Fästa kradborrband?

MonteRose

Trådstartare
Dragkedjan i min favorit-stalljacka har gjort sitt och jag fick tipset att sätta kardborrband i stället. Byta dragkedja är ej aktuellt, min mamma gjorde det i min förra jacka och när tom hon säger att det var jättejobbigt så ger jag mig inte på det.

Då är frågan, hur syr jag fast kardborrebandet? Är det zig-zag eller raksöm, eller nåt annat? Har symaskin som jag nästan vet hur den fungerar :D
 
Sv: Fästa kradborrband?

Klipp bort mittdelen dvs. "låsdelarna" av dragkedjan och sy fast den nya rätt utanpå resterna av den gamla med zigzag över kanterna och avsluta med en raksöm i båda riktningarna närmast låsdelarna. Okej, varken PK eller "hippt" men helt klart funkis. ;)


McG - kille med rejäla symaskiner. :D
 
Sv: Fästa kradborrband?

Så har jag också gjort. Tycker det fungerar utmärkt och blir mycket bättre än att sy på kardborreband.

/AA
 
Sv: Fästa kradborrband?

Klipp bort mittdelen dvs. "låsdelarna" av dragkedjan och sy fast den nya rätt utanpå resterna av den gamla med zigzag över kanterna och avsluta med en raksöm i båda riktningarna närmast låsdelarna. Okej, varken PK eller "hippt" men helt klart funkis. ;)


McG - kille med rejäla symaskiner. :D

Wow, va smart :idea:

Om jag klipper bort "nabbarna" så är det ca 2 mm kvar att sy i. Funkar det verkligen?
På vänstersidan kan jag bara lägga blixtlåsdelen under tyget och sy rätt igenom men på högersidan är det en slejf eller vad det heter som löper under blixtlåssidan.
 
Sv: Fästa kradborrband?

2 mm funkar inte, använder du slejfen? Annars, klipp bort den och sy genom hela tyget och vill du ha slejfen kvar så sy tillbaks det som är kvar av den innanför blixtlåset på utsidan av jackan. :idea:

Alla sätt är bra utom dom tråkiga. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp