feeeeet häst

K

Karitza

Hästen går på bete nu och är Way too fat. lämplig utfodring för att få bort många fettlager? borde jag ställa hästen på stall och begränsa gräsätandet kanske?

Det är ett islandssto på 5 bast som är inriden men otränad.
 
jo här i detta stall finns det oxå en tjocksmock!
går på bete nu och lägger på sig fett bara över att titta på mat.
VAr smal och fin när hon varit och blivit betäckt (dock svalt dom hon nästan :crazy:)
Men redan efter en vecka var hon lika tjock igen..
Även om hon endast fick lite hö och sedan bete igen..
men det är inte min häst så jag kan inte bestämma.

HAr ingen bra erfarenhet av detta men jag hade nog motionerat hon mkt behöver inte rida ju, men longering, tömköra, promenader osv
Kanske kan du begränsa ätandet, låt hon stå i en hage med lite gräs lr inget alls under natten och nån timme på dan och ge ett näringsfattigt hö så hon har nåt att pilla med då i den gräsfattiga hagen.
 
Bete dygnet runt är inte något att rekommmendera som du kanske märkt ... har själv islandshäst som LÄTT blir lite rund, men å andra sidan har det varit tji bete i år så nu börjar kroppshyddan se trevlig ut.
 
Magert bete... och så motion.... då slipper du ha henne på stall.
Jag har bantat en av mina denna sommar enbart genom mycket motion. Och hon går på mycket kraftigt bete.... (dock ingen isis)
 
Så länge hästen går kvar på betet finns inget annat att göra än att ta bort all ev. stödutfodring. Det går ju också att begränsa betesytan genom att dela av beteshagen.
 
har två islandshästar i samma ålder som din, å dom går på bete dygnet runt å dom är aldeles för feta trots att dom motioneras en del.
den ena är fetare bra mycket fetare än den andra, han som får minst att äta på vintern är så jäkla fet så att det ser ut som att fetet har börjat läga sig runt rygraden, alvarligt alltså det går faktiskt upp fett över ryraden på honom.
tycker definitivt hage utan gräs på natten och pill hö när hon står i den, det skulle dom här två oxå behöva :)
 
Tack för alla svar. Jag ska nog begränsa hennes hage en del så att hon inte får lika mycket att käka.. och motionera mera.
Jag stödutfodrar ingenting just nu så det är det lätt att sluta med..

tack.
 
hur lång tid tar det från att man gett fodret tills det blir fett? timmar? dagar? veckor? månader?
 
Min pålle har gått i en egen liten hage så att han INTE ska kunna trycka i sig så mkt mat...för de gör han... :crazy:
Och jag menar ingen sjukhage utan en hage i den andra hagen där de andra hästarna går... och han har fått vara inne på nätterna ibland. Nu har han ju varit skadad och så men hade vi ridit/tränat hade han varit väldigt fin nu...

Bild på han:
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/24 detta är taget i mars.
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/41 detta är taget i förrgår.

det är väl ingen jätte stor skillnad, men nu är han liksom inte FET utan lite rund bara. :d :love:
 
Gud va sött han va :love:
Du har lyckats hålla honom i bra form om magen :)
Vad är det för ras på honom?
 
Ja, det skrivs ofta om hästar som behöver gödas men hästarna håller väl på att bli som oss människor och övriga husdjur, fetare och fetare. Tips om foder som mättar men inte blir till fett emottages tacksamt. Millen är en energisk dam som inte latar sig precis men hon blir tjock extra lätt. Hon går på smalbete just nu. Har tur som har henne på bete där extra omtanke om tjockisarna ges. De släpps inte ut på kraftigt bete utan får de något sparsammare ängarna att beta på.
Det fungerar väl på hästar såväl som på människor att snålar man med maten för mycket går kroppen ner på sparlåga och drar i sig allt den får "i väntan på bättre tider".
När damen ifråga även är begåvad med ett mycket bestämt sätt och alltid är hungrig är det inte att rekommendera att ge henne för lite mat heller. Då blir hon vresig!!!
Hon får ponnyKrafft och torkade morötter förutom mineraler och hö.
Det är väl eg främst silaget på vintern hon göder upp sig på. Vintern blir ju kall emellanåt här uppe och eftersom de går ute länge på dagarna känns det bra att de kan äta och hålla värmen men fläsket......
Så förutom att motionera, mäta magen varje vecka, inte ge energirik mat, ransonera silaget, tips någon?
 
Foder som "mätar men inte ger fett":
Halm
Hö/ensilage med låga värden

Naturligtvis spelar mängden av dessa fodermedel in, samt hur foderstaten ser ut i övrigt. Överskott på näringsämnen ger runda hästar, oavsett källa.
 
Sv: Re: feeeeet häst

jeuness43.jpg


väcker denna tråd igen och meddelar att jag faktiskt inte ställt min ponny utan bete.. tänkte att det ändå skulle ta slut snart :angel:

allvarligt.. några tips och råd? :crazy: vet inte riktigt vad jag ska göra åt min ponny när hon ser ut såhär..
 
Sv: Re: feeeeet häst

vad väger hästen din? eller vad borde hon väga? hur hög är hon i manken? och har du några värden på höet? är det något speciellt fodermedel du vill fodra med?
 
Sv: Re: feeeeet häst

BeastieBabe skrev:
vad väger hästen din? eller vad borde hon väga? hur hög är hon i manken? och har du några värden på höet? är det något speciellt fodermedel du vill fodra med?

har inga värden på höet, han som har stallet brukar fodra med havre.. jag brukar ge en tuss hö och ett halvkilo havre när jag ridit.. på natten går hon på bete med några andra hästar..

hö och havre vill jag fodra med.
 
Sv: Re: feeeeet häst

hmm räknar utifrån årets normalvärden och på en normalvikt på 380 kg ungefär (normalt för en islandshäst på 134-138 cm)

5 kg hö
0,5 kg lusern (krafft)
100 g soja
1 kg havre
30 g miner vit

detta är ganska bra bantningsmat för just din häst, skritta hästen din 1 timme om dagen tills hon gått ner några kilon.. :)
 
Sv: Re: feeeeet häst

varför inte försöka ge mer grovfoder och ta bort havren helt?
 
Sv: Re: feeeeet häst

med årets medelvärden på grovfodret så är det för låg kvot (5-8 MJ, 18-30 g smrp (oftast: lägre MJ=lägre smrp)) för att hästen ska kunna hamna på normalhull..
det är bättre att lägga kvoten normalt(6) men låg energi (46 MJ) och jobba bort det överflödiga fettet..
 
Sv: Re: feeeeet häst

Min erfarenhet av årets hö är att det är lågt protein innehåll i 1:a skörden och mkt högt i 2:a skörden.

Om hästen skall börja banta nu, när den fortfarande betar så skulle jag definitivt ta bort all havre. Ge hästen bara hö.

När gräset är slut kan du börja ge kraftfoder om det behövs. Men för att veta det så behövs en analys på ditt grovfoder.
En liten hint om grovfodrets näringsvärden kan du få om du vet när det skördades, vilken skörd och om det innehåller mkt eller lite baljväxter.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 632
Senast: Willys
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Fibusen
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Roheryn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp