Bukefalos 28 år!

Får inte sålt hästen

Sv: Får inte sålt hästen

Det där är faktiskt aldrig bevisat att de ägt rum i någon större skala, men forskningspengar för att ta reda på detta har sökts av forskare på SLU. Det är ju inte gratis att skicka hästar till Italien heller, och en ponny finns det inte jättemycket kött på..
 
Sv: Får inte sålt hästen

Däremot vet vi ju att svartslakt förekommit i Sverige av folk som tagit emot hästar för en "skön pension"...
 
Sv: Får inte sålt hästen

Det är ett generellt råd att aldrig sälja en häst under 10 000 kr. Och jag tycker verkligen att det är ett råd att lyssna på.

En annan sak om man känner köparen väl och vet mycket om denne och hästhållningen. Men annonsera för under 10 000 kr? Nä, aldrig i livet.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Nä det är sant. I detta fall oxå när det handlar om en ponny och ingen stor häst. Men det är ändå betydligt mer riskabelt att sälja en häst alltför billigt. De "försvinner" alltför lätt.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Låna ut till seriös ridskola och se om han fungerar som verksamhetsponny? Där vet man iallafall att han får mat, skor och regelbunden motion sålänge han står där. Fungerar han så kan de ju köpa, fungerar det inte så kanske en elev fastnar och vill köpa? En del ridskolor har inget emot piggare ponnyer heller som passar mer erfarna elever.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Fast det där låter lite hårt tycker jag. Varför är man en sämre potentiell ägare bara för att man vill ha en billig häst?

Varför ska man ha en billig häst när häst redan är så dyrt? Har man inte råd med en häst för över 5000 , har man då råd att hålla en häst och ge den den vård den behöver?

Och varför skulle en frisk häst skänkas bort bara för att få stanna vid liv? Ponnyn i fråga verkar inte vara vilken ponny som helst, utan en ponny som kräver sin ryttare. Skänks en sådan häst bort är det stor risk att den hamnar i fel händer.

En död häst lider inte.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Låna ut till seriös ridskola och se om han fungerar som verksamhetsponny? Där vet man iallafall att han får mat, skor och regelbunden motion sålänge han står där. Fungerar han så kan de ju köpa, fungerar det inte så kanske en elev fastnar och vill köpa? En del ridskolor har inget emot piggare ponnyer heller som passar mer erfarna elever.

+ 1 på den !
 
Sv: Får inte sålt hästen

Har inga bra råd men följer din tråd då jag är i samma sits. Med undantaget att jag inte har några ekonomiska problem att ha kvar ponnyn, men tiden räcker inte. (Detta är egentligen inte min ponny, jag har två hästar till att hinna med.)

Den ponny jag har till salu har en del "humör"-problem som jag inte har tid att få bukt med. Så den är troligen ännu mer svårsåld än er. Jag har haft den på annons sen i februari i princip, med olika priser.

Avlivning är ju egentligen inget fel, men för mig känns det tokigt att avliva en frisk ponny med potential. Men återstår inget annat alternativ så är det ju så.
 
Sv: Får inte sålt hästen

...fast jag har letat "billiga" ponnys ett tag nu, i och för sig mest yngre, men haft svårt att hitta.

Och ja, jag har mycket väl råd att ha häst men då förra tragiskt fick tas bort och jag inte fick ut något livvärde på försäkringen blir budgeten där efter. Är student också och man kan ju inte ta alla små slantar att köpa ny häst för.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag vet inte vad du menar med billigt? Men jag har min ute för 20 000 nu, diskuterbart dessutom. Det tycker jag är billigt för en välskolad, välstammad, renrasig ponny med alla papper i ordning. Hade han inte haft en del dumheter för sig i ridningen så hade han kostat det dubbla. Men jag inbillar mig att han då hade varit lättsåld.

Kan tillägga att jag hade honom ute för en lägre summa först, men fick då färre och mer oseriösa svar. Så min slutsats är att det är en balansgång med priset.

Jag har fått, i mitt tycke, skambud på honom från hästhandlare. Kanske hade jag kunnat tänka mig att acceptera ett sånt bud från en mycket seriös privatperson om jag kände att det kändes rätt. Men det är också en svår väg då det är svårt att veta att han inte blir en vandringspokal.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Ja, det är alltid svårt att veta..

Fick för övrigt höra av en dam när jag svarade på en annons att "jag vill inte att det ska bli en vandringspokal" när jag sa att jag skulle ha hästen i minst två år.. O_o Sen var jag inte intresserad mer av den hästen.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag har två hemma som kostade 5000 och 6000. De vårdas lika väl som de två som kostade 15000 och 2000.

Jag har inte specifikt letat efter billiga ponnyer utan det har slumpat sig så. Två är födda 2011, en 92 och den "dyraste" var ett rent fynd då säljaren försökt sälja länge. Bra för mig :)
 
Sv: Får inte sålt hästen

Två år får man ju anse som helt ok på en ponny, även om de är helt "normala" ponnyer så rids de ju oftast av barn som ju växer ur dem.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag har två hemma som kostade 5000 och 6000. De vårdas lika väl som de två som kostade 15000 och 2000.

Jag har inte specifikt letat efter billiga ponnyer utan det har slumpat sig så. Två är födda 2011, en 92 och den "dyraste" var ett rent fynd då säljaren försökt sälja länge. Bra för mig :)

Precis det jag menar! Min förra häst fick jag för en symbolisk summa och hon hade inte blivit så ompysslad på länge (gått som avelssto).
 
Sv: Får inte sålt hästen

Två år får man ju anse som helt ok på en ponny, även om de är helt "normala" ponnyer så rids de ju oftast av barn som ju växer ur dem.

Ja, det var änna det jag tyckte jag med.. Eller så får man sälja till någon med flera barn i lagom åldersintervall där alla behåller hästintresset så att den kan ärvas till syskon ;) Hur man nu hittar den köparen..
 
Sv: Får inte sålt hästen

Om ni hittar en ridskola, kan ni inte låna ut honom på en prövoperiod? Då får ni honom "ur vägen" så att säga, och om han passar in där så säljer ni honom dit. Passar han inte i verksamhet, så avlivar ni. I vanliga fall hade jag aldrig lånat ut på prov inför köp men i detta fall spelar ju riskerna mindre roll. Får ni tillbaka en trasig häst så ska han ju ändå avlivas. Låter hårt, men som många andra har sagt här så lider en död häst aldrig.

Jag gjorde det stora misstaget att ge bort min första häst till någon jag verkligen trodde att jag kunde lita på. Idag ångrar jag grovt att jag inte avlivade istället, för han har blivit en vandringspokal. Får en klump i magen bara jag tänker på det. Ingen häst förtjänar ett sånt öde bara för att vi människor är för blödiga för att fatta ett bra beslut.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Kan kika på det alternativet, jag hör med en kompis som rider på ridskolan här, känner tyvärr inte några fler som rider på ridskola.

KL
Som sagt, av princip vägrar jag använda av mig en struntsumma. Jag anser att en död häst lider inte precis som någon nämnde tidigare. Och priset ligger på under 20 tusen.

Och jag länkar inte till annonsen, det vore att göra reklam och det skulle leda att den här tråden togs bort vilket jag inte vill. Dessutom har jag tagit bort alla just nu för att skriva om allt och använda nyare bilder. Får fixa ny video också. Det här blir "sista chansen" liksom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 835
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 093
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Senast: fjutten
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 953
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp