Får inte till det....

Aviatrice93

Trådstartare
Hej! Jag har en travare som jag inte får till galoppen på. Jag håller på hela tiden men hon bara fortsätter att trava. I höger så fattar hon från skritt. Ska man träna mycket sluta då? Alltså så man stärker bakbenen? Fast i vilket varv ska man rida sluta...i vänster va? Och spö tycker jag inte är en bra ide....för det stressar bara upp henne. Tar emot alla tips..tack...

Sv: Får inte till det....

Hej, jag har själv två hästar en halvblods valack och ett varmblod (travare) som jag har haft i snart 4 år när han kom direkt från trav för att bli rid häst, så nu kan de mesta innom dressyr.
TIPS: jag hoppar hinder med han för att han skulle komma in i galoppen själv när han landar (som "vanliga hästar" gör) sen när du har landat så matar du på med skänkeln så han forstätter i galopp.
Ibörjan klarade han bara 2 galopp steg, men jag fortsatte så. Men träna inte insentift så hästen inte tröttnar.
OBS! Ibörjan går det väligt fort, men de gör inget bara han kommer in i galoppen sen får man försöka fatta från skritt eller trav, och få ner hästen i ett lungnare tempo. Men de tar ett tag. TÅLAMOD!!
Lycka till!!:)

Hur länge har du tränat hästen i ridning? Vad har du jobbat med?

I första hand ska ju hästen byggas upp ren muskulärt för att kunna bära en ryttare och sig själv korrekt. Det tar tid! Mycket skritt i skog och mark, öppna och sluta. Lära hästen att gå i form i skritt. När det sitter börjar man lägga in korta travinslag där man begär samma sak. När det sen sitter utan att hästen stressar upp utan kan gå i fin och jämn takt då kan man prova fattningar...begär samma sak o.s.v. Stressar hästen upp får man backa tillbaka till dit där det sist fungerade och så tar man om...Tid...det måste få ta tid;)

Jaa....öppnor och slutor håller jag på med just nu. Fast att gå i form i skritt och i trav är inte nå större problem...

Jaa....öppnor och slutor håller jag på med just nu. Fast att gå i form i skritt och i trav är inte nå större problem...

Ja det är bra men öppnor och slutor, ja alla förflyttningar ska sitta fint även i traven utan att hästen tappar takten. Funkar sen inte fattningarna ändå bör du utreda din egen inverkan. Tar hästen rätt galopp på linan och inte med dig på ryggen kan det mycket väl vara du själv som låser hästen.

Ok....jag ska nog börja med galopp när jag longerar...få se hur det går då...

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
300
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama