P

Polkagris

Vad ger man en häst som behöver lägga på sig några kilo? Vet att man kan ge krossat korn men ger inte det även en del energi? Hur är det med sojaprotein? Vilken form av soja är bäst? Kan vara lite lurigt med mängden när man ger protein, eller? Finns det några andra alternativ? Vill ha något som ger minimalt med energi eftersom det är en ganska het häst.
Är inte riktigt van vid att fodra magra hästar, har alltid haft hästar som lätt blivit för runda :D mycket svårare att få en häst att lägga på sig än att banta dem.
MVH Anna

Sv: Fet mat!

Jag hade provat ge korn om jag var du. Jag har aldrig varit med om att en häst har fått en massa extra energi av det. Av havre däremot...

Mera mat! Främst grovfoder av bra kvalitet och med bra värden, lusern(strå) är bra. Betfor, olja, havre är också bra när man vill öka MJ.

Vad/hur mycket äter hästen nu?

Jag gödde min häst med att lägga på korn på foderstaten. Fungerade, sakta men säkert! Märkte ingen skillnad på temperamentet. Han är ganska pigg han också.

allt beror såklart på hur mycket mat den får nu! det är inte säkert att hästen går upp i vikt för att man ökar maten. vi har haft hästar som fått mycket mat men ej gått upp, och när man minskat maten har det lagt på hullet. (et har krävts så mycket energi att äta allt grovfoder att den inte kunnat lägga på sig!) om hästen har en bra foderstat i grunden är olja mitt bästa tips. lycka till med uppfodringen :) !

Korn är bra för att få hästar i hull. Det är ingen energi men däremot fett.
Sedan har du även något som heter Fibergi, som man köper säck.
Har haft problem med ett fullblod i stallet. Han åt inte ordentligt och ville inte lägga på sig i hullet. Han fick Fibergi och nu börjar han bli jättefin.

Grovfoder är ju det som foderstaten i huvudsak ska bestå av så öka på den först och sedan kraftfodret.

Hur kan ca 10 MJ/kg foder (som korn ligger på) vara "ingen energi"???

MJ = energi = hullgivande, och i viss mån pigghet. Oavsett fodersort, allt foder ger MJ, fast mer eller mindre.

Sen finns det ju såklart vissa fodermedel som gör vissa hästar heta, men det har inget att göra med mer eller mindre MJ. Och varför vill man ha en het häst?

Jag skulle ge något foder som innehåller mycket energi/kg foder, men även kolla proteingivan. Kanske hästen behöver en lite högre proteinkvot i foderstaten för att öka i hull? I vissa fall, om kvoten redan är hög, kan man prova att sänka den.

Jag menade , som inte framkom, att det ger ingen energi som gör hästen het.

Ber om ursäkt för dålig förklaring.

lakrits skrev:
Jag menade , som inte framkom, att det ger ingen energi som gör hästen het.

Ber om ursäkt för dålig förklaring.

Det som KAN göra hästen pigg (om den inte är flegmatiskt lagd) är just energi. Det diskuteras friskt fram och åter vad som gör hästar havreheta, ett fenomen som kommer från just havre. Inte att jämföra med energi i stort.

När min kille började falla ur så gav jag honom lucernpellets vilket han svarat väldigt bra på. Tog bara 1½-2 veckor så såg man en rejälskillnad. Så mitt råd utöver rejält med grovfoder är att ge lucern.

Min pålla föll ur rejält under senvintern. Försökte få upp henne med kornkross där jag ökade givan försiktigt hela tiden, hon fick mer hö och mer Krafft men jag såg ingen som helst skillnad, snarare fortsatte hon att tappa. Till slut blev jag desperat. Fick då rådet av en "gammal rejäl hästkarl" att göra en riktig foderchock (hästen är gammal och har tidigare inte visat känslighet för foderbyten o dyl) där vi från en dag till en annan tog bort en tredjedel av Krafften, öste på med massor med extra kornkross, la till ett par kilo lusern (strå) och 4 hg soya, och gav lite extra havre för "turboeffekten". Jag tyckte att det lät helt vansinnigt egentligen men gjorde en snabb koll med en veterinär (som tidigare kollat hästen så att den var frisk) och började sedan på den nya foderstaten. Vi har fått en kalasfin effekt! Nu sju veckor senare är hon jättefint i hull även om hon fortfarande är en aning "vass". Nu när gräset kommit och de går ute och käkar hela dagarna har vi tagit bort lusernen och minskar successivt på det mesta av övrigt foder och hon verkar må jättebra!

