F

Frasseoo

Låter inte som ett problem.

Mindre käk+mer motion= slankare häst.

Så enkelt är det inte.

Vi har analyserat höet. Dåligt protein i kombination med högt energiinnehåll. För att hålla upp proteinet måste vi fodra med kraftfoder i en utsträckning vi aldrig gjort förut. Pållarna är nöjda!

De går ute hela dagarna i ur och skur.

Min pålle har haft lite problem med hamstringsmusklerna och sitter lite fast i nacken varför motionen blivit lidande. Han har vilat och skrittas nu igång.

Till detta kommer att vi inte har något ridhus utan en kall och hård ridvolt. Kan inte vara i stallet förrens vid 1800 på kvällarna och kan därför inte promenera i skogen vilket hade varit bra. Då får han ju jobba med att lyfta på benen.

Jag har haft en medryttare som kunnat rida på dagtid, henne har han pålleländet skrämt iväg.

Summan av allt är en fet unghäst:eek: som lever livets glada dagar....

Kör vad jag kan med skritt på volten, tömkörning, logering, bomarbete osv.. börjar kännas tröstlöst.

Andra tips?

Frans

/

Sv: Fet häst

Jag har inte ngt tips, tänkte bara säga att vår ena häst sitter i samma sits. Han är konvelecent på minimi hö + mineraler. What to do?:confused:

Ge rena proteintillskott, inte fullfoder så hästarna får i sig ÄNNU mer energi än vad de redan får. Och inte mer än underhållsvärden.

Pannlampa och så ut i skogen ändå! Nötande på volten är inte så bra i längden det heller.

Han får bara efter underhållsbehov...

Tyvärr tycks lilla gossen ha extremt dåligt mörkerseende...
Han snubblar HELA hela tiden...

Tar gärna emot fler tips.

/F

Jag har haft hö med rätt normalt proteinvärde men katastrofalt lågt energivärde. Fodrade då upp så energin kom i rätt nivå och struntade i att proteinen blev galet. Kommer proteinöverskott från grovfoder så gör det inte så mkt. Hade inte heller feta hästar fast den ena är mkt lättfödd.

Kan du inte kombinera voltarbete med korta skogspromenader. Du kan ju göra dem vid hand så slipper du känna det som att du åker av när hästen snubblar. Gå efter närmsta väg om inte annat. Då blir variationen större och förhoppningsvis gör hästen av med en del av det den får i sig.

Det bästa är ha ett hö med bra protein o lite Mj/energi. Har man gott om energi är det svårt banta. Byta hö är bäst. Alla hästar ska ha det protein de behöver, annars tas det av musklerna o sedan fettet o till sist har ni en häst utan muskler som inget orkar. Bukmage får den med.

:idea: Byt hö och pannlampa på!

Satt i samma sits som du i år. Analysen visade på HÖGA värden för energi och LÅGA värden på proteinet. Jag valde då att köpa in eget hö och separera ut mina två hästar från de andra i stallet till egen hage.

Hur mycket hö får de i hagen respektive inne? Om de inte har fri tillgång ute så kan du ju alltid köpa ett hö med HÖG kvot att ha inne för att jämna ut kvoten på höt och sen välja Krafft Protein eller nåt sånt tillskott om det andra höt inte räcker?

När det gäller motionen så är promenader underskattade. Tråkiga javisst, men tänk på vilken bra kondis DU får på köpet? ;)
Har man heltidsjobb och är distansryttare (eller iaf ryttare med distansambitioner) så kan man inte skylla på mörkret. Jag har köpt en riktigt bra pannlampa och en batteriladdare och sen kör vi så det ryker även om kvällarna i veckan. Helgerna tar jag dessutom långturer på ett par timmar eller så. Det finns iofs dåligt väder, men det finns bra kläder också.. som tur är! :D

/JES

Halloj!!

Var på foderföreläsning förra veckan och då togs problemet med feta hästar upp.
Och föreläsaren som höll föredraget berättade att feta hästar gott kan äta halm, gott om fibrer och dåligt med energi :d och dessvärre inget protein, men det går ju att fodra upp.
Mina hästar får lika stor del halm som hö och tugga på, för sysselsättning skull:bow: Och dom är kanonfina:idea:
Värt ett försök tycker jag!!

Tack all som gett mig tips....

Jag har räknat på foderstaten om och om..igen...

Tyvärr är tanken på att knata ut i skogen med pannlampa iget att tänka på eftersom pållen tycks ha värdelöst mörkerseende.

Jag skall försöka byta havre/korn mot lusern vilket har lägre MJ och samtidigt högt protein.

Att fodra med halm ger varken tillräckligt me proteiner eller mineraler
tillsammans med vår hö..

Jag kämpar på.. återkommer med framsteg...

Att hästen har värdelöst mörkerseende var ett dåligt sätt att komma undan:smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka