FEI: Får inte passera obemärkt

Helgens olycka där Philippa Humphreys avled var den tredje dödsolyckan på fälttävlansbanorna i år. Internationella Ridsportförbundet säger att orsaken till olyckan ska utredas noggrant för att minimera riskerna i sporten. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Varlden/2016/5/FEI-Far-inte-passera-obemarkt/

Hur många gånger ska de säga det????? Är det inte dags för lite verkstad i stället för utredningar?

Frågan är väl vad man skall göra ?
MIM-hinder är ett steg framåt, Air-Bags är det bästa som hänt, högre krav på utbildningsnivå/kvalificering.
Är det fler ryttare och tävlingar nu än för 10-15 år sen ?
Mer ideer ?!?!

Läste nån intressant krönika av en engelsk(?) tränare som menade att ett av de stora problemen är att vi rider för mkt dressyr på hästarna så vi kväver deras egna initiativtagande typ. Vilket enligt honom ökade skaderisken iom att hästarna väntar på våra "order" istället för att reda ut det själva.
jag vet inte om det är sant men jag kan förstå hur han menar då vi har haft lite samma problem i hoppningen.

Frågan är väl vad man skall göra ?
MIM-hinder är ett steg framåt, Air-Bags är det bästa som hänt, högre krav på utbildningsnivå/kvalificering.
Är det fler ryttare och tävlingar nu än för 10-15 år sen ?
Mer ideer ?!?!

Att med hjälp av säkerhetsutlösare som obligatorium på hinder som kan orsaka rotationsfall minska dödsfallen är ju något konkret de kan göra. Men det finns ett motstånd emot, tydligen.

Att med hjälp av säkerhetsutlösare som obligatorium på hinder som kan orsaka rotationsfall minska dödsfallen är ju något konkret de kan göra. Men det finns ett motstånd emot, tydligen.
Ett motstånd har varit att 'det blir för dyrt....' eller 'efter ett tag vet hästen att den kan riva' alternativt att ryttarna kan i sin iver rida för fort istället.
Min bild är att rotationsfallen oftast sker i samband med rättuppstående hinder, typ spetsar, bord m.m. så där kanske man skulle behöva se över hur de är utformade.

Ett motstånd har varit att 'det blir för dyrt....' eller 'efter ett tag vet hästen att den kan riva' alternativt att ryttarna kan i sin iver rida för fort istället.
Min bild är att rotationsfallen oftast sker i samband med rättuppstående hinder, typ spetsar, bord m.m. så där kanske man skulle behöva se över hur de är utformade.

Ja och de argumenten anser inte jag håller...

Allt hästen kan slå i med frambenen och rotera över är ju en risk, så jättestora stockar osv blir ju också en risk. Men finns rätt hyfsad statistik som jag förstått det vilka hinder som är största risken?

Antar att något FEI organ/Ridsportsförbund ute i världen har samlad statistik och det vore intressant att ta del av den.
Det dör trots allt 2-3 pers/år bara i Sverige av ren hantering av hästar och tom inom banhoppning sker dödsolyckor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, ska göra en utredning kring den irländske hoppryttaren Kevin Thornton. Detta efter att han har...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har blivit utnämnt till årets internationella idrottsförbund vid International Sports Awards...
Svar
0
· Visningar
341
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet, FEI, ska göra en utredning om den häst som dog i franska Cagnes-sur-Mer i början av veckan. ...
Svar
0
· Visningar
305
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan måste bli en säkrare sport. Därför har internationella ridsportförbundet, FEI, tillsatt en grupp som ska jobba med...
Svar
0
· Visningar
322
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar