Fattar inte höger galopp

Josssefine

Trådstartare
Har en new Forest på 12 år som inte fattar höger galopp, hur man än gör så fattar hon vänster..
De ända,få gångerna hon fattar höger är om man släpper henne i galoppen så hon får släppa ut(tar inte alltid höger men oftast) och Nör hon har hoppat landar hon oftast i höger.
Det måste ju vara jätte jobbigt för henne att rida i vänster galopp alltid..
Hur ska jag göra för att få henne att förstå att det är höger som är rätt?

Sv: Fattar inte höger galopp

Oftast om hästen inte fattar den ena galoppen och ryttaren sitter som man ska osv (inte ger helt lustiga hjälper) är förmodligen problemet att antingen hästen har ont någonstans i kroppen eller har ett muskelärt problem. Du kanske kan rådfåga en veterinär och låta en utbildad massör kolla igenom din häst?

OKej, hästen är inte min, rider enbart henne, pratade med ägaren, och han sa att hon int kunnat ta höger galopp så länge han hade haft henne..

Eftersom hästen är så pass gammal (ingen unghäst som kanske inte förstår kommandot, eller ett varmblod som gått på trav länge och behöver tid att bli liksidig och lära sig båda galopperna) så är det säkert något som inte riktigt stämmer, behöver ju inte vara något stort fel.
Ägaren kan inte tänka sig att höra med en veterinär eller ta ut en massör som känner igenom hästen?

JAg vet inte, men jag tror inte det, han kan inte så mycket om hästar, köpte henne till sin dotter för ganska många år sedan tog sedan föl på henne, och nu står de bara där, elelr jag rider ju stoet..

Utan att veta så mkt annat om hästen, så kan man enkelt träna att hästen landar i rätt galopp genom att sätta ett lågt hinder på en 20 metersvolt, komma emot i trav,hoppa på böjt spår, och sedan behålla rätt galopp några steg, bryta av till trav och "på det igen":)

Lycka till.

Det har tagit mig sex år för att få högergaloppen (på ridbanan) att fungera på min kallblodstravare. Hon har inga muskelproblem eller annat, men hon har helt enkelt inte haft styrkan för det tidigare. Jag rider enligt de akademiska principerna och det har stärkt henne.

Tilläggas bör att hästen är stor (159 i mkh) och grovt byggd, hon ser ut som en bruks. Hon har aldrig gått på travet och är inte ens travtränad.

Immer

OKej, men jag tror att det ligger till så här i mitt fall, att de som risit henne innan aldrig ridit henne i höger galopp, eller krävt det av henne, så hon har blivit stark i vänster galopp, att det nu blir tungt och jobbigt för henne i höger, så det blir att jobba jobba jobba:D

Då är nog problemet att hon inte har styrkan till det.
Som tidigare skrivits, använd bommar eller ett litet hinder till att få henne naturligt i den galoppen. Så tränade jag själv med min travis som knappt kunde gå alls i höger varv pga att han var så sned.
Sen är det ju aldrig fel med massage:d

Japp, för när hon just hoppas landar hon oftast i höger galopp, ska jag då bara låta henne fots? så hon tränar upp det?

Ja hoppa alternativt rid över en bom (om hon fattar galopp då med efter) och fortsätt sedan att galoppera henne en liten stund. I början om du rider på ridbana eller liknande kan du ju bara träna högergaloppen så att hon blir starkare i den , och sen rida i båda galopperna varje pass. Använd bom eller hinder till hon är stark nog att fatta höger galopp på egen hand. Beröm henne mycket när hon gör rätt.

Lycka till!

ett bra sätt är att galoppera i en volt. rätt liten, då är det lättare för dem att fatta högergalopp i höger varv. svårt att förklara.. =)

fattar vad du menar för jag har kommit på ett liknade sätt:P:P haha
Om man ökar galoppen ochs edan svänger i en sväng till höger, rider ganska samlat men ändå kraftfullt, blir det jobbigt för henne och hon byterben..Börjar då rida i en volt..eftersom jag ska träna upp det.. tar dock bara lite varje gång, eftersom jag inte vill tråka ut henne:D

men det verkar som om det fungerar..så jag tränar på jag:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar