Farligt med koncentrerat foder?

Balahé

Trådstartare
Hej alla foderkloka! Sedan jag var liten och hade foderlära på ridskolan har jag hört att det finns en maxgiva för kraftfoder och en minimigiva för grovfoder. Nu i dagarna påstod en person att man kan ge för "skarpt" foder, alltså för koncentrerat. Någon vet om detta stämmer? Hur vet man i så fall att det är för koncentrerat? Vad kan hända? Att det blir lättare att överdosera om det är ett koncentrerat foder säger ju sig själv.
I mitt fall gäller det protein (lucern och krafft groov 125). Jag har som många ett hö med för lågt proteinvärde och behöver få upp proteinet utan att öka MJ för mycket.
Tacksam för hjälp, gärna med faktakällor så att jag kan läsa mer.

Sv: Farligt med koncentrerat foder?

Protein från grovfoder som tex lusern är inte i koncentrerad form utan där ligger proteinerna inbäddade i fibrer. Det kan man ge mkt av.

Om man däremot ger protein från kraftfoder som tex havre, korn, soja, potatisprotein osv så är proteinerna mer oskyddade och tas därför upp snabbare. de är alltså mer koncentrerade. Dessa har alltid en maxgiva för att enzymerna ska hinna med att spjälka dem så att de inte fortsätter till grovtarmen.

Nedanstående citat klipper jag in från ett gammalt trådvsra som jag har skrivit om samma sak. Jag har tyvärr glömt var jag har hämtat det ifrån.

"När det gäller proteinöverskott så klipper jag in en text skriven av
Margareta Rundgren, Universitetslektor, AgrD, Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU
Ett proteinöverskott från ett grovfoder är inte farligt. Däremot kan det bli allvarligt om man ger ett överskott av ett proteinkoncentrat.

"En stor del av proteinet i fodret spjälkas i tunntarmen och de frigjorda aminosyrorna tas upp där. Det som inte spjälkas i tunntarmen, t.ex. för att det ligger skyddat av fibrer, utnyttjas av mikroorganismerna i grovtarmen. Dessa tar också hand om kväve av annat ursprung, dels från fodret, som kan innehålla även andra kväveföreningar än aminosyror, dels urinämne, urea, från levern. Bakterierna spjälkar i princip alla kvävehaltiga ämnen till ammoniak. Den kan de sedan använda för att tillverka aminosyror, som de och andra mikroorganismer använder för sin egen tillväxt. Eventuellt överskott av ammoniak i grovtarmen tas upp och går till levern, som gör ny urea av den. Överbliven urea utsöndras sedan i urinen. Risken för ammoniakförgiftning är låg. Om det däremot skulle komma ner stora mängder lättlösligt protein i grovtarmen, t.ex. på grund av för höga givor av koncentrerat proteinfodermedel, kan tillväxten av en speciell bakterie, Clostridium perfringens, gynnas. Detta kan få allvarliga konsekvenser, då det kan leda till att hästen får "Baron Gruff sjuka", dvs en allvarlig tarmstörning som kan vara dödlig." "

Hmm, intressant, stod en del som var nytt för mig i det du saxat. Men om man tänker på just mitt fodermedel, Krafft groov 125, så är ju mycket av proteinet från lucern (står som nr 3 i innehållslistan). Då borde det ju inte vara så illa som vissa andra proteinfoder som innehåller mindre andel lucern...
Fast den här personen (som jag för övrigt har stort förtroende för när det gäller hästkunnande) påstod att lucern också är "skarpt". Visst jämfört med hö/hösilage är det ju det, men det räknas ju torts allt som ett grovfoder.
Vet du om det finns någon maxgräns för g smrp/100 kg/dygn? Alltså inte för ett speciellt fodermedel utan rent generellt. Fast går kanske inte att säga iom att alla hästar har olika behov?
Någon mer som har några tankar om det hela?

Hmm, intressant, stod en del som var nytt för mig i det du saxat. Men om man tänker på just mitt fodermedel, Krafft groov 125, så är ju mycket av proteinet från lucern (står som nr 3 i innehållslistan). Då borde det ju inte vara så illa som vissa andra proteinfoder som innehåller mindre andel lucern...
Fast den här personen (som jag för övrigt har stort förtroende för när det gäller hästkunnande) påstod att lucern också är "skarpt". Visst jämfört med hö/hösilage är det ju det, men det räknas ju torts allt som ett grovfoder.
Vet du om det finns någon maxgräns för g smrp/100 kg/dygn? Alltså inte för ett speciellt fodermedel utan rent generellt. Fast går kanske inte att säga iom att alla hästar har olika behov?
Någon mer som har några tankar om det hela?

Jag tycker alltid att man måste veta den procentuella fördelningen för att kunna bli klok på hur mkt som ingår av varje sort. Jag har skrivit in hur mkt ett kg av nedanstående ingr innehåller i gram smbrp. Man kan ju undra hur de har blandat det för att få det till 125 gram i den ordning det står. Jag orkar inte tänka ut det i alla fall :crazy:. Jag menar att bara för att lusern står som nr tre så undrar jag hur mkt det säger mig, har blivit "lurad" på detta mer än en gång.

Kli av skalad havre 24g
Vetekli 104
Lusernmjöl 110 (ca)
Havre (högfettshavre) 75
Vete 88
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein 650

Jag vet att det finns en maxgräns för mängden smbrp per 100 kg häst. Detta gäller alla koncentrerade foder. Men jag vet inte hur mkt det är. Jag antar att det beror på vilket foder det är och kanske också om och hur det är behandlat.

En tanke till... för enkelhetens skull väljer jag siffror som är lätta att räkna på. Om en häst behöver 100 g smrp/dygn, vilket är då bäst för hästen av följande:
2 kg av ett kraftfoder som har 50 g smrp/kg eller 1 kg av ett kraftfoder som har 100 g smrp/kg? Fodret fördelas på samma antal utfodringstillfällen/dygn. Spelar det överhuvudtaget någon roll? Mängden smrp/dygn blir ju detsamma.
Nu räknar vi bort alla mineraler, MJ mm för att göra det enkelt, även om verkligheten är en annan.

Såg inte att du redan svarat. Jag trodde att det var som med människomat, att det måste stå uppradat i "storleksordning" dvs, högst andel först. Annars är det ju helt hopplöst att veta, precis osm du säger. % hade varit bra att ha på säcken.

*delvis knapplån*
Mitt fölsto (arab) får Krafft Protein då även jag fått ett tråkigt grovfoder i år med kvot på 4,6 som tyvärr inte kan bytas. Fölungen som är fem månader norpar rätt friskt från morsans mat. Hur ställer det sig att en femmånaders unge får i sig potatisproteinet som är i Krafft Protein? Hur mycket sådant tål en unge? Ungen får Krafft Groov 125 men kommer att att få fri tillgång till lusernhack (ska ordna med en slags creepfeeding åt henne) också då hon också kommer att behöva proteintillskott. Men som sagt, hur tål en femmånaders fölunge Krafft Protein?

Såg inte att du redan svarat. Jag trodde att det var som med människomat, att det måste stå uppradat i "storleksordning" dvs, högst andel först. Annars är det ju helt hopplöst att veta, precis osm du säger. % hade varit bra att ha på säcken.

det är precis som med människomat att det står i procentordning.
De siffror som jag har skrivit in efter är hur mkt protein det finns i dem per kg foder.

En tanke till... för enkelhetens skull väljer jag siffror som är lätta att räkna på. Om en häst behöver 100 g smrp/dygn, vilket är då bäst för hästen av följande:
2 kg av ett kraftfoder som har 50 g smrp/kg eller 1 kg av ett kraftfoder som har 100 g smrp/kg? Fodret fördelas på samma antal utfodringstillfällen/dygn. Spelar det överhuvudtaget någon roll? Mängden smrp/dygn blir ju detsamma.
Nu räknar vi bort alla mineraler, MJ mm för att göra det enkelt, även om verkligheten är en annan.

Jag tror inte att det spelar ngn roll.
Det är säkert flera andra faktorer som är viktiga som ex sammansättning av proteinerna, behandling av fodret, övrigt innehåll och annat.

Nackdelen med det som innehåller mest protein per kg är antagligen att det är lättare att överdosera. Men mkt möjligt att det annars skulle vara bättre - kanske.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 318
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka