Fet päls och tappar tagel

_Zacke_

Trådstartare
Har märkt mer och mer att min ena ponny tappar mycket tagel, hans tjocka fluffiga man ser nu väldigt tråkig ut och drar man med en borste eller handen igenom manen så får man med mycket. Upplever också att han känns så fet i manen och svansen. Alldeles klibbig. Någon som varit med om liknande?
Hade ute veterinären för ca 1,5-2 månader sen då han hade tjockt snor i ena näsborren och luktade lite knepigt. Hon gick igenom honom och tyckte att allt såg bra ut, snoret slutade helt några dagar senare.

Han är förövrigt pigg och glad(och förtillfället för överviktig).

Han är 8år och har varit i min ägo i 5år. Kan han ha brist på någon vitamin? Ska jag kräva ett blodprov av veterinär? Äter analyserat hö så har koll på grundmineralerna och proteinet.
 
Tycker det låter som eksem eller överkänslighet. Har haft en häst som inte tålde sol utan just tappade man/svans och blev fett i mankam och svansrot.
 
Tycker det låter som eksem eller överkänslighet. Har haft en häst som inte tålde sol utan just tappade man/svans och blev fett i mankam och svansrot.

Men huden ser ju fin ut och inget som är bortkliat eller skavt? Borde det inte bli skorvigt eller flagit om det är eksem? Och det lossnar ju lika mycket hår över allt i manen. :confused::crazy:
 
Men huden ser ju fin ut och inget som är bortkliat eller skavt? Borde det inte bli skorvigt eller flagit om det är eksem? Och det lossnar ju lika mycket hår över allt i manen. :confused::crazy:
Eksem är ju en benämning på problem med huden. Det behöver inte klia och det kan vara både vått och torrt så att säga. Sedan finns det olika orsaker till det både sjukdomar och allergiska reaktioner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp