Färgseende

C

carro

Undrar bara om någon har koll på det här med färgseende??
Sökte efter det på google och hittade två olika sidor, på den ena står det att katter kan se färger och på den andra står det att katter inte kan se färger... :confused:

Så nu skulle jag bli väldigt tacksam om någon kunde reda ut det här åt mig!

// MVH Carro

Sv: Färgseende

Jo, katter har färgseende men inte riktigt samma typ av färgseende som människor har, men färgseende har de.

Kan de se vissa färger och andra inte då eller på vilket sätt är det inte som vårat??

//MVH carro

Katter uppfattar blått, lila, grönt och gult bra (grönt och blått bäst) men verkar ha svårare för "varma" färger (rött, orange och brunt). De varmare färgerna uppfattar de antagligen som gråskalor och/eller lila. De uppfattar inte heller färgerna lika intensivt som människor gör.

Ok, tack så mycket för svaren. Nu blev jag lite klokare iallafall:D

Den var väldigt intressant!!! Väldigt lätt att förstå.:idea:

Så här är det; De djur (och människor) som har fullt färgseende har tre typer av tappar i ögonen (eller var det stavar? Nåja, någon av det), som gör att man kan uppfatta de tre grundfärgerna blått, gult och rött.
Katter har bara två typer av tapparna, de saknar den som gör att de kan se rött. Så de uppfattar blått och gult (och hela skalan däremellan, dvs även alla gröna nyanser), men inte rött. Rött ses som grått av katter.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama