Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

giowanna

Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag inte kommer så bra överens med uppfödaren av vår hund, tyvärr.
Jag bad henne ta bort bilder på vår hund som tagits efter köpeavtalet skrevs på, men hon vill inte det... Hon vill även låta bilder va kvar som jag är med på, och det vill jag minnas att man inte får ha, om personen inte samtycker?

Någon som är mer insatt i detta? Hur är det med texter, som personen i fråga själv diktat ihop, så det gagnar henne?

Så trött på detta bråk nu... Men varför ska man ge sig, när hon beteer sig som hon gör...
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Den som har fotograferat har copyrighten. Hon kan lägga ut kort där du är med, men hon får inte skriva ditt namn om du inte vill det.
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Den som har fotograferat har copyrighten. Hon kan lägga ut kort där du är med, men hon får inte skriva ditt namn om du inte vill det.

Men kan man inte kräva att hon i alla fall suddar över våra ansikten?!
Hoppas inte alla har denna oturen med sina uppfödare...:cry:
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Så här tycker datainspektionen:
Foton
Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns. Innan man lägger ut bilder från t.ex. fester på sin webbplats bör man alltså fråga berörda personer.


Dock står det inget om djur, och jag tror inte att de berörs av pul ;)
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

djur som jag inte äger brukar jag lägga ut.. Men som kakis sa så borde man prata med personen på bilden innan man lägger ut nått..
det är nått iaf jag respekterar.. vill folk inte vara med på kort så lägger jag inte ut dem :9
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Hej!

Nu är det så att jag inte kommer så bra överens med uppfödaren av vår hund, tyvärr.
Jag bad henne ta bort bilder på vår hund som tagits efter köpeavtalet skrevs på, men hon vill inte det... Hon vill även låta bilder va kvar som jag är med på, och det vill jag minnas att man inte får ha, om personen inte samtycker?

Någon som är mer insatt i detta? Hur är det med texter, som personen i fråga själv diktat ihop, så det gagnar henne?

Så trött på detta bråk nu... Men varför ska man ge sig, när hon beteer sig som hon gör...


Även om du köpt hunden så är det ju fortfarande en uppfödares "skapelse" De har ju rätt att visa upp sina hundars avkommer.
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Men kan man inte kräva att hon i alla fall suddar över våra ansikten?!
Hoppas inte alla har denna oturen med sina uppfödare...:cry:

betyder det att du är med på fotona? då kan du be dem ta bort era ansikten! hunden är en annan femma, den kan ni nog inte neka och vara på bild. men givetvis skall ni inte behöva vara med på foton om ni inte vill. jag hade blivit vansinnig om någon laut bilder påmig utanmit tillstånd, oavsett vem som höll i kameran. (copyrighten..)
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Bilderna hade jag nog struntat i. Men sen är det ju vad ni är osams om, om hon hittar på saker om dig eller din hund. Ja, vad ska man göra? Kontakta klubben kanske??
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Nu är bilderna som jag tagit, borta, och de jag är med på, suddade :D
Sen finns en massa text hon skrivit som gagnar henne, när hon egentligen betett sig fel... Men det är ju ord mot ord....
 
Sv: Får man lägga ut foto av hund som annan äger?

Var ju tvungen att kika :D Tycker faktiskt att hon kunde tagit bort bilderna där du är med hel och hållet, istället för skriva så där. Blir bara löjligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 037
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 476
Senast: Pratsch
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 862
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp