Hur många får som är lämpligt att ha på den aktuella ytan, beror lite på ras, och också på när man tänker sig att få sina lamm, jämfört med när de kan komma ut på bete.
Man kan säga så här: jag tycker att det som är tillåtet enligt JBV, ger väldigt trånga fårstall...Det går åt mycket mera strö för att hålla en torr ströbädd när det är trångt också...
På 40 kvm ryms någonstans 10-15 tackor med lamm under 15 kg (under 15 kg är ungefär lika med under 6 veckor). Ca 10-15 tackor är också det antal som äter upp en ensilagebal på rimlig tid, så att balen har liten risk att gå varm även när temperaturen ligger över 0 grader.
Passa på att planera in frostfritt vatten till tackorna. Automatisk värmd vattenkopp är bäst, men kan man inte få in en frostfri vattenledning, så är åtminstone ett eluttag så att man kan ha något slags Thermobar det näst bästa. Att bära bort fruset vatten är tröstlöst...
Planera också för hur tackorna ska fodras.
Ska de kunna fodras ute, förutom inne? Inne behövs alltid, man kan inte lita på vädret, och vid lamning så måste man stänga in tackorna ett tag. En del tackor kan få för sig att lamma i snödrivor eller vattenpölar...
Får "spiller" mycket (sorterar fodret), och mindre genomtänkta foderhäckar/foderbord ger upphov till stort slöseri. Lösningar där tackorna står kvar med huvudet inne i foderbordet och sorterar grovfodret "inne" i foderhäcken/foderbordet. Titta på lösningar med nackbom: (t.ex. här:
http://knarrhult.se/shop.php?ID=1120), eller de här med rörliga rör som fåren för åt sidan:
https://www.venostal.nl/fodergrind-självstängande-diago-fodergrind-c-40.html?language=se
Foderhäckar med nackbom kan man ganska enkelt bygga själv.
Att kunna fylla på grovfoder utan att gå in till tackorna är praktiskt och fördelaktigt på många sätt.
Att fodra med hel bal ensilage ger mycket spill, och det blir lätt dålig hygien, och så kan fåren få listeria, och lammen diarré...
Foderhäckar där fåren drar ut foder mellan spjälor, må vara enkla att bygga, men väldigt mycket foder går förlorat när det trampas ner.
Om man inte har sen lamning, så att tackorna kan lamma ute (vilket jag
inte rekommenderar de första säsongerna för nybörjare på får, det finns mycket att se och lära), utan lammen ska födas inne, och ha några veckor inne innan betessläpp, så räcker det inte med en rasthage utanför fårhuset, utan det behövs två, som kan användas vartannat år. Fåren skiter ner i rasthagen, och det ansamlas parasiter och coccidier, vilket smittar lammen som går ut i rasthagen.
Vinterrasthagar kan gott hålla minimimått, fåren rör sig inte så mycket när det ligger snö/är fruset ute. De gillar dock att ligga ute och idissla. Om det finns grovfoder utomhus, så går dom mellan fårhuset och grovfodret, och inte så mycket mera.
Dränera väl! Fåren vare sig gillar lera, eller mår bra av det.
Till baggarna behövs 2-3 kvm/djur. Jag vet inte i detalj hur höns påverkar fåren, men vet att det blir både dammigt, och kan förekomma parasiter/löss hos hönsen som skulle kunna påverka baggarna negativt. Skulle jag låta baggar och höns dela hus, så skulle jag sätta upp hel vägg (t.ex. billig OSB skiva) ovanför den mer kraftigt byggda boxen...