Det mest konkreta jag fått ur någon är att "han ska nog inte upp mer i alla fall".
 
Träffar jag en vän eller bekants häst så säger jag typ, oj vad tjock lilla Brunte blivit :angel: Vissa kanske inte ser skillnad på musklad och uppfettad pålle så då är det ju bra om ngn berättar det för dem. :)
 
Om ngn tycker att mina hästar är magra/feta/dåligt muskler eller bara fina så vill jag veta det.

Är väldigt lätt att bli hemmablind, speciellt nu på vintern då man knappt ser hästen då den har stort täcke på sig i hagen och i boxen, och då den inte har täcke på sig så har den sadel och ländtäcke och man själv sitter på. (Min har stått myrket i vinter/höst pga den j#$*! $@ Leran och regnet. Fick liten chock häromdagen jag tog av täcket och såg hästen på lite håll. Hjorthals, häng mage och inga rygg eller rump muskler... visste att hon tappat men inte så mycket.
Och jag är ändå i stallet varje dag och tar in/ut och byter täcken. Så är lätt att bli hemmablind)
 
Jag jobbar med hästar och får se en hel del. Anser inte mig vara någon expert på hullbedömning, men ibland kommer man till stall där samtliga hästar går med rejält överhull. Detta är ofta i kombination med att hästagarna anser att det är så en häst ska se ut, ett halvblod med fettnacke har så fiina muskler i halsen & har börjat gå i form...

Normalt lägger jag inte mig i hur folk har sina hästar, bara dom inte lider av det. Men ponera följande scenario:
Hästagare: Har du sett vad vackert Brunte har blivit musklad på senaste? Den där nya proteingivan gjorde susen.
Jag trycker in tummen uppe i sidan av hästen för att känna av revbenen och finner _inget_. Svarar mmmh.. Jag tycker inte om att lägga mig i om man inte direkt frågar mig om råd, men kanske jag borde?

För att skapa tjaffs och osämja i stallet.. lägg dig i och säg att hästen är fet och inte musklad och behöver bantas.

vill du behålla husefriden så sköt ditt och strunta i andra och håll alltid med vad de andra säger om sina hästar=)

Jag kör på de senaste, inte jag som ska behöva agera stallpolis och komma med mina åsikter och tala om för andra hur de ska tycka och tänka och göra.

Vanvårdar någon i stallet sin häst är det fortfarande inte mitt ansvar, utan då kan man gå till stallägaren(och be om att man är anonym) som faktiskt bär huvudansvaret att se till att djur på sina ägor inte far illa till.
Som i sin tur får säga till hästägaren vad den nu gör fel att sluta.
Och i värsta fall anmäla och säga upp hyresgästen!

Det är skillnad på att tycka de är vanvård och att de skulle vara vanvård de skall man komma ihåg.
Bara för man tycker de är vanvård att inte ha täcke på sin häst vid regn betyder de inte att det är vanvård.

Jag tror att det är detta som orsakar många ,många tjaffs/bråk i stallar runt om i landet.
att tjejer måste lägga sig i hur andra gör och inte gör med sina hästar.

Att folk ska ha åsikter om att man täckar eller inte täckar sin häst
Att man har fel benskydd till hästen.. eller inga alls.
Att man inte tävlar och tränar.. stackars häst.
Att man inte kan rida.. stackars häst
Att man inte polerar bort varenda lerfläck innan man rider... stackars häst
Att man ger fel foder, för lite eller för mkt.
Att man har fel bett och fel sadel osv, osv.

Så mkt åsikter om alla andra.. tänk om man la ner den tiden på sin egna häst som man la ner på att tycka saker om alla andra... Tänk vad mkt mer tid i stallet folk skulle få:p:D
 
För att skapa tjaffs och osämja i stallet.. lägg dig i och säg att hästen är fet och inte musklad och behöver bantas.

vill du behålla husefriden så sköt ditt och strunta i andra och håll alltid med vad de andra säger om sina hästar=)

Jag kör på de senaste, inte jag som ska behöva agera stallpolis och komma med mina åsikter och tala om för andra hur de ska tycka och tänka och göra.

Vanvårdar någon i stallet sin häst är det fortfarande inte mitt ansvar, utan då kan man gå till stallägaren(och be om att man är anonym) som faktiskt bär huvudansvaret att se till att djur på sina ägor inte far illa till.
Som i sin tur får säga till hästägaren vad den nu gör fel att sluta.
Och i värsta fall anmäla och säga upp hyresgästen!

Det är skillnad på att tycka de är vanvård och att de skulle vara vanvård de skall man komma ihåg.
Bara för man tycker de är vanvård att inte ha täcke på sin häst vid regn betyder de inte att det är vanvård.

Jag tror att det är detta som orsakar många ,många tjaffs/bråk i stallar runt om i landet.
att tjejer måste lägga sig i hur andra gör och inte gör med sina hästar.

Att folk ska ha åsikter om att man täckar eller inte täckar sin häst
Att man har fel benskydd till hästen.. eller inga alls.
Att man inte tävlar och tränar.. stackars häst.
Att man inte kan rida.. stackars häst
Att man inte polerar bort varenda lerfläck innan man rider... stackars häst
Att man ger fel foder, för lite eller för mkt.
Att man har fel bett och fel sadel osv, osv.

Så mkt åsikter om alla andra.. tänk om man la ner den tiden på sin egna häst som man la ner på att tycka saker om alla andra... Tänk vad mkt mer tid i stallet folk skulle få:p:D

Fast det är faktiskt stor skillnad på att ha åsikter om vilket märke på benskydd man bör använda (spelar ju praktiskt talat ingen roll för hästen) och att, särskilt om man jobbar med hästar, påtala något som faktiskt är direkt hälsovådligt för hästen!
Jag jobbar också med hästar, och skulle aldrig i livet låta bli att säga till om jag tyckte att en häst var halt, för smal/fet eller en sadel låg illa (däremot bryr jag mig förstås inte om vad folk har för märke på sina sadlar). Däremot säger jag förstås inget om sådant som inte har någon betydelse för hästen, tex om någon inte vill tävla, eller väljer att rida i orange schabrak och rosa lindor...
 
Nu tycker jag det gigantisk skillnad när man utövar sitt yrke med hästarna. Jag förlitar mig på att proffs faktiskt har en åsikt och kan framföra den.

Hej!

Tyvärr är det alldeles för många "proffs" som inte vet hur en överviktig häst ser ut. Har själv fått motivera varför min förra (120 kgs övervikt) häst var fet - hon var ju så "fin och välmusklad". När jag började jobba med hästar igen fick jag försvara mig varje dag när jag matade på 180 cm hästen (som innan fått 6 kg silage/dag) med 12 kg extra silage, lusern och krafft grov. De ansåg att hästen var fet (stor mage, inga muskler, revbenen syntes), jag ansåg att hästen var proteinfattig, inte fick tillräckligt med grovfoder och inte hade en muskel på hela kroppen. Det visade sig att jag hade rätt.

Jag föredrar om alla talar om vad de tycker om min hästs hull, det är så lätt att bli hemmablind! Desutom ger det mig en chans att förklara varför min häst ser ut som den gör- om jag har en bra motivering till det. Sen litar jag inte riktigt på allas åsikt iaf, eftersom de flesta antingen tittar bara på magen (ja, min häst har en sån svängd revbensbåge som får magen att se ut som den är jättestor) eller känner på revbenen (som på min känns även när hon är tvärfet).

/Lavinia
 
  • Gilla
Reactions: Pox
Det är ju en stor skillnad på om man råkar på någon som privatperson, då skulle jag inte säga något. Jag skulle inte heller ta åt mig om det kom en för mig okänd privatperson och började kommentera min hästs i det här fallet hull.
Men en yrkesperson nu tex hovslagare bör och ska enligt mig nämna sådanna saker som tex fet häst. Då ska man också vara rätt fram och säga att den är fet/kraftigt överviktig om det är fallet. Skulle man linda in det i "ja lite överviktig kanske...." då är det ju mer att ägaren minsan inte behöver göra något för XX sa minsann att min häst bara var lite överviktig och det är ju ingen fara/försvinner nog om ett halvår...
 
tog upp det med en som har en sjukligt fet ponny, men fick bara svaret att han är 15år o aldrig haft fång så det kommer han inte få heller
 
Fast som hovvårdare förväntar jag mig att man är påläst och för mig påtalar förutsättningar som spelar in för hästens välmående. Annat är ju tjänstefel.

Fast var drar du gränsen för när man ska 'påtala förutsättningar' och när inte? Om en häst är fet och påväg på kraftigt bete är det ju solklart att ägaren behöver en snabbkurs i fång och foderlära. Om en häst är i dressyrhull/småfet, kanske en 6a på våren och en 7a en kort tid efter betet, hur är det då? Ska man klaga över hullet varje gång man ser den?
Det är intressant att alla tycker lite olika.
Ägarna säger sig också ofta vara medvetna om problemet, och hästen är på bantning jämnt och ständigt men det syns aldrig på hästen..

Sedan finns det en del hästägare som är nitiskt medvetna om hästens omfång och
 
Fast var drar du gränsen för när man ska 'påtala förutsättningar' och när inte? Om en häst är fet och påväg på kraftigt bete är det ju solklart att ägaren behöver en snabbkurs i fång och foderlära. Om en häst är i dressyrhull/småfet, kanske en 6a på våren och en 7a en kort tid efter betet, hur är det då? Ska man klaga över hullet varje gång man ser den?
Det är intressant att alla tycker lite olika.
Ägarna säger sig också ofta vara medvetna om problemet, och hästen är på bantning jämnt och ständigt men det syns aldrig på hästen..

Sedan finns det en del hästägare som är nitiskt medvetna om hästens omfång och

Om hästens hälsa påverkas så bör man påtala orsaken varje gång tycker jag. Jag känner en häst med hovproblem som enligt ägaren alltid blir sämre på sommaren "när den blir fet", nu har den samma problem med hovarna mitt i vintern och är mycket riktigt fet. Ägaren tycker den är "bättre än i somras" så den behöver inte banta. Hovslagaren är där minst 1 gång varje skoperiod och slår på tappskor på de trasiga hovarna. I hovslagarens jobb borde ingå att påpeka att en lättare häst ger mindre belastning på hovarna. Dessutom brukar det vara enklare att se hullförändringar när man inte ser hästen så ofta.

/Lavinia
 
Är en häst fet så säger jag det. Samma sak när de är magra. Man kan ju säga det på ett trevligt sätt. Vissa tar till sig och andra gör det inte. Ibland hör de av sig långt efteråt och ber om ursäkt för att de inte förstod tidigare.
 
Jag jobbar med hästar och får se en hel del. Anser inte mig vara någon expert på hullbedömning, men ibland kommer man till stall där samtliga hästar går med rejält överhull. Detta är ofta i kombination med att hästagarna anser att det är så en häst ska se ut, ett halvblod med fettnacke har så fiina muskler i halsen & har börjat gå i form...

Normalt lägger jag inte mig i hur folk har sina hästar, bara dom inte lider av det. Men ponera följande scenario:
Hästagare: Har du sett vad vackert Brunte har blivit musklad på senaste? Den där nya proteingivan gjorde susen.
Jag trycker in tummen uppe i sidan av hästen för att känna av revbenen och finner _inget_. Svarar mmmh.. Jag tycker inte om att lägga mig i om man inte direkt frågar mig om råd, men kanske jag borde?


Min häst var fet innan jul.
Folk sa det till mig som ett skämt och skämtade om att hon var rund och att hon hade stor mage och var lite mullig.
det var ett bra sätt att säga det till mej på, blev inte förolämpad och det kom inte som en slap in the face, och jag började kolla på före och efter bilder och inse att hon var fet. så ger nu mindre hö och nu är hon slankare.
 
Jag svarar bara på frågan jag har fått, i det exemplet du nämner skulle jag svara att det är svårt att avgöra då jag anser hästen vara i överhull.
 
Jag var i ett stall och en tjej ville stolt visa upp sin häst för mig, jag blev helt paff när jag såg den! Fett nacke och depåer på rygg och rumpa. Jag ville inte göra henne ledsen så jag sa inget. Det året fick den fång vid betesläpp och jag hade lite ont i magen för att jag fegade ur och inte sa något. Jag hoppas att jag är modigare nästa gång.
 
Jag jobbar med hästar och får se en hel del. Anser inte mig vara någon expert på hullbedömning, men ibland kommer man till stall där samtliga hästar går med rejält överhull. Detta är ofta i kombination med att hästagarna anser att det är så en häst ska se ut, ett halvblod med fettnacke har så fiina muskler i halsen & har börjat gå i form...

Normalt lägger jag inte mig i hur folk har sina hästar, bara dom inte lider av det. Men ponera följande scenario:
Hästagare: Har du sett vad vackert Brunte har blivit musklad på senaste? Den där nya proteingivan gjorde susen.
Jag trycker in tummen uppe i sidan av hästen för att känna av revbenen och finner _inget_. Svarar mmmh.. Jag tycker inte om att lägga mig i om man inte direkt frågar mig om råd, men kanske jag borde?

Eller säga: Ja han är verkligen jättefint musklad, MEN, det är äver lite för mycket hull på honom. Titta här, det här är fö mycket för en sån här häst etc... Och visa på specifika saker man kan se på hullet.

Men sen vet jag ju själv hur svårt det är med hull. Min är snygg typ mars- april varje år. :/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp