Far inte bort hovrotan!problem med gropar i hoven likasa..

B

BREA

Ursakta mig att jag skriver utan a a och o.

Min hast har troligtvis hovrota med illaluktande och mjuk dyna. Jag har en torr box till honom och ar noga med rengoringen av dem. Tjardrev har inte hjalpt att stryka pa..

Ett annat problem ar ochsa att jag bytt hovslagare tre ganger under ett halvars tid da jag inte lyckats hitta nagon bra, kanns hemskt att behova testa en ny hovslagare pa sin hast men maste man sa maste man.
Hur som helst skodde den forsta hovslagaren jag hittade valdigt daligt och utan att jag visste om det skodde han in en ficka tva hovar. vet inte riktigt hur jag ska forklara det,antagligen var det en minificka jag missat med lite godsel i som h*n kapslade in i tva av hovarna med hjalp av skorna, men jag fick byta hovslagare som gjorde om jobbet strax darefter da hovslagare nummer 1 aven hade skot valdigt snett och vingt. Jag kunde dock inte se dessa fickor just da och hovslagare 1 och 2 sa inget om dem.
Hovslagare nummer 3 var duktig och hittade dessa fickor som hon var tvungen att oppna upp da det bara var ett litet ingangshal, nar hon oppnat upp dessa var det ganska djupa helt rena oppna gropar in i hoven.
jag forsoker halla rent och sa men vet inte vad mer jag kan gora.. kommer det har att vaxa ut sa smaningom om jag blir av med rotan?

och ja visst ja, tips pa vad jag kan gora mot rotan uppskattas:)

hoppas det gick att farsta vad jag skrivit:grin:

Sv: Far inte bort hovrotan!problem med gropar i hoven likasa..

Jag skulle låta en veterinär titta på hoven/hovarna på en gång! det hände något liknade med en kompis häst och han fick avlivas.. en del saker kan inte en hovslagare fixa!

Nu blev jag radd, men veterinaren kommer onsdag nasta vecka da han inte bedomde det vara akut..han har ochsa sett hovarna med skor pa nar jag inte kannde till nagra gropar sa han vet hur rotan ser ut.
far se vad han sager.
Men jag tycker det ar konstigt om jag skulle behova avliva da han varken ar halt, ommar eller mar daligt. Fast det ar mycket mojligt om halen borjar vaxa, nu har jag inte uppfattat det som att de blivit storre men de har heller inte krymt.
Nej hovslagare kan verkligen inte fixa allt men det ar ju de som skoter behandlingen om det skulle behovas verka upp annu mer eller pa nogot annorlunda vis.
Det jag funderar pa ar om jag ska vanta och se om de vaxer ut(vilket jag tror veterinaren kommer saga) eller anlita specialutbildad hovslagare fran kliniken som verkligen ser till/verkar sa att det vaxer ut ratt..

och angaende hovrotan vet jag sapass mycket att allt daligt horn ska tas bort(gjordes igar)hoven hallas torr och ren, bra underlag i boxen och tjardrev smorjas pa regelbundet..de ar de rekomendationer jag fick fran veterinar innan vi hade sett groparna. det jag var ute efter var mer huskurer ?som kunde hjalpa ytterliggare da allt det andra hitinntils inte fatt effekt...

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som om din häst har fått bärrandsröta...det viktiga är ju att hovslagaren skär bort det som är dåligt och sen att du använder virkon för att få bort bakterierna. Virkon finns att köpa på G-gården och det blandar du bäst i en sprayflaska så du kan spraya in det i hålen ordentligt!! Gärna ett par gånger om dagen!! Virkon är oslagbart vid röta!! Lycka till!

Det är bärrandsröta prova med virkon eller 3msk kopparsulfat(finns på färgaffären) blandat i 5 dl vatten och spraya i hålen.Att en häst får avlivas av detta kan bero på att rötan kan gå upp i hela hoven och sen i benet och då är det illa ställt.

det som har hjälpt hästar jag haft som haft hålväggar och eller bärrandsröta är att runda av hovarna om hästen är barfota (men det är ju inte din)
Här kan man läsa en del om mustangrundning, utflutnader mm: http://hem.passagen.se/barfotahast/

Har din häst utflytnader? oftast är de de som "spökar" om de har hålväggar. Det brukar snarare vara uttänjda lamellränder.

Vi plockade bort skorna sa att det inte skulle kilas fast nagot i halen som jag inte fick loss, sten godsel och dylikt.
han har faktist utflytna hovar men redan efter den nya hovslagarens verkning ser det battre ut men inte normalt..

Virkon har jag hemma, gud vad skont provar det direkt, har inte tankt pa att det borde doda bakterierna,TACK

men det borde vall synas ganska bra nar det vandrar uppat?

Nu är jag glad. Det där virkon-tipset var superbra. Redan på två(!!) dagar har jag märkt en liten skillnad på rötan, jag hoppas det inte torkar ut for mycket i hoven bara då jag upplevde det som väldigt starkt.:grin:

Men för er som inte testat virkon på röthov, det här var super:banana:

Nej det ska nte torka ut för mycket...jag hade det till min häst ganska så länge då han hade rätt mycket..inga problem. Bättre att man får bort rötan och bakterierna!!

Hej
Var köper man virkon?
Tacksam för svar, har samma problem.
/Alexandra

Hej
Var köper man virkon?
Tacksam för svar, har samma problem.
/Alexandra

Granngården eller svenska foder. Men du är på irland. Vet inte var man får tag i det där. Leta efter något att desinficera(sp?) stallet med. Brukar gå att få tag i dospåsar. Det är vad virkon används till normalt.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Jag har en "hast tjej" som kommer upp en gang i veckan (ibland mer nar hon vill) och hjalper mig med stall etc. (long story men jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 118
Senast: moholmarabs
·
B
Hästhantering I flera dagar varje gang den har donnan brunstar gar hon inte att hantera ordentligt. Hon blir galen.. Hon ar snall men det blir nastan...
Svar
9
· Visningar
1 603
Senast: skwaller
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 923
Senast: sln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar