Fd travare som inte vill ställa sig inåt i högervarv

L

Lissy-74

Någon som har några bra tips att få en fd.travare att böja sig inåt i högervarv i galoppen? Vänster varv går som en klocka men höger är jätte svårt. Det ligger väl antagligen i att dom ställer hästarna utåt på travet när det är voltstart som är åt höger. Men hur ska jag göra för att få henne att åtminstonde böja sig lite grann inåt? Som det är nu så ligger hon nästan ner i volter och hörnen för att hon ställer sig utåt.Alla tips och råd är välkommna:)

Sv: Fd travare som inte vill ställa sig inåt i högervarv

många fd travare har detta problem. detta funkar på alla de jag ridit till:
rid mycket serpentiner.
tvinga inte hästen att gå hela volter då det är för jobbigt för den.
bygg muskler i baken, övergågar, ut o klättra osv.

många fd travare har detta problem. detta funkar på alla de jag ridit till:
rid mycket serpentiner.
tvinga inte hästen att gå hela volter då det är för jobbigt för den.
bygg muskler i baken, övergågar, ut o klättra osv.[/QUOTE

Tack för ditt svar:)!
Har haft henne i 2år nu och tränar för tränare 1gång i veckan.
Hon är 14år och har varit ridhäst i 9år:eek: Hoppar bana på 90cm.
Med kapasitet för mer:)
Går Lb i dressyr. Med avdrag för höger galoppen:(
Jag får ingen ordning på galoppen i högervarv. Det går sakta och lugnt men det går inte att ställa henne inåt.Ju mer man försöker ställa henne desto stressigare blir hon:crazy: Så då har det blivit att jag hellre låter henne gå utåtställd än att börja fajtas med henne.
Måste bara tillägga att min tränare inte van vid fd.travare.

är du säker på att det är hästen det är fel på? många ryttare (inkl jag) är sneda i ryggen och ger därför hästen tvetydiga signaler.

Jag hade nog tagit ut en fys eller liknande, ofta har dom lite gamla spänningar och så

kan de va så att din häst har en låsning och därför inte vill ställa sig i nacken..eller att de e du som e sned i ryggen eller liknande.. d e bara en tanke..

Tänkte på det samma som en del andra, har du tagit ut en massör eller liknade för att känna igenom henne?
Annars kan det vara en bra idé!

Ligger den ner i kurvorna så bär den inte på inner bak, förmodligen för att den inte är stark nog. Det tar ÅR att bygga upp en bra bärighet, även om de inte är travtränade. En häst som kommer från banan har ofta med sig låsningar, stelheter och ett annat rörelsemönster, de börjar inte ens på noll, de börjar på minus.

Är hästen mjuk, avslappnad, samarbetsvillig, lösgjord och arbetar korrekt i skritt och trav utan problem? Är den inte det så är det ganska meningslöst att försöka galoppera på¨volter.

Hon är genom kollad av vet. Hon har haft en låsning i ryggen som gick ner i högerbak. Det är hon behandlad för.Hon får massage 1gång i månaden och hon stretchas varje dag. Det verkar som att det är nåt man får leva med att hon ställer sig utåt och det gör jag gärna för det är en helt underbar häst:love: Hon går som en klocka för övrigt och att hon inte ställer sig inåt i galoppen överlever jag:)
Tack för alla svar:)

Men det kanske är just pga dessa gamla problem som hon (ännu) inte hunnit muskla sig/orkar bära ordentligt med höger bak :idea:

..Som sagt var - det tar tid att få ordning på sådana saker, särskilt om de har gått med problemen ett tag...

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 505
Senast: Ginne
·
Ridning Skulle vara tacksam för tips om hur jag ska träna bort vårt problem med min fd. travare. Problemet är att han i högervarv genar inåt...
Svar
8
· Visningar
1 818
Senast: fiioli
·
Ridning Hej! Jag har en 10 årig hopphäst. Han rids egentligen 6 dagar i veckan. Nu skulle han få en sommarvila på 10 dagar då jag skulle på...
Svar
13
· Visningar
1 479
Senast: Bambi
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.