Felaktig benställning

A

Alba

Detta med benställningar är svårt!

Under helgen så träffade jag en bekant och dennes häst.
Hästen är visad som ung och har sagts vara sabelbent. Något som jag och ägaren själv håller med om när man ser hästen.
(hästens benaxeln är bruten bakåt i framknät, som bild d i länken)

En veterinär hade sett hästen nyligen och sa att hästen var knipt under knäna och att det var samma sak som sabelbent.
Är det så?

Jag har alltid trott att sabelbent och tryckt i knäna var samma sak.:confused:

För mig är knipt under knäna samma sak som strypt under knäna, att skenan smalnar av under knät för att sedan bli lite grövre igen längre ned.

Snälla kan någon förklara för mig?:)

Illustrera gärna med en bild på knipta knän så man kan jämföra, jag har sökt på nätet utan något vidare resultat.
 
Sv: Felaktig benställning

Sabelbent och knipt under knäna är två helt olika saker precis som du själv trodde. En häst som är knipt under knäna har ingen bakåtbruten benaxel i knäet utan är just något tunnare precis under knäet. Är det i större omfattning så att hästen faktiskt har ett svagt parti där (vilket är ovanligt då skall de vara rejält knipta) så är hästkroppen faktiskt ofta så finurlig att den själv bygger på sig med ett överben för att stärka upp, något man ofta också ser om de är mkt parallelförskjutna. Har tyvärr ingen bild
 
Sv: Felaktig benställning

Tack!:bow:

Skönt att höra att jag inte har missförstått det hela!
Man blir ju lite orolig när "expertisen" säger något annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver hjälp med att bedömma en ponnys benställning. Tycker mycket om denna ponny och systerdotter har blivit jätteförtjust men jag är...
Svar
5
· Visningar
2 006
Senast: Sissan
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 403
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp