Får hyresvärden göra så?

Youmeoh

Trådstartare
Nu i veckan fick jag hem hyresavin från min hyresvärd och upptäckte att hyran var högre än den brukar vara. I det finstilta har hv smugit in en tilläggsavgift för bredband. Hv har sedan innan ett avtal med en bredbandsleverantör som gör att jag måste vara kund hos dem för att kunna ha bredband hemma (mobilt bb funkar med annan leverantör) och betalar ohemult mycket mer för det lilla bredband jag får än vad "genomsnittligt marknadspris" ligger på.
Nu ska jag alltså tydligen betala dubbla avgifter :rage:
Hv har inte aviserat i förväg om detta tillägg, står ingenting om något bredbandstillägg i mitt hyreskontrakt

Mailade hv och kommer ringa på måndag om jag inte får något svar, till dess vänder jag mig till allvetande buke
(nej jag är inte med i hyresgästföreningen och planerar inte heller att bli det bara för det här)

Spontant känner jag bara att jag vill vägra betala det här extra tillägget, totalt skulle 10mb bredband kosta nästan 400:- i månaden :mad:
 
Sv: Får hyresvärden göra så?

10mb for 400kr :crazy: det ar ju helt sjukt mycket (mitt mobila pa 60GB gar pa 360kr och da ar det 100kr extra for plattan).

Har ingen aning om det ar möjligt for HV att gora sa. Daremot hade jag en gang en HV i England som forsokte fa £2500 av oss fem som hyrde for en elrakning for en tre manaders period. Papekande om att huset inte ens gor av med sa mycket el pa ett ar och att det maste vara nagot fel någonstans, och "kan du visa oss rakningen fran själva elbolaget" mottes bara av: "vad gor du for nagot i ditt rum?!?!?! for sa har hogt var kostnaderna aaaaldrig innan du flyttade in. "

Visade sig sedan att foregående hyresgast i mitt rum hade klurat ut att HV smog in extra elkostnader pa varje rakning, sa denna HG var efter det med vi varje elmatning for att se till att det gick ratt till. Sa HV tyckte val att han kunde kompensera allt han "förlorat" under en viss tid, pa denna rakning. I slutandan gjorde vi själva en avläsning av mataren och meddelade HV att hans matning var fel med en sisadar 19 000kwH. Den riktiga rakningen var pa £300.

Jag flyttade ut efter dem obligatoriska 6 manaderna :cautious: (men det var ett antal fler problem med den HV och själva huset - man kanske skulle ha anat att det var nagot fel nar man forst tittade pa rummet och HV insisterade ett flertal ggr pa att det var ok om jag var lesbisk, fast jag påpekade att jag inte var det :D).

totalt Off the Topic ocksa, men jag hoppas det loser sig!
 
Sv: Får hyresvärden göra så?

Fast jag tror att dina 60GB menar total datatrafikmängd och Eliines 10mb står för hastigheten?. Oavsett vad är det dyrt, jag betalar inte ens hälften.
 
Sv: Får hyresvärden göra så?

Det gör det säkert (asdålig på sånt här, men förstod innan hennes mb var snabbheten iaf. Vet ej vad vi har, det varierar ju med signalen). men 80g kostar liksom inte ens 400kr. Om man räknar bort betalningen av plattan som jag har.
 
Sv: Får hyresvärden göra så?

Puttar upp tråden

Efter ett gäng samtal till hv (och lika många bortförklaringar från densamme) kom det fram att något inte gått rätt till. Avgiften är tydligen "obligatorisk", dock finns ingen som helst information om detta varken på hemsidan eller i alla möjliga papper man får vid inflyttning. Trots att hv till en början bestämt hävdade att det minsann framgick tydligt att detta var en obligatorisk avgift om man väljer att ha bredband.

För att göra en lång historia kort - jag stod på mig om att jag vägrar betala något som inte står i kontraktet, hv höll (till slut) med om att det ska jag självklart inte göra och krediterade tre hyresavier. Ansvarig hos hv skulle kontakta mig för att ta upp ändring av mitt kontrakt.

Det har gått snart två veckor och ingen har kontaktat mig och jag kommer inte precis höra av mig om någon ändring :p

Men nu har jag börjat fundera lite om jag skulle bli kontaktad... Först måste jag meddelas om ändring skriftligen en månad i förväg. Hur blir det då med det gamla kontraktet, det måste väl sägas upp innan ett eventuellt nytt kan börja gälla? Alltså gamla vanliga tre månader + en månad.

Vad har hv för rätt att komma och ändra hyresavtal "bara sådär"?
Kan tillägga att jag har bott i lgh i snart nio månader och inte sett så mycket som en tillstymmelse till avgift för bredband i någon information.

Jag är student och har inte så fett med pengar och blir extra tjurig och principfast när det dyker upp sånt här. Tänkte samla på mig så mycket kött på benen jag bara kan. Visar det sig att jag är helt ute och cyklar får jag allt betala ändå, men finns det tveksamheter (som min magkänsla säger) tänkte jag kontakta hyresnämnden om det blir tal om ändring av avtal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp