Färgtips emottages

Migo

Trådstartare
Bort med detta kitchiga 50-tal!
Har 30 dagar på mig att göra nya lägenheten beboelig innan jag måste flytta in.
Det handlar om hela övervåningen i ett hus från 1920-tal. Det är renoverat på 50-talet men nästan orört sen dess (trappen borde k-märkas). Inte snuskigt på något vis, men ganska... 50-tal:crazy:
ca 70 m2 som ska användas av mig och mina husdjur. Det blir sovrum/kontor, vardagsrum/pysselrum, hall, toa, kök och trapp/entre. Jag ska fixa en planlösning....

min fina magsjuketrapp:
Fler bilder finns här: http://s80.photobucket.com/albums/j192/Aremea/nya hemmet/

Det som idag är gult kommer att bli helt vitt, det blåa får fortsätta vara blått och badrummet är precis nyrenoverat. Det lämnar tre rum som ska dekoreras om! Köket vill jag ha i gult, men har inte bestämt mig 100% än...

Alla tips emottages tacksamt!
 
Sv: Färgtips emottages

har inga tips - men den där gröna medaljongtapeten är vääälgigt lik den vi hade i vårt vardagsrum när jag var liten!!:D
 
Sv: Färgtips emottages

Tapeterna i trappen var faktiskt snygga så om de är hela och i hyfsat skick försök att behålla dem och måla istället allt trä därikring vitt, och se till att det finns gott om belysning i området som ljusar upp det hela. Skulle så gärna byta ut mina ljusgul-fulgul-randiga halltapeter mot blekgröna medaljonger...
 
Sv: Färgtips emottages

Tapeterna i trappen var faktiskt snygga så om de är hela och i hyfsat skick försök att behålla dem och måla istället allt trä därikring vitt, och se till att det finns gott om belysning i området som ljusar upp det hela. Skulle så gärna byta ut mina ljusgul-fulgul-randiga halltapeter mot blekgröna medaljonger...

Vet du, jag håller med dig där! Med vitt trä i trappen och ledstången så kommer tapeterna se mkt moderna och snygga ut! Jag tror det är det bruna som förstör det hela liksom.
Men beror ju som sagt på om tapeterna är i fint skick! :idea:
 
Sv: Färgtips emottages

Tapeterna i trappen var faktiskt snygga så om de är hela och i hyfsat skick försök att behålla dem och måla istället allt trä därikring vitt, och se till att det finns gott om belysning i området som ljusar upp det hela. Skulle så gärna byta ut mina ljusgul-fulgul-randiga halltapeter mot blekgröna medaljonger...

Håller verkligen med! Tycker tapeten är jätteläcker, men trappen skulle behöva målas vit för att tapaten ska komma till sin rätt!
 
Sv: Färgtips emottages

Det som idag är gult kommer att bli helt vitt, det blåa får fortsätta vara blått och badrummet är precis nyrenoverat. Det lämnar tre rum som ska dekoreras om! Köket vill jag ha i gult, men har inte bestämt mig 100% än...

Alla tips emottages tacksamt!

Mina föräldrar har ett ett kök som klär i gult, jag har ett gammalt 50-tals kök som inte klär i gult. Skuller mer än gärna måla om om det inte var så att jag bara bor i andra hand.. :D Kan nog förvisso bero på vilken nyans man väljer, den bör vara blek...
 
Sv: Färgtips emottages

Tyvärr är tapeten inte direkt väl uppsatt, bubbligt och de har tapetserat över de gamla listerna och lapmsladdar... ser allmänt hafsigt ut. Dessutom är den mycket mörkare än den ser ut att vara på bilderna:(

Funderar dock på att spara en ruta och sätta ram runt, så att man kan ha kvar den som "konstverk och historiskt fönster"... Kan det vara nått?

Trappräcket kommer bli vitt, men trappen kommer förbli träfärgad. ev. slipas och oljas om...
 
Sv: Färgtips emottages

Jag håller med.
Tapeten är urläcker. Vit trappa till den och du har ett supertrendigt hem! :love:
 
Sv: Färgtips emottages

Jag tycker att du ska byta det blåa också mot en som inte är lika skarp, som t.ex. Boråstapeter ” Anno 1905 12910”.

I trappan tror jag det kan passa med Moment Art 8918 (eller någon annan av de tapeter med samma mönster, tror det kan passa. I hallen ovanför kan du ha samma eller så en tapet som går i samma färg som den du väljer att ha i trappan.

I köket där du ville ha gult tycker jag Borosan 07/08 8261 skulle passa, jag tror att helt utan mönster blir för stelt i ett kök, men fungerar bra i andra rum.

I vardagsrummet tycker jag du ha en ljus tapet, tror att rummet kan bli för mörkt annars.

Vore lättare att komma med idéer om man vet om du gillar ljusa/mörka skapa/svaga, omönstrat/mönstrat etc.
 
Sv: Färgtips emottages

Jag skulle måla allt vitt till en början och lägga krutet på att ha ett bra underlag. Då är det bara att måla på med en annan kulör eller tapetsera när du bott in dig och vet vad du vill ha.
 
Sv: Färgtips emottages

I trappan tycker jag att allt i trä ska vara orört, men tapeten ska bort. Målar du en ljus färg eller sätter in ljus tapet på väggen ser det mörka träet supersnyggt ut. Bra ideé att spara en bit för att sätta ram runt tycker jag :smirk:

I köket skulle jag absolut spara det gamla köksinredningen precis som det är, med den färgen och allt. Men den vid t.ex diskbänken var ju en typisk ful enkel nutida sak, den skulle jag om det gick försöka fixa till. Kanske lister på dörrarna och färg liknande den gamla inredningen, så kanske den smälter in lite bättre.

Men dörrarna i huset.....de kan man ju dö för :love: ! Men kammarlås och allt, snacka om att jag är avundsjuk. Dörrarna i mitt hus var "moderniserade" på 50- 60-talet med skivor över speglarna, kammarlåsen ersatta med dåtidens handtag och så. När vi tog bort skivorna hade de huggit bort själva dekorlisterna runt dörrspeglarna :devil: snacka om förstörelse!

Fönstren såg ut som enkel glas. De ska i så fall ha ett innerfönster på vintern. Met fönstret som var målat i en chockblå färg skulle jag måla om till en mildare, mjukare färg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp