Filosofisk tråd

Araminta

Trådstartare
Hm.. har gått och funderat på en sak...Säg bara rent teoretiskt att hästen är rädd (inte panikslagen men visar att den tycker det är obehagligt) för ett rött schbrak och du vill vänja honom vid det. Hur gör du? och hur tänker du?

1. Närmar dig förskitigt med schabraket och och tar det väldigt stegvis - hästen ska vara helt lugn innnan du tar nästa steg. Du är tålmodig och låter det ta sin tid, lugnt och försiktigt. Att bara slänga på schbraket är fel då man måste låta allt ta sin tid och låta hästen vänja sig vid nya situationer.

2. Går lugnt men bestämt fram till hästen med shabraket, visar honom det och lägger sedan på det utan större förberedelser. Berömmer och tar av. Genom att ta det försiktigt och tassa runt så skrämmer man upp hästen ännu mer då hästen ser det som en brist i ledarskapet.

3. Eget alternativ

Gärna diskussion men håll det på en trevlig nivå.

Sv: Filosofisk tråd

En kombination mellan 1 och 2, alltså väntar lite på hästens signaler innan fortsättning. Har funkat bra med presenningar/ duschslangar och whatever så varför inte annars?

Givetvis måste hästen och människan vara på det klara med ledarskap (som är mera än att bestämma, det är också inte minst tillit och vilja att samarbeta med varandra). Men sen bör det faktiskt sitta mest i tvåbeningarnas skallar än hästarnas, dock beroende på tidigare erfarenheter hos båda.

Hola,

Jag kan inte välja det ena framför det andra alternativet. Anledningen är enkel. Det som funkar på en häst funkar inte alltid på en annan.

Fn har jag tre hästar.
På en av dem är det alternativ 1 som gäller.
På den andra alternativ 2.
På den tredje inget eftersom den hästen aldrig visar något innan utan exploderar i ett senare skede, om något alls händer.

Det är svårt att välja ett tillvägagångssätt när olika raser har skilda lynnen. Ovanpå det har ju alla hästar olika personligheter.

mvh Eva

Jag skulle "säga" till hästen:

"Ett rött schabrak. Gäsp. Jasså, tycker du ser farligt ut? Det gör inte jag, men behöver du titta lite så OK. Sen får det vara bra, för vi har mycket annat att göra idag."

Alltså lutar det åt ditt alternativ 2.
Fast inget beröm, det fanns ju inget at vara rädd för, ett rött schabrak, pyttsan vilken bagatell...

Kul tråd!

Senast ändrad av en moderator:

Hm.. har gått och funderat på en sak...Säg bara rent teoretiskt att hästen är rädd (inte panikslagen men visar att den tycker det är obehagligt) för ett rött schbrak och du vill vänja honom vid det. Hur gör du? och hur tänker du?

1. Närmar dig förskitigt med schabraket och och tar det väldigt stegvis - hästen ska vara helt lugn innnan du tar nästa steg. Du är tålmodig och låter det ta sin tid, lugnt och försiktigt. Att bara slänga på schbraket är fel då man måste låta allt ta sin tid och låta hästen vänja sig vid nya situationer.

2. Går lugnt men bestämt fram till hästen med shabraket, visar honom det och lägger sedan på det utan större förberedelser. Berömmer och tar av. Genom att ta det försiktigt och tassa runt så skrämmer man upp hästen ännu mer då hästen ser det som en brist i ledarskapet.

3. Eget alternativ

Gärna diskussion men håll det på en trevlig nivå.

Eget alternativ 3 (fast det lutar lite mot 1):

Jag skulle lugnt men bestämt lägga schabraket på golvet eller en bänk en bit ifrån hästen på "nosningsavstånd" och sen ställa mig vid hästens huvud och hålla i honom, prata med honom och klia och pussas lite medans vi tittade på schabraket tillsammans. Sen skulle jag själv ta på schabraket o peta runt på det lite för att visa att det inte bits eller så och att ev. ljud är helt ofarliga. Sen skulle jag låta hästen nosa på schabraket tills den tröttnade = accepterade schabraket. Sen skulle jag gå vidare med nästa steg.

Detta har funkat för min häst med läskiga släpvagnar/vedhögar/fladdrande plastskynken mm, också en läskig släde som han först inte ville gå förbi men ville få stå o gnaga på sen. :rofl:

Jag behandlar nog min häst i såna situationer på samma sätt som jag behandlar mina barn - "ja, jag vet att det verkar farligt för dig men se hur lugn mamma är, lita på mig, det är inge' farligt". Visst kunde man gå fram snabbare och "köra igenom" ev. reaktion men det ligger inte i min natur att göra så.

Jag skulle låta hästen nosa på det, småprata med den och sedan lägga på det.

Ibland när min häst LARVAR sig brukar jag "busa" lite med honom. Kan göra läskiga ljud, skratta eller verka allmänt avslappnad/oberörd/road. Det brukar faktiskt funka... som om han tänker "okej, nu tycker hon att jag är fånig igen".

Men som någon annan skrev så varierar det ju mycket mellan hästar. Min andra häst är inte alls lika fånig och är yngre, så henne brukar jag bara prata lugnande med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hundträning Hej! Jag har ännu ingen hund, men är på G att skaffa en fram till sommaren. En vit herdehund kommer det bli. :) Jag har aldrig haft...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: rxk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur