Får inte in högergaloppen!

G

guppyy

Nu har vi kommit till stadiet då jag har tänkt jobba mer med galoppen på den 3åriga nordsvensk jag rider in.. Hon fattar galoppskänkel,problemet är att det hela tiden blir vänster galopp:confused: Longerade henne idag och tränade på kommandot galopp, hon fick då in även högergalopp. Men hon springer in i galoppen, hänger i linan och kutar runt.
Hur skall jag göra för att få henne att fatta höger galopp från ryggen och inte springa in i den?
Behöver tips:idea:

Sv: Får inte in högergaloppen!

Vänta tills hästen fattar rätt galopp, lugnt och fint på linan, kanske;) Ha inte bråttom, lek fram en bra takt och arbetsvilja hos hästen och gå ut i skogen...Nordsvenskar växer långsamt så det är bättre att vänta in hästen lite.

Jobba inte för mycket runt runt utan lite övergångar från skritt-trav-skritt och vänd ofta. När det gäller galopp, prova fattning och sen ner i trav-skritt direkt. Kostar på rätt mycket att harva på i flera varv...Använd gärna tömkörning istället;)

Hejsan. Ett trix som är värt att prova är att rida i höger varv. Och ge galoppskänkeln för höger galopp i hörnen. Det kanske fungerar kanske inte!:idea:

MVH Emelie

Ta det lugnt, så kommer nog även högergaloppen. Brukar vara mycket lättare att få rätt galopp om man rider i skogen.
Hästen är ju bara 3 år (iår?) och kanske inte färdigutvecklad så den kan balansera sig själv tillräckligt.

Vänta tills hästen fattar rätt galopp, lugnt och fint på linan, kanske;) Ha inte bråttom, lek fram en bra takt och arbetsvilja hos hästen och gå ut i skogen...Nordsvenskar växer långsamt så det är bättre att vänta in hästen lite.

Jobba inte för mycket runt runt utan lite övergångar från skritt-trav-skritt och vänd ofta. När det gäller galopp, prova fattning och sen ner i trav-skritt direkt. Kostar på rätt mycket att harva på i flera varv...Använd gärna tömkörning istället;)

Ska jag låta bli att säga kommandon utan bara vänta in galoppen eller hur menar du:confused:
Ska jag låta henne fatta fel galopp tills det kommer av sig själv..
Tack för tipsen:banana:

Hejsan. Ett trix som är värt att prova är att rida i höger varv. Och ge galoppskänkeln för höger galopp i hörnen. Det kanske fungerar kanske inte!:idea:

MVH Emelie

Har tyvärr redn testat detta utan framgång. Men hon skjuter ut bogen väldigt mkt så får nog jobba med att få in den, hennes svaga sida är höger
tack för förslaget :rofl:

Ta det lugnt, så kommer nog även högergaloppen. Brukar vara mycket lättare att få rätt galopp om man rider i skogen.
Hästen är ju bara 3 år (iår?) och kanske inte färdigutvecklad så den kan balansera sig själv tillräckligt.

Ja det är ju det att höger är hennes svaga sida och hon skjuter gärna ut boke i hörnen o på volt när man rider..
Ska jag låta henne fatta fel galopp o nöja mig att hon lyssnar på galoppskänkeln tills poletten faller ner?:rofl:
Thanks

Jag rider också in ett kallblod, fast den här blir 5 i år. Hon har hajat kommandot "galopp" nu, och tror hon börjar koppla även skänkeln. Jag kräver inte av henne att det ska bli rätt galopp ännu, bara att hon fattar. På volt så saktar jag ändå av direkt eftersom det är fattningarna jag vill träna. När fattningarna sitter kommer jag att börja kräva rätt galopp (eller berömma massor om det blir rätt och ta ner och göra om ifall det blir fel).

På en såpass ung häst hade jag nog varit nöjd att den förstod galoppskänkeln. När den blivit lite mer "varm i kläderna" så skulle jag självklart börja jobba på att få rätt galopp också, men risken att göra det för tidigt är att hästen blir konfunderad vad du egentligen menar, och i värsta fall inte vill fatta vänster galopp heller.
Som Piraja säger, nordisar växer långsamt så det finns ingen anledning att stressa.;)

Ska jag låta bli att säga kommandon utan bara vänta in galoppen eller hur menar du:confused:
Ska jag låta henne fatta fel galopp tills det kommer av sig själv..
Tack för tipsen:banana:

Nej, klart att du ska ha ett kommando för galoppfattning men det är inte bråttom. När hästen håller fin takt i skritt och trav kan du be om galopp, blir den fel får du jobba vidare vid handen ett tag till i skritt och trav. Du måste alltså stärka hästen först så att den klarar av att bära sig i rätt galopp. Jag rekommenderar dig således att du struntar i galoppen ett tag till och bara jobbar i skritt och trav och när du rider så bör du rida ut i skogen, jobba lite öppna/ställningar/flytta bakdel/påbörjad sluta m.m. utnyttja träden och gå runt dom m.m.

Fattar hästen fel galopp när du provar en fattning ska du bryta av...men stressa inte fram galoppen...

Tack för alla tips:banana:
Så skönt att kunna bolla ideer o funderingar med andra hästfolk:rofl:
Ska jobba med att stärka henne och vänta med galoppen tills hon e mer redo..Bäst att ta det sakta o säkert med bäbisen:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 274
Senast: Bullen22
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama