Fårkunskap

mian1

Trådstartare
OM jag nu ska låna får nästa sommar behöver jag veta hur jag ska sköta dem och så behöver jag fakta för att övertala maken!

Finnes: 1,5 hektar beteshage, 4 meter mellan stolparna, ca 50 + 100 cm höga elband, ström från agreggat anpassat för undervegetation, dungar med träd och daglig tillsyn.

Önskas: Golfgräsmatta :D eller i alla fall ordentligt ansad hage.

Hur många ska de vara? Vilken ras är lagom glupsk för att klara klippa hagen maj-augusti/september? Måste de ha vindskydd över sommaren? Hur höga ska trådarna vara? Ska de ha kraftfoder under betesperioden? Nåt speciellt jag ska tänka på utöver?

Hur många är lite beroende på hur gräset är och växer i hagen?
Har de lamm?
Jag har både haft el och nät i olika hagar och lammen 'de rackarna' :D funkar bäst med nät (min erfarenhet).
De tackor jag har nu är korsningar med mest Oxford Down i sig och är rätt stora.
Det bästa är att släppa ett gäng på våren och sedan ta bort en del när gräset inte växer så mycket.
Är de få från början äts det gottaste upp och resten blir kvar.
Kan dungen ge regn och vindskydd till dem behövs inget annat men de vill ha nån form av skydd.
Ger dom inte di behövs inget kraftfoder men har de lamm så behöver dom det.
Har du goda trän och buskar i dungen så äts detta upp också. :D
Sätt en tråd så långt ner som möjligt och sedan några dm avstånd.
Jag har på 2-4-6 och sedan på 1 m för de som lär sig hoppa.
det finns en bok som heter 'Får' skriven av Erik Sjödin som är kanon.
Saltsten vill de ha men lite beroende på ras om du ska ha koppar i eller inte.
Är det selenfattigt i dina trakter? Kanske tillskott av Tokosel.
Mineraler vill de också ha och färskt vatten.
Underbara djur att hålla på med.
Lycka till.

Ti_Ti

Två nackdelar också att tänka på innan.
1. Om du bor i ett område där det inte finns så mycket får kan det vara svårt att få tag i en "fårkunnig" veterinär om olyckan skulle vara framme. Har själv haft ett får rivet av en lösspringade hund och en veternär som stod bakom dörren och läste om hur får fungerade.
2. Finns det rådjur eller andra hjortar i ditt område finns risk för att fåren får storafårlusen. Hjortar och får fungerar som värddjur för den. Den går inte på hästar eller människor mer än när man t ex klipper fåren. Men den ser rätt otrevlig ut, som en halvstor fästing som springer omkring.

Det finns en del fårställen runt om så jag tror att distriksvet. kan det de ska.
Rådjur och hjort har vi, men de går sällan in i den hagen jag tänkte ha får i. Den ligger så nära huset att vi bara har en ensam råbock som smyger omkring där. Är risken stor öht eller är det värst om det är rådjurstätt? För vi har skog runt om och därför går få vilda djur i närheten av gårdarna.

Hagen är i två halvor. En dryg halv hektar med mycket med smörblommor och gräs som växer rätt dåligt efter midsommar. Andra delen av hagen växer det så det knakar i och där finns inte så mycket smörblommor, mest en fläck mitt på hagen. Vi brukar dela hagen åt hästarna. Hela är hägnad som en, men det går att stänga en grind och sen går en gärdsgård genom hagen. Klätter-får (och klättrande hästar) kan ta sig över gärdsgården, men det är krångligt.
Kanske kunde man då skaffa får till den halva hektaren och när den hagen är kortklippt kan jag öppna grinden till resten?

Träd och buskar finns som säkert är smakliga. De uppvuxna träden vill vi ha kvar, men buskar och småträd får de gärna gnaga på. Småträden är typ rönn och lönn medan de uppvuxna är av ek och tall. Hade jag varit får hade jag valt de småttiga!

Träddungarna funkar bra som vind- och regnskydd åt hästarna utan att de blir blöta. Kan det duga åt fåren också?

Hur är det med får och hästar? Om jag framåt sensommaren/hösten låter fåren gå i den mindre delen av hagen och släpper hästarna i den större? Skulle det funka? Jag kan ju stänga av så att hästarna inte kan ta sig in i den mindre hagen, men att ett får som ev. hamnat på fel sida om gärdsgården kan springa tillbaka dit. Den ena hästen kan nämligen få för sig att jaga andra djur... Är det för riskabelt?

Och en sista fråga jag kom på. Hur rymningsbenägna är de egentligen? Om det finns gott om mat i hagen och det som finns utanför hagen är grus och inte gräs - håller de sig inte inne i hagen då? Eller rymmer de ändå om de kan?

Mina erfarenheter av rymningar är om det är lite mat och finns den minsta chans att åla sig under stängslet så gör de det.
Finns det mat så besvärar de sig inte med att rymma bara på kul. :)
Rönn är så smaskens att du anar inte,ek och björk har aldrig mina ätit vad jag sett.Resten går åt.

Låter som om dungen skulle räcka för dem.

Ha hellre för få får än för många så att betet tar slut för dem.Jag har tre tackor kvar nu och de går på knappa hektaret och jag tror att det ska räcka hela sommaren.

Om fåren kommer in till hästarna och blir rädda kan de komma i panik och i dess förtvivlan att komma tillbaks till kompisarna kan medföra skador för de tänker inte då utan fortsätter kämpa tills de inte orkar.

Ti_Ti

Får är faktiskt ganska kloka djur och väldigt individuella. Ska t ex hämta två får nu i helgen som jag "räddat" från slakt för att dom rymmer trots gott om bete och bra stängsel.
Jag ska göra ett försök i mina stora hagar med dom.
Sedan har jag får som stannar i hagen även resten skulle rymma och betet vara slut. Så du får se upp med vad för får du får. Likså om dom är vana vid hästar sedan tidigare eller inte. Rädda får kan klara de flesta staket, dom är ganska duktiga på att hoppa om dom blir trängda.

Jag hade en tacka som körde huvudet rakt genom stängslet och blev strypt när hon hade kommit in i kohagen. :cry:
Skulle inte chansa på att de tänker efter hur de ska komma in igen.
Händer inte med elstängsel men en vän som också har får hade en bagge som lyckades få elbandet som en snara runt ena benet och dog av elchockerna :cry:
Har man tur får man lugna och sansade får från början.

Ti_Ti

Ja då är vi inne på en annan sak får med horn typ gutefår. Det är inte så bra med nät till dem, har varit med om får som fastnat och dragit av hornen. Det blöder ganska så bra om det händer. Sedan finns det exempel på att om det har varit dålig djurhållning och man inte tittat till dem ordentligt att dom dött hängade i hornen i nätet.
Men mina invanda får går på samma elstaket som hästarna, understa tråden sitter på ca 20 - 30 cm. Så det betyder rätt mycket vad dom är vana vid från början. Är dom vana att rymma så är dom nästan omöjliga att stoppa. Är dom vana vid eltråd behövs ibland inte något annat konstigt för att hålla dom inne.

Det var en Oxford Down som hängde sig och dålig djurhållning vet jag då rakt inte om jag har då det staketet var uppsatt efter konstens alla regler och var nytt.
Jag var på jobbet och grannen berättade vad som hänt men han hade inte kunnat få loss henne.
El är kanon så länge det är satt ordentligt så de inte kan göra som min kompis bagge och trassla in sig.
Bu eller bä olyckor KAN hända,det behöver inte var dålig djurhållning.
Jag gratulerar alla som lyckas ha en massa djur UTAN att nåt händer.

Ti_Ti

Hoppas att du inte tog illa upp för den dåliga djurhållningen jag menade rörde inte dig. Utan en granne här som inte ser till sina djur enligt lagar och förordningar minst en gång på 24 timmar. Alltså han fåret svälta/törsta ihjäl innan det upptäcktes.
Tror inte att du behandlar dina får på det viset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp! Kan väl berätta lite bakgrund...
2
Svar
32
· Visningar
2 348
Senast: caballus
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 647
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst