Felmärkning av sadel, kan butiken vägra häva köpet?

Tora

Trådstartare
Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning. Superlåga priser men med haken inget öppet köp (helt okej med det). Då jag var bortrest så bad jag min man att åka dit och höra om de hade någon hoppsadel kvar i storleken 15 - 16 tum.

Personalen tog då fram en sadel, på lappen står det "Hopp 16", så sadeln köptes. När jag i går fick se sadeln så tänkte jag "Detta kan inte vara någon hoppsadel. Jag googlade märket "T4 Young rider (Thorowgood), och mycket riktigt det verkar vara en allroundsadel.

Om sadeln inte hade passat så var tanken att jag skulle sälja den vidare då den inte var på öppet köp. Nu känner jag dock att detta är en fråga om att jag fick en helt annan produkt än vad som utlovades. Det är rätt stor skillnad på en hopp- och allroundsadel. I min värld borde butiken byta den mot en hoppsadel eller ta tillbaka sadeln då vi fick en helt annan produkt än vad som utlovades.

Så mina två funderingar är om T4 Young rider verkligen är en allroundsadel samt att om jag faktiskt har rätt att återlämna sadeln och få tillbaka pengarna i så fall, trots att det ej var öppet köp.
 
Kom på att denna fråga kanske inte skulle ligga under "Utrustning". Det var funderingen på om T4 var en allround- eller hoppsadel som gjorde att jag la den här.
 
tittade på deras hemsida. T4 Young rider fanns ej med? Är det t4 pony? Isåfall är den en allroundsadel.
https://www.thorowgood.com/t4-saddles/item/5-t4-pony
Det kan vara så att modellen utgått hos tillverkaren och att det som finns är sånt som redan ligger på lager hos olika ÅF.

TS: Vid en snabb sökning ser det ut som att Hööks har haft en Young Rider i sitt sortiment men som nu är slutsåld nästan överallt och den marknadsfördes som en allround.

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/sadlar/allroundsadel-young-rider-thorowgood

Jag hade hört av mig till Hööks, bifogat relevanta uppgifter om köpet och sen frågat vad det finns för möjligheter att rätta till felet. Jag kan inte tänka mig annat än att butiken bör ta tillbaka sadeln och återbetala summan. Du har ju inte ångrat köpet, produkten är felaktig utifrån vad märkningen angav.
 
Svarar flera

Ja precis det är ju inte frågan om ett ångrat köp utan att jag fick fel vara. Hade de sagt att de hade en 16 allround så hade jag ju aldrig köpt den från början.
 
Samtidigt har väl köparen undersökningsplikt? Så de kan ju hävda att din man borde sett att det inte var en hoppsadel och sagt till i affären.
Men att reklamera går ju alltid.
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 070
Senast: Lavinia
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 277
Senast: Draumsyn
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 342
A
Utrustning Jag har verkligen hamnat i världens längsta återvändsgränd med min dressyrhäst. Jag började min karriär på honom med en Passier Optimum...
Svar
8
· Visningar
1 625
Senast: aramise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp