fick lusern råd av vet..hur mkt och vilken sort?

_jeanette

Trådstartare
ja som sagt, min vlb valack är ett benrangel=) hade vet hemma idag för han inte lagt på sig ngt hull av gräs + krossad korn.. han sa att jag skulle fortsätta med korn och ge lusern med.. men hur mycket ska jag egentligen ge? det är en häst som inte rids alls nu.

jag har ingen erfarenhet av lusern och det finns olika sorter fattade jag det som...

ngn som vill hjälpa en vilsen själ =)

anledningen till att jag inte frågade vet är att han bara var här föro vara snäll o kolla (kompisens pappa) o jag ville inte störa med massa frågor om hur mkt o bla bla bla.. han va ju så snäll o komma efter jobbet, privat.

Sv: fick lusern råd av vet..hur mkt och vilken sort?

Lusern är ett grovfoder (även den i pelletsform) så det finns ingen maxgiva på det. Är hästen mager kan man ju börja med nått kg o se om det händer nått.

Lusern är ett grovfoder (även den i pelletsform) så det finns ingen maxgiva på det. Är hästen mager kan man ju börja med nått kg o se om det händer nått.

jaha så man ska ge såpass mycket alltså.. trodde det var typ sm havre och eftersom han inte rids visste ja inte hur mkt ja skulle ge...men ska ja ge ett ½ kg morgon och ½ kg kväll?
ska man blöta upp det eller?

Jag blöter alltid all pellets, andra gör det inte. Om hästen äter fort rekomenderar jag dock starkt att du blöter pelletsen för att minska risken för foderstrupsförstoppning. Jag ger en av mina hästar 4 kg lusernpellets om dagen nu men man kan som sagt ge mängder om man behöver det. Eftersom lusern är ett grovfoder är jag inte riktigt lika försiktig vid invänjandet så jag tycker att du gott kan börja med 1/2 kg två gånger om dagen.

Lycka till!

Jag blöter alltid all pellets, andra gör det inte. Om hästen äter fort rekomenderar jag dock starkt att du blöter pelletsen för att minska risken för foderstrupsförstoppning. Jag ger en av mina hästar 4 kg lusernpellets om dagen nu men man kan som sagt ge mängder om man behöver det. Eftersom lusern är ett grovfoder är jag inte riktigt lika försiktig vid invänjandet så jag tycker att du gott kan börja med 1/2 kg två gånger om dagen.

Lycka till!

okej, tack så mkt.. har läst andra trådar om hippo alfa o sånt. är de något att rekomendera oxå? jag är verlkigen ingen van hästmänniska och därför blir man helt snurrig av all info=)
men jag ska åka ner till hästaffären imån o köpa lusern...
är linfrö olja bra att ha i eller vilken olja? vet sa olja oxå.

Den häst som jag ger mest lusern är just tunn och hon får även olja. Jag ger två dl vanlig rapsolja från matbutikerna och fördelar det på två mål om dagen. Olja bör tillskillnad från lusern vänjas in långsamt och inte ges i för stora doser för att inte magen ska knasa ur. Det finns en rekomenderad maxgiva per dag men jag har den inte i huvudet just nu, sök på olja här på forumet så kan du nog hitta ett svar. Just kombinationen lusern och olja har supereffekt på mitt sto som har svårt att hålla hullet.

Hippo Grow Alfa är ett pelleterat färdigfoder som innehåller en stor del lusern. Jag är lite ekonomisk av mig så jag blandar hellre själv än köper färdigfoder men många tycker att just Hippo Grow Alfa är bra för att få upp hullet. Jag har provat någon gång men blandar som sagt hellre själv. Om du ger lusern, korn och olja så räcker det tycker jag (och blir ju lite samma sammansättning som ett färdigfoder förutom mineralerna då). Tänk på att det tar tid att få upp hullet på en häst så ge det lite tid!

Tänk på att det tar tid att få upp hullet på en häst så ge det lite tid!

Suck, ja usch vad det tar tid! Min häst föll ur snabbt och går nu på mindre motion och mera mat men är efter 3 veckors gödningskur inte mycket bättre. När ska man börja se skillnad??? Tycker nog själv att hästen blivit lite mindre spinkig men är definitivt inte snygg ännu. :confused:

Vi ger luzern-strå. Jag föredrar strå av flera olika anledningar. :)

Vi ger strå i egen krubba, oftast äter de kraffodret först och äter sedan strået långsammare som hö. Vissa äter det under hela natten.

Vi börjar med ett halvt kg och sedan ökar vi. Brukar bara ge på kvällen då de åker ut på morgonen och då inte hinner äta upp det.

Just nu har vi 2 fullblod (som varit tunna hos sina tidigare ägare) som är "lite" tjocka. Den ena stod på fri tillgång i vintras, det blev sådär 4 kg och han åt då mindre hö. Dock hade höet höga värden men han valde strået.
Nu får han hö igen och håller hullet. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en vbl trav valack som går som ridhäst. Han har tunnat av drastiskt under betet iår, trots bra bete, stödfodring med betfor o...
Svar
6
· Visningar
1 506
Senast: arabia
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 446
Senast: Madick
·
Foder & Strö Sitter i en liten jobbig situation... Min lilla systers kompis har en häst eller snarare hennes familj har "alldeles för många" hästar...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025