när min pålle gick ner i vikt snabbt och mycket på en gång så bytte vi ut havren sucesivt mot korn kross det tog ett par veckor innan jag kunde ge full korn doss jag hade ca ett halvt kilo korn och ett halvt kilo havre en dl soja olja som är jätte bra för hästar som har svårt att hålla vikten men lätt kan bli heta av annan kraft det kan man ge ca två dl av per dag. sedan fick han en dl mineraler en msk salt ett halvt kg morötter och ensilaget byttes ut mot 8 kg bra hö per dag tänk på att inte byta allt på en gång utan att göra det stegvis det är inte bra att foder chocka sin häst som någon annan hade skrivit att det skulle vara,risken är då stor att tarm floran blir obalanserad med kolik fång förstopningar eller lös mage som resultat.Min pålle var en bra bit över 20 år gammal och en maxad d ponny korsning med mycket arab i sig och han gick sakta men säkert upp i vikt trots att allt foder byte tog extra lång tid då han även led utav magsår men med hjälp utav veterinären,foderbyte och tålamod så blev han fin igen.

Man ska inte ge olja om man vill ha en tjock häst, olja är bara energi, så olja till en trög häst är bra. Kraffts luzern pellets är det bästa som jag kan rekomendera. MVH Emma

Jag har fodrat mina hästar som lätt faller ur med krossat korn,mina hästar har aldrig blivit hetare av kornet inte ens stoet som blir havre tokig reagerade! Helt klart värt att prova,det tar kanske lite tid men mina har blivit rundare utan att "speeda upp" sig iallafall. :)

Jantien skrev:
Man ska inte ge olja om man vill ha en tjock häst, olja är bara energi, så olja till en trög häst är bra. Kraffts luzern pellets är det bästa som jag kan rekomendera. MVH Emma

Energi = kalorier. För att öka hullet behövs mer kalorier. Alltså är olja rent hullhöjande. Jag har använt det med fördel på heta hästar just för att de INTE blir piggare av det (undantag finns).

Lusern är jättebra om det är protein som saknas i foderstaten.

Magdalena, orkar inte starta en egen tråd.
Har du något att rekommendera vad jag ska ge hingstarna som stöd till betet? De springer hela dagarna och är ganska uppdragna i buken. ÄN har de inte fallit ur måste försöka att förhindra att de gör det på sikt. Idag går de på ett relativt bra bete, får krafft sport 1 kg samt 1 dl olja vid ridning samt att de får luzernhack i hagen. De äter och springer, suck.........Nåja de är väldigt vältränade iallafall.......

Kan de äta havre utan att få spunk så skulle jag ge det. Det är stora welshar eller? Ett par kilo borde slinka ner utan större problem då. Fast uppdragenheten råder det ju inte bot på, mer vätska skulle kunna hjälpa till och lättast är då att ge ganska stor mängd betfor. Det hjälper även att "hålla kvar" vätskan.

något som jag tycker är bra är Solid Gold

Solid Gold befrämjar alla hästars allmänna hälsa, välbefinnande och vitalitet oberoende av vad fodret består av, men är särskilt välgörande för hästar som:

*för närvarande ges ett allmänt tillskott vitaminer och mineraler för att främja hovarna eller matsmältningen.
*är utsatta för matsmältningsproblem som tarmvred, laminit och kolik.
*utfodras med liten mängd kraftfoder eller stor mängd ströfoder.
*är i allmänt dålig kondition eller har dålig muskelutveckling.
l*ätt blir trötta vid aktuell arbetsnivå.
*vars hovar, hårrem eller ben är i dåligt tillstånd.
*har svårt att hålla vikten uppe, särskilt på vintern.
*fortfarande växer eller är ston som ger di.
*är i medelbart till hårt arbete, dvs. tävlar eller jagar regelbundet.
*har alltför livligt temperament eller är under stress.
*Hästen hämtar de näringsämnen den saknar ur de höga näringsnivåerna i Solid Gold. Inga andra tillsatser behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama