Får man inte alltid lönen för föregående månad?

Alindra2000

Trådstartare
Känner mig lite dum nu efter ett samtal med en kompis som är sjukskriven och tänkte att jag vänder mig hit och kollar om ni kan hjälpa mig.

Jag har alltid trott att man får lön för månaden innan dvs den lön som betalas ut 25 mars är för tiden man jobbat 1-28 februari. Hos oss tidrapporterar vi senast den 5e varje månad och då är det ju det för månaden innan, då trodde jag att lönen som betalades ut den 25e den månaden självklart var för det man tidrapporterat som gällde månaden innan.

Kompisen blev sjukskriven från 28/2 och då trodde jag att lönen som hon skulle få ut nu gällde för februari månad, men enligt henne får hon ut mars månad dvs bara den tid hon varit sjukskriven. Hur kan de betala ut hennes sjuklön för hela mars nu innan man ens vet om hon kommer vara borta månaden ut? och varför ska man ens tidsraportera en månad efter om det ändå inte är lön för den månaden? Känner mig korkad...

Sv: Får man inte alltid lönen för föregående månad?

Du kan ju få månadslön för samma månad, men dra ex karens retroaktivt. Det beror på vilket system man har.

Det är olika beroende på arbetsplats, om man tillämpar ersättning baserad på antalet timmar eller månadslön osv. Jag har inte mycket erfarenhet av olika arbetsgivare, men de ggr jag har haft månadslön så har jag fått lön för tex februari den 25 februari, vilket innebar att ev. justeringar beroende på sjukdom fick göras på nästa lön.

När jag fick lön baserad på timersättning så fick jag dock februarilönen den 25 mars istället.

Så, kort och gott: det är olika.

Såhär hade jag det på mitt jobb:

25 mars
Utbetalas månadslön för 13 mars till 12 april.
Avdrag för frånvaro under tiden 13 februari till 12 mars.

Vi har månadslön och en form av förskottslön. Lönteutbetalningen 27/3 är månadslönen för mars månad. Har man varit sjuk, eller jobbat övertid under mars, så syns det på löneutbetalningen i april.

/Lizzie

Precis så har vi också.

När jag började så började jag den 29 augusti. Den 27 augusti fick jag lön för 29-31 augusti, alltså innan jag ens hade börjat.

Så har vi med.

Enda skillnaden är pågående sjukskrivning och föräldraledighet, då dras det av samma månad om lönekontoret fått in intyg i tid att man är hemma.

Den 25 mars får jag lön för perioden 16 februari-15 mars

Hade jag jobbat på förra jobbet hade jag 25 mars fått lön för perioden 1 februari-sista februari.

På förföra jobbet däremot hade jag fått lön för 1 mars-sista mars, dvs lite i förskott.

Så det är nog ganska valfritt hur arbetsgivaren väljer att göra. Jag gillar systemet som är på nuvarande arbetsplats bäst eftersom man slipper strul/hets som kan uppkomma när man får marslönen 25 mars, men man slipper ligga en hel månad efter vilket känns onödigt.

Det skiljer beroende på vilket företag man jobbar på.

Min mans företag betalar idag ut lön i förskott, förut betalade de ut det i efterskott pga att över 50% av alla anställda hade provisionsbaserad lön.
Dessutom betalar de ut lönen den 27e ist för den 25e, eftersom de har en stor kund som har vissa datum de betalar ut pengar, bla den 25e, därför behöver de "dra" lite på utbetalningarna för att vara säkra på att pengarna kommit in ordentligt om det är så att balansen inte är helt 100.
Så det beror helt enkelt på vad man har avtalat för något.

Förr var det enkelt. Tjänstemän fick förskottslön och arbetare fick efterskottslön. Numera är det större variationer än så.

Min kollega bytte företag. Han är coach och utbildare. I vårt företag har vi förskottslön. Han gör samma saker i annat företag och har efterskottslön nu.

Vi har förskottslön och korrigeringar kommer lite beroende på när i månaden det gäller. Före den 12e så kommer det oftast samma månad, annars efter.

Min lön betalas ut för innevarande månad och avdrag/tillägg för föregående månad.

ex. gårdagens lön består av månadslön för hela mars månad och tillägg (skift-, OB-, premiekomp)/avdrag (sjukdom, etc) för februari månad. Krångligt och många räknar fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 579
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 900
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?