Finansiera VULK & ridledarkurs

Zindy91

Trådstartare
Jag har en stor dröm om att gå ridledarkursen men för att göra det måste jag först gå VULK ( passar nog mig bättre än ulk eftersom jag är 22...). Jag har velat gå ungdomsledarkurs ända sedan jag blev gammal nog men pengarna har liksom aldrig funnits:(

Idag jobbar jag på ridskola, både som instruktör och i stallet, samt tränar och tävlar min egna häst. Drömmen lever kvar och jag vill verkligen göra slag i saken! Eftersom jag pluggar till civilingenjör är ekonomin knaper även nu så därför undrar jag om ni har några tips på hur man kan finansiera kurserna?

Genom Idrottslyftet kan man söka bidrag à 300kr/ person för ULk/VULK men hur gör man med ridledarutbildningen som gör på 15-20.000?
 
Sv: Finansiera VULK & ridledarkurs

När jag gick RIK0 (ridlärarutbildning) för många år sedan så finansierades både den och ULK4 (ULK 1-3 var obligatorisk för att få gå RIK0) med pengar från stiftelser och fonder som fanns i min kommun.

Det är alltså människor som startat stiftelser med hjälp av deras arv när de dött, de har testamenterat sina pengar för att vissa personer i framtiden ska kunna söka och få ut pengar till speciella saker. En hel DJUNGEL med sådana stiftelser finns det, men kommuner brukar ha hyfsad koll på vilka man kan få pengar för just i den kommun man bor.

I mitt fall gjorde kommunen det lätt, man kom in med ansökan, sedan tittade kommunen på vilka stiftelser de kunde ta pengar ur.

Kanske något för dig? Alltså ring och fråga kommunen!

Jag betalade inte en spänn, fick till och med reseersättning! Dock söktes "bidragen" genom min dåvarande ryttarförening, men det är ju samma pengar, så det gör ju ingen skillnad.
 
Sv: Finansiera VULK & ridledarkurs

Kan du inte höra med klubben/ridskolan du jobbar vid om de har lust att hjälpa till att täcka kostnaden? Om du ändå redan jobbar som instruktör där kanske de har lust att hjälpa till att betala din vidareutbildning då de uppenbarligen redan trivs med dig och din roll som instruktör :)
 
Sv: Finansiera VULK & ridledarkurs

Jag fick ulken helt betald av min klubb och halva ridledarkursen betald i utbyte mot att jag skrev på ett papper att jag stod till förfogande för enstaka vik på lektioner i två år, fråga ridskolan! Det ligger ju i deras intresse att du utbildar dig, iaf om du tänkt vara kvar.
 
Sv: Finansiera VULK & ridledarkurs

Jag fick också skriva på ett sådant intyg när jag gått en pedagogikkurs som ridklubben betalade.

Klubben ville att det skulle stå att jag var skyldig att ha ridlektioner "under rimlig tid" efter kursen. Jag vägrade skriva på innan det stod ett årtal på intyget.
 
Sv: Finansiera VULK & ridledarkurs

Jag fick ULK 1-3 och ridledarutbildningen betald av klubben. Men jag var väldigt aktiv idiellt och jobbade även som instruktör redan. Så hör med klubben, de borde ju tycka att det är värt att få utbildad personal :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp