Fiilmjölk mot dålig mage, kan man blanda den med betfor?

Alexandra_W

Trådstartare
Ska trycka i Kele flmjölk (och ProViva blåbärssoppa). Det förstnämnda på rek av veterinären, det sistnämnda på eget bevåg.

Jag kan ju ge henne filen med spruta i munnen, men jag slipper gärna. Hon gillar INTE fil, och hon ska medicineras i munnen 6 dagar till så jags lipper gärna bråka i henne ½ liter filmjölk i spruta om jag kan undvika det.

Min tanke var att helt elakt blötlägga betfor i fil. Men då började jag fundera.. dör de 'snälla' bakterierna i filen (det är A-fil förresten) av sockret i betforn eller är det okej? Någon som vet, eller är mer insatt i hur det i teorin borde fungera?

Sv: Fiilmjölk mot dålig mage, kan man blanda den med betfor?

Har ingen aning,men är det inte bättre att ha betforen i vatten och sen blanda med fil innan matningen? Då behöver du inte oroa dig för att nyttigheterna försvinner.

Det blir så 'slaskigt' då, jag har provat det förr, och det blir 'soppa' av det, och endera ratar de allt, eller så äter de upp större delen av betforn, men lämnar 'filslask'. Om man däremot låter betforn svälla i fil så suger betforn upp filen och endera får de rata allt, eller så äter de upp allt.

Men när betforn svällt klart suger den ju inte åt sig mer vätska, och då blir det filsoppa med betfor och det blir för mycket filsmak för de ska gå med på det, och slaskigt.

Vi har gett enbart Pro-viva, på rek av vet, och skippat filen. Pro-viva brukar de tycka om.

Jag skulle faktiskt också rekommendera ProViva. Mindre krångel, men samma bakterie. Nästan i alla fall. Samma effekt är det hur som helst.

Har gett henne 4 dl proviva (blåbär), med spruta i munnen, hon tyckte väl inte OM det, men bättre än filen iaf. helst hade jag velat ha morotsproviva (det fanns förr iaf?) för DET gillar de.

Sen har jag hällt ½ l proviva och 1 liter A-fil i kvällsbetforn så får vi se.

Nyponproviva då? Testa du och se. Själv har jag haft ett stall helt nersprutat i A-fil, för hästen tycket INTE om det.

Zenith skrev:
Nyponproviva då? Testa du och se. Själv har jag haft ett stall helt nersprutat i A-fil, för hästen tycket INTE om det.

Nyponprovivan var slut..

Men imorgon kommer hon ju få 'riktiga' grejer, hoppas jag. Om inte Odal har slut på det jag ska ha.

Det har ju jag gjort några gånger, med utmärkt resultat.
Och även Luzern.

När jag har givit a-fil har jag elegant toppat maten med det. En härlig blandning av korn, betfor och lucern och så filen ovanpå. Efter viss tveksamhet har det slunkit ner. En annan häst åt den blandningen med god aptit om den blev handmatad...

/Jane

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka