Får inte rent mina vita ridbyxor..

Nominous

Trådstartare
Åh, jag behöver hjälp! Jag får inte rent mina vita helskodda ridbyxor. Fick lerstänk på låren på dem igår och det går fasen inte bort.:mad: Fattar inte, alla andra kolsvarta grisiga fläckar försvinner alltid, men lite lera det går inte få bort. Slängde dem i tvätten det första jag gjorde med blektvättmedel på 60 grader som jag alltid gjort och de blivit rena, men inte nu. Gnuggade dem med Ta Bort som alltid löst alla svåra fläckar innan och sen in i tvätten igen. Händer ingenting. Nu har de legat i Ta Bort i 2 h och jag har gnuggat mig blå och sedan tvättat dem i Ta Bort i maskinen men inget händer.

På tvättrådet står det att de inte tål Klorin. Men det blir fan nästa steg snart. Vad händer om de inte tål klorin? Iofs är de ju obrukbara som det är ändå. :(

Några råd? Kommer Vanish klara av fläckarna? Eller nåt annat?

Det är tyget som fått fläckar, inte skoningen. Hur kan lerstänk fastna såhär?

Sv: Får inte rent mina vita ridbyxor..

Att de inte tål klorin beror ofta på skoningen men brukar inte vara några problem om man tar klorin och gnuggar in koncentrerat direkt på fläckarna på tyget så att det blir riktigt genomdränkt där och man låter det verka en stund innan man sköljer av det mesta innan man kör dem i tvättmaskinen igen.
Gissar att det är underbar röd grus du fått fläckar av det brukar tyvärr vara kört om man fått sådana har aldrig lyckats att få bort det helt, ett ställe här nere gjorde missen att lägga sådan grus som färgade extremt på sin utomhusframridning som ofta dessutom är blöt, man lärde sig efter första tävlingen där att aldrig någonsin använda ridbyxor man var rädd om där utan de gamla avlagda åkte fram.

Funkar det på nu gamla fläckar om inte är feta, utan färgade?

Att de inte tål klorin beror ofta på skoningen men brukar inte vara några problem om man tar klorin och gnuggar in koncentrerat direkt på fläckarna på tyget så att det blir riktigt genomdränkt där och man låter det verka en stund innan man sköljer av det mesta innan man kör dem i tvättmaskinen igen.
Gissar att det är underbar röd grus du fått fläckar av det brukar tyvärr vara kört om man fått sådana har aldrig lyckats att få bort det helt, ett ställe här nere gjorde missen att lägga sådan grus som färgade extremt på sin utomhusframridning som ofta dessutom är blöt, man lärde sig efter första tävlingen där att aldrig någonsin använda ridbyxor man var rädd om där utan de gamla avlagda åkte fram.

Ja jag har tänkt tanken att göra så med klorinet. Blir att prova. Går skoningen sönder eller blir den fläckig?

Nej det är inte rött grus. Vanligt brun/grått. Är ljusbruna/pissiga små stänk. Fy fasen vad störande. :crazy:

Funkar det på nu gamla fläckar om inte är feta, utan färgade?

Ja jag har tänkt tanken att göra så med klorinet. Blir att prova. Går skoningen sönder eller blir den fläckig?

Nej det är inte rött grus. Vanligt brun/grått. Är ljusbruna/pissiga små stänk. Fy fasen vad störande. :crazy:

jag fick samma på mina vita, provade allt men tillslut blev det klorin och då blev dom vita igen. Hade dom dock liggande i klorin i 5 timmar. La dom med skinnet uppåt och framsidan ner i klorin/vatten. Fäste klädnypor i dom på skinnsidan och fäste en tråd o fäste i taket så inte skinnet skulle doppas :) Fattar du??

Hävde i 1 hel flaska kloin o så vatten då....Kan tillägga att min ridbyxo var VITA från början, kritvita. Tror kanske inte det är så bra om dina är beige/vita, för det bleker en del....

När mina vita ridbyxor hade fläckar som inte gick bort gjorde jag ett vattenbad med typ 3 skopor vanish fläckborttagning och sedan fick ridbyxorna ligga där över natten och sedan tvättade jag dom en gång och hade även i vanish i maskinen och efter de gick fläckarna bort så de tycker jag du borde pröva!

Ska du använda klorin så gör som sagt det bara just på fläckarna, tyget töjs ut och sömmarna släpper om man tvättar hela ridbyxorna i klorin! Gjorde den missen en gång och det fick bli sopptunnan för de ridbyxorna! :o

Liknande trådar

Utrustning Var och red jakt i mina vita ridbyxor. 4 timmar senare var jag lycklig och ridbyxorna rejält leriga. Nu är det tvättade med...
Svar
6
· Visningar
1 479
Utrustning Jag har ett par vita helskodda Pikeurridbyxor till tävling.. Dom är helt underbara och så MEN det blir fläckar på skoningen från...
Svar
15
· Visningar
5 577
Senast: ZanMiguel
·
Hemmet Jag dör! Min sambos kompis var på besök igår, och har lite snyggt torkat av händerna på våran nya soffa! :mad: Jag har ingen aning...
Svar
6
· Visningar
23 744
Senast: aneeette
·
Utrustning Ja, som rubriken lyder, hur får man bort fläckar från vita ridbyxor? Mina shortchaps (och även lite från sadeln) har färgat av sig och...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar