Fästinghalsband!!?!!

Lena Furberg

Trådstartare
Usch, igår hittade jag (redan!!:eek: ) årets andra fästing på min Beauceronvalp - och fler lär det bli, för han tillbringar flera timmar varenda dag i skog och mark. SUCK!! Vad jag avskyr dom små uslingarna...:devil: Och inte ser man dom ju, heller, i hans svarta päls (det var faktiskt en av anledningarna till att jag inledningsvis funderade på en Rhodesian Ridgeback istället!)
Vad har ni för erfarenhet av diverse fästinghalsband?? Det finns ju en ÖRTvariant, fungerar den alls? Excalibur rekommenderade veterinären. Jag tycker bara det känns så otrevligt med en sån stark kemisk grunka på vår gosehund som vi alla pussar och kramar på dagarna i ände, inte minst vår 6-åriga lilla dotter som kramar honom EXTRA ofta!
Nån här vars hund blivit SJUK av fästingbett i NÖ Skåne???
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Hoppsan! Nu ser jag ju att det redan finns en tråd i ämnet!:o Undrar fortfarande, dock, hur försiktig man själv måste vara när man hanterar vovven med Scalibour (som det visst stavas...!), man vill ju inte utsätta sitt lilla barn för farligheter! Eller sig själv!
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Ska jag!:smirk: Men hur är det med Örthalsbanden? Nån som tycker dom fungerar alls???
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Vad gäller spot-ons så är det de första 4 timmarna (ffa de två första) som det finns risk att man kan få i sig medlet om man typ först pillar på hunden och sedan i munnen (som tex småbarn kan göra).
Efter det är det i princip riskfritt.
Vad gäller Scalibor är jag dock osäker eftersom det inte är ngn engångsdos utan det ska sitta på hela tiden.
Ring tillverkaren och fråga är mitt tips om du inte kan Googla fram ngt.
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Har dom små äcklen redan kommit!:mad:
Tycker dom är vidriga!
Min flatte är som en magnet till fästingar. Sen tål han inte medlet man har på honom och ja har inte hittat nått bra halsband. Nån som har tips på va ja kan göra för att slippa 1000 äckel varje dag?
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Örtbanden funkar på vissa hundar men inte på alla. Oftast funkar de inte till 100% heller. Jag har inte märkt att min pojkväns brorsbarn skulle blivit dålig av våra hundars scaliborhalsband. Däremot är min blandistik lite känslig mot det, får se hur länge hon tål det.
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Jo, vi tog en i December. Den levde så gott på hundens ben :mad:
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Fick ett tips från en radioveterinär. Koka upp en burk rosmarin i en liter vatten. Låt det kallna, sila och häll i en sprayflaska. Spraya på hundens /kattens/ ben, ja hela hunden och även på dig själv. Luktar gott och är helt ofarligt, dessutom luktar det gott, men fästingarna avskyr lukten. Har testat på min schäfer, han hade bara en enda fästing förra året och den satt inne i örat. Halsband, Frontline mm är visst inte så effektivt som man kan tro. Kostar bara massa pengar.
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Scalibour är inte receptbelagda längre så dom kan du handla på Apoteket!
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Vidriga kryp!
Trodde man skulle slippa dem ett tag till.
Då blir det till att inhandla scalibor snart då.
Förra sommaren gaggade jag om att jag inte ville ha en massa kemiska grejor på min hund och körde med örthalsband.:smirk:

Det slutade med två månaders aggressiv antibiotikabehandling för min vovve. Erlichios tänker jag hålla borta från honom i fortsättningen.:mad:
 
Sv: Fästinghalsband!!?!!

Scablador (stavning) fungerar mycket bra! Örthalsbanden fungerar inte allt enligt mig, min hund får en massa fästingar ändå.... Men efter att mamma hittade en fästing som var stor som ett krusbär inne åkte hon till apoteket och frågade efter det bästa fästingmedlet. Hem kom hon med detta halsband och sen den dagen har Nala inte haft någon fästing. Ska tillägga att vi tillbringar somrarna nere i Bohuslän där det finns en massa äckliga fästingar!

:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